Mijn eerste formicaria waren sterk gebaseerd op het bekerformicarium zoals Westdijk het hier mooi beschreven heeft. Zie hier (linkje) de versie die ik ervan maakte. Ik heb nog steeds 2 kolonies (Lasius niger) in zo'n formicarium. Ik vind het er mooi uitzien en het is goedkoop en praktisch. Echter, ik ondervond wel volgende nadelen:
- mieren slepen graag stukjes meelworm in de gangen die dan soms beginnen te beschimmelen en troep geven. Het is erg lastig om die te verwijderen.
- om de mieren te zien zonder dat je het bekerformicarium wil opheffen moet je met je oor op de tafel gaan liggen.
- gezien het een verticaal formicarium is (je kijkt ernaar vanop zij) wordt het plastik snel vuil
Vorig jaar ben ik formicaria gaan bouwen op basis van Ferrero Rocher doosjes. Zie hier (linkje) de resultaten. Uitgangspunt was om nest en buitenwereld geïntegreerd te hebben. Ik was helemaal tevreden op het vlak van het uitzicht van het formicarium, echter opnieuw ondervond ik een aantal nadelen:
- de 3 zelfde nadelen als bij het bekerformicarium
- erg tijdrovend om te bouwen
- bevochtiging werkt niet zo goed als ik had gehoopt. Dagelijks bevochtigen was noodzakelijk.
Deze tekortkomingen leidden dan weer tot volgende aanpassing (linkje): een combinatie van een horizontaal formicarium met een aparte buitenwereld in een Ferrero doosje. Voor dit ontwerp moest ik wel mijn voorkeur opgeven voor een formicarium waarbij het nest uit een gangenstelsel bestaat dat onder de buitenwereld ligt (wat ik er wat natuurlijker vind uitzien). Maar het loste wel een aantal problemen op:
- optimale zichtbaarheid van het nest (zonder met je oor op de tafel te hoeven liggen)
- bevochtiging werkt prima
- doordat het glas het 'plafond' is van de mieren en geen 'zijmuur' wordt het niet zo snel vuil
Echter, er blijft een belangrijk nadeel: het is erg tijdrovend om dit te bouwen.
Voor mijn volgende probeersel wilde ik dus vertrekken van het horizontale formicarium met Ferrero buitenwereld, maar dan in een versie die ik snel kan bouwen (max 1-2 avonden). Liefst ook nog met goedkope materialen. Hieronder zie je hoever ik daarmee sta.
Ipv een houten 'doos' te knutselen voor het nest, besloot ik te werken met een bestaande 'container'. Mijn oog viel op een leeg blikje frisdrank en ik zag dat dit qua grootte goed bij een Ferrero doosje past. Door het doormidden te knippen heb ik een waterdicht omhulsel voor het nest. Hierin moet een cylindervormig stuk Ytong komen met dezelfde diameter als het blikje. Ik heb een klokboor (zie foto 2 hieronder) waarmee ik dat in geen tijd kan maken. Met een speerboor maak ik onderaan het Ytong een holte die als waterreservoir dient.

Uit een oud cd doosje boorde ik dan een stukje plexiglas dat dan bovenop het Ytong moet komen zodat de mieren goed zichtbaar zijn. Tenslotte zaagde ik een houten dekseltje uit een leeg sinaasappelkistje zodat de mieren goed verduisterd kunnen worden.

Ik besloot 4 kamers uit te hollen in de vorm van 'taartstukken' Via kleine gaten kunnen de mieren van kamer naar kamer. Blikje + Ytong + plexiglas ziet er zo uit:

Bedoeling is om het nest als volgt te gaan combineren met een Ferrero buitenwereld (gemonteerd op een plankje):

To do:
- connectie van nest met buitenwereld maken
- blikje, deksel en plankje kleurtje geven zodat het er wat 'gelikter' gaat uitzien
- kleinere greep voor het dekseltje zoeken
- buitenwereld inrichten (zoals in mijn vorige ontwerpen)