Fruitvliegen kweek automaat
-
- Lid
Fruitvliegen kweek automaat
Vorig jaar heb ik bij de Krekelkoerier iets heel handig gekocht: Een plastic bakje met een voedingsbodem en houtwol. Dat was een fruitvliegweek. Er bleven maar fruitvliegen uit komen. Nou las ik hier op het forum info van Hertcerf over Camponotus ligniperdus die het zo goed deden omdat er gewoon een pot met fruitvliegen in het formicarium was geplaatst. Nu zit ik er aan te denken om het zelfde te realiseren voor bijvoorbeeld de vakantieperiode. Dat is bij mij, en ik denk bij veel anderen, een lastige periode. De buren willen de schildpadden en de katten nog wel eten geven, maar in de weer met levende krekels of fruitvliegen dat gaat hem toch niet worden ben ik bang. Dus hoe lossen we dat nu op? je zou dus zo'n bakje in je formicarium kunnen plaatsen of een slang koppelen aan je formicarium naar de fruitvliegen kweek. Iedere dag vers voedsel....automatisch... Misschien dat het ook wel zo werkt met krekels?
-
Re: Fruitvliegen kweek automaat
Ik zou bang zijn dat de voedingsbodem gaat schimmelen en dat die mieren daarvan gaan eten... Verder wel een goed idee.
Ik heb afgelopen zomer gezorgd voor een goede voorraad ingevroren krekels, dat vinden oppassers toch prettiger, over het algemeen. Nu had ik een collega-bioloog bereid gevonden, dat scheelt natuurlijk.
Ik heb afgelopen zomer gezorgd voor een goede voorraad ingevroren krekels, dat vinden oppassers toch prettiger, over het algemeen. Nu had ik een collega-bioloog bereid gevonden, dat scheelt natuurlijk.
-
- Lid
Nou ik ga er mee testen. Die Krekelkoerier heeft een of ander probleem, maar ik heb een andere leverancier gevonden. Pakje is bij de buren bezorgd, morgen ophalen. Fruitvliegjes zijn overigens ook taaie rakkers. Die stonden dus nog bij de mieren in de garage bij 6 graden en ik zag vandaag dat er nog steeds fruitvliegjes in leven waren. Maar wat dunne exemplaren. Ik heb ze aan de Manica rubida gegeven omdat die niet zo van diepvries houden. Maar eh... ik kan mijn mieren natuurlijk ook bij mijn schoonmoeder in Heemskerk stallen in de vakantie, is maar een klein stukje fietsen.... 

-
Misschien is dat helemaal geen slecht idee... Ik ga de eerste 3 weken van de zomervakantie op vakantie... En jij? Misschien kunnen we iets voor elkaar betekenen? Je schoonmoeder moet het wel goedvinden... Mijn schoonmoeder zou gek worden! 

Ik heb nog geen vakantieplannen dus wil mij bij deze aansluiten bij een mierenoppasteam.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
-
- Lid
@GvG ik ben met vakantie van 19 juli tot 9 augustus. Mijn middelste zoon zit in Midden op school, de anderen in Noord, erg handig 
Maar op zich is het wel een sympathiek idee om voor elkaars mieren te zorgen.
De buurvrouw geeft de roofvissen en schildpadden ook diepvriesvoer dat ze eerst ontdooit en dan in de aquaria giet, dus wat bevroren vliegen en krekels bij de mieren mikken kan ik haar denk ik ook wel vragen. (al hoewel ik me afvraag of mijn Manica's dat accepteren). Buisjes met water achter een watje lost het water drinken probleem voldoende op en mijn experiment met proefbuisjes/watje met honingdauwsurrogaat heeft uitgewezen dat ook dat geen probleem is een paar weken. (Des noods wordt dat hun dieet gedurende de vakantie).
Maar het mooiste zou natuurlijk zijn als we voor elkaars mieren zouden kunnen zorgen. Mijn schoonmoeder heeft een kamer leeg staan in huis, dus zelfs in een overlappende vakantie kunnen we die kamer als tussen station gebruiken, waarna ik jouw mieren mee naar huis neem om voor te zorgen. En voor jou zou het ook nog wel te doen zijn om 2 x per week de mieren te voeren als dat niet te ver bij je vandaan is.
@Kegge. En dat zouden we natuurlijk nog breder kunnen trekken met een aantal mensen die bij elkaar in de buurt wonen. Ik heb een tafel van 120 x 80 in de garage staan en daar kunnen aardig wat bakjes mieren of formicaria op staan.... Maar voor diegenen die een formicarium gelijk een aquarium in hun woonkamer hebben staan met een hoog sier gehalte zal het niet mogelijk zijn om bijvoorbeeld al mijn bakjes van de toko en formicaria te huisvesten, is toch al snel een campingtafeltje vol. (als alle Lasius Niger en Flavus een kolonie worden.....).
Ik vind het idee wel erg leuk.

Maar op zich is het wel een sympathiek idee om voor elkaars mieren te zorgen.
De buurvrouw geeft de roofvissen en schildpadden ook diepvriesvoer dat ze eerst ontdooit en dan in de aquaria giet, dus wat bevroren vliegen en krekels bij de mieren mikken kan ik haar denk ik ook wel vragen. (al hoewel ik me afvraag of mijn Manica's dat accepteren). Buisjes met water achter een watje lost het water drinken probleem voldoende op en mijn experiment met proefbuisjes/watje met honingdauwsurrogaat heeft uitgewezen dat ook dat geen probleem is een paar weken. (Des noods wordt dat hun dieet gedurende de vakantie).
Maar het mooiste zou natuurlijk zijn als we voor elkaars mieren zouden kunnen zorgen. Mijn schoonmoeder heeft een kamer leeg staan in huis, dus zelfs in een overlappende vakantie kunnen we die kamer als tussen station gebruiken, waarna ik jouw mieren mee naar huis neem om voor te zorgen. En voor jou zou het ook nog wel te doen zijn om 2 x per week de mieren te voeren als dat niet te ver bij je vandaan is.
@Kegge. En dat zouden we natuurlijk nog breder kunnen trekken met een aantal mensen die bij elkaar in de buurt wonen. Ik heb een tafel van 120 x 80 in de garage staan en daar kunnen aardig wat bakjes mieren of formicaria op staan.... Maar voor diegenen die een formicarium gelijk een aquarium in hun woonkamer hebben staan met een hoog sier gehalte zal het niet mogelijk zijn om bijvoorbeeld al mijn bakjes van de toko en formicaria te huisvesten, is toch al snel een campingtafeltje vol. (als alle Lasius Niger en Flavus een kolonie worden.....).
Ik vind het idee wel erg leuk.
Om te beginnen is het misschien een idee dat deelnemers die dicht genoeg bij elkaar wonen elkaar helpen. Ik woon in Den Haag en ben zeker bereid iemand binnen een straal van een uurtje reizen ( ik ben een OV gebruiker) uit de brand te helpen tijdens vakanties.
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
-
- Lid
Ik ga dit ook doen.