Ik ben sinds deze week mij een beetje aan het verdiepen hoe ik best een kolonie kan starten. Gezien de info die ik had dacht ik direct aan de Lasius Niger. Ik was eerst van plan een gyne te bestellen via mierenboerderij.nl omdat ik al jaren geen gevleugelde mieren meer ben tegengekomen en dat leek me de eenvoudigste oplossing. Maar nu ben ik op vakantie aan de Belgische kust en hier liepen de mieren gewoon over straat.
Ik denk dat ik een gyne heb kunnen vangen op het terras van ons vakantiehuisje (duidelijk grotere mier (>1cm), zonder vleugels), ik hoop alvast dat ik prijs heb. Ik zou het eens nader moeten bekijken.
Maar ik was dus totaal onvoorbereid. Ik heb geen reageerbuis en geen watten. Het eerste wat dicht bij de hand kwam was een leeg spaflesje van 33cl. Daar zit de mier momenteel in, er zitten nog wat druppels in dus ze heeft water. maar het is dus niet de ideale opstelling. Watten is gemakkelijk te vinden in de dichtsbijzijnde kruidvat. Reageerbuisjes is blijkbaar iets moeilijker

De vraag: Wat zijn de gevaren aan de huidige omgeving voor de gyne?
Zijn er nog plaatsen waar reageerbuisjes snel te vinden zijn waar ik niet aan gedacht heb?
Zijn er nog alternatieven die beter zijn?
Mvg