Manimaner schreef: Ik voel me best een beetje verdrietig. Iedereen heeft afgelopen week Lasius niger bruidsvluchten meegemaakt en ik helemaal niet! Zowel niet in Den haag als Katwijk. Zou dit wellicht komen door de ligging dicht aan de kust waardoor er meer wind staat dan elders en er niet graag gevlogen wordt? ... btw ... ik ben natuurlijk niet echt verdrietig hoor

je hebt toch al lasius niger gevangen?
Klopt helemaal (een heel klein vluchtje) ... twee gynes gevangen in Landgraaf ... maar ik heb nog een heleboel reageerbuisjes vrij voor nog een aantal. Daarbij vind ik het altijd een fantastisch gezicht om die duizenden (miljoenen?) mieren te zien vliegen, paren en als een hazewind proberen een veilig heenkomen te vinden. Het is een enorm indrukwekkende blijk van de kracht van de natuur waar ik heel erg van onder de indruk raak.
De grote vlucht twee jaar geleden staat me nog erg goed bij omdat ik in het centrum van Den Haag boodschappen ging doen, en bij de ingang van het tramstation aan de Grote Markt een plein bezaaid met mieren aantrof. Het is een horecaplein dus je kan je voorstellen hoe de mensen zich gedroegen met al die vliegende mieren om zich heen
PS: Hagenezen noemen de tramlijn, die maar liefs 2 hele haltes ondergronds gaat, een metro ... mijn Rotterdamse hart moet daar elke keer weer om lachen.

"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963