Wat te voeren camponotus?
Wat te voeren camponotus?
Hallo
Ik heb nu een jaar camponotus barbaricus. Ik weet dat ze kritisch zijn met voeding ik geef ze al een tijdje kleine krekeltjes maar die laten ze de afgelopen 3 weken links liggen. Met het warme weer vlogen er wat muggen naar binnen daar zijn ze altijd gek op. Maar kan iemand mij vertellen wat ik nog meer kan geven naast krekels alvast bedankt.
Ik heb nu een jaar camponotus barbaricus. Ik weet dat ze kritisch zijn met voeding ik geef ze al een tijdje kleine krekeltjes maar die laten ze de afgelopen 3 weken links liggen. Met het warme weer vlogen er wat muggen naar binnen daar zijn ze altijd gek op. Maar kan iemand mij vertellen wat ik nog meer kan geven naast krekels alvast bedankt.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Re: Wat te voeren camponotus?
Meelwormen, vliegen, moriowormen, zilvervisjes, wasmotten. Eigenlijk zijn de meeste insecten wel geschikt.
Daarnaast werkt honingdauwsurrogaat goed.
Daarnaast werkt honingdauwsurrogaat goed.
Super floris daar kan ik wat mee dankjewel
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Ik heb die hongindauwsurrogaat eigenlijk uitgevonden omdat mijn Camponotus barbaricus op een gegeven moment geen proodieren meer aannamen. Op dat moment had ik alleen nog suikerwater, en ik moest dus op zoek naar iets dat meer geleek op honingdauw.
DUCKDUCKGO!
Dankjewel mika ik ga hier ff opzoeken hoe ik dat moet maken heb al meelwormen aangeschaft leg nu een krekel en een meelworm met wat honing in een bakje kunnen ze kiezen wat ze eten.
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Ik vergis me, het waren mijn Cruentatussen die niets meer wilden eten. Probeer naast het surrogaat ook eens kleine beestjes (weideplankton), en met rust laten.
Jonge meelwormpoppen doorsnijden, dan kunnen ze ook de vloeibare inhoud drinken.
Jonge meelwormpoppen doorsnijden, dan kunnen ze ook de vloeibare inhoud drinken.
DUCKDUCKGO!
Ja dat met rust laten heb ik wel geleerd sinds de winterslaap heb ik ze niet meer gestoord. En heb vorige week meelwormen gekocht. Heb gelukkig een hele uitgebreide dierenzaak in mijn buurt die echt van alles verkopen. Ook de insecten die floris opnoemde dus dat komt wel goed. Is er een manier om meelwormen sneller te laten poppen?
-
- Lid
Op een warm plekje zetten, welke temperatuur weet ik zo niet maar er is vast wel een forumlid die je dat kan vertellen.
2x Lasius Niger
-
Meelwormen verpoppen niet graag als ze in een grote groep zijn. Om te verpoppen zoeken ze in de natuur een rustig plekje op. Ze verpoppen dus sneller als je ze apart zet.
Insectenlarven verpoppen ook vaak sneller als ze dreigen te verhongeren. Rupsen (bijvoorbeeld) verpoppen vaak "te vroeg" als al het blad van een plant op is.
Ik sprak eens iemand die meelwormen kweekte. Als hij volwassen meeltorren nodig had plaatste hij meelwormen zonder voedsel in een opbergdoos met vakjes. Deze bewaarde hij in het donker op kamertemperatuur.

Bij de dierenwinkel waar ik wel eens meelwormen koop bewaren ze deze in een grote plastic bak. Aan het eind van de week zitten er altijd wel een paar poppen tussen, ik vraag altijd of ik die mag hebben. Dat vonden ze raar in het begin, maar inmiddels zijn ze er aan gewend.
Insectenlarven verpoppen ook vaak sneller als ze dreigen te verhongeren. Rupsen (bijvoorbeeld) verpoppen vaak "te vroeg" als al het blad van een plant op is.
Ik sprak eens iemand die meelwormen kweekte. Als hij volwassen meeltorren nodig had plaatste hij meelwormen zonder voedsel in een opbergdoos met vakjes. Deze bewaarde hij in het donker op kamertemperatuur.

Bij de dierenwinkel waar ik wel eens meelwormen koop bewaren ze deze in een grote plastic bak. Aan het eind van de week zitten er altijd wel een paar poppen tussen, ik vraag altijd of ik die mag hebben. Dat vonden ze raar in het begin, maar inmiddels zijn ze er aan gewend.

Dat is een handig bakje daarvoor gvg dankjewel ik ga er naar op zoek. En bedankt voor de tips. Heb nu ook de wasmotlarven aangeschaft ik geef ze van alle 3 wat en dan mogen ze zelf uitzoeken wat ze willen ze laten tot nu toe 1 van de de 3 insecten links liggen. Ze nemen weer wat aan en daar ben ik blij om.
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Ik heb nooit last gehad met nietverpoppende meelwormen. Moriowormen (grotere soort) verpoppen niet in gezelschap, enkel alleen.
Sommige kolonies die meelwormen of meelwormpoppen weigeren, aanvaarden wel buffalowormen.
Sommige kolonies die meelwormen of meelwormpoppen weigeren, aanvaarden wel buffalowormen.
DUCKDUCKGO!
-
Ik heb een kleine Camponotus ligniperdus kolonie die een tijd lang alle insecten, groot en klein, weigerde. Het enige wat ze aannamen waren larven van Myrmica rubra. Ik had een deel van een wilde kolonie meegenomen maar daar bleek geen gyne bij te zitten. Ik heb de larven gebruikt als voedsel voor de Camponotus ligniperdus, die het er erg goed op deden. Inmiddels nemen ze weer kleine kakkerlakjes en fruitvliegjes aan.