Verwarming en vochtigheid
Verwarming en vochtigheid
De mieren zijn aangekomen!! Gisterenavond zaten ze al duchtig van hun suikerwater te snoepen, de rest laten ze staan.
Nog enkele vraagjes:
Het verwarmingselement lukt niet, maar in de bureau is het 20 graden en de bak staat naast het aquarium voor de vissen waar het altijd 25 graden is. Is dat genoeg?
Voor de vochtigheid sproei ik elke dag met een plantenspuit in de buitenwereld (de mieren worden er wel bang van) en hun buisje is gevuld met een waterreservoir. Doe ik dit goed?
Nog enkele vraagjes:
Het verwarmingselement lukt niet, maar in de bureau is het 20 graden en de bak staat naast het aquarium voor de vissen waar het altijd 25 graden is. Is dat genoeg?
Voor de vochtigheid sproei ik elke dag met een plantenspuit in de buitenwereld (de mieren worden er wel bang van) en hun buisje is gevuld met een waterreservoir. Doe ik dit goed?
Laatst gewijzigd door XToF op 14 mar 2009, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelfouten verbeterd
Reden: Spelfouten verbeterd
exitus acta probat
- Tim
- Lid
Re: Verwarming en vochtigheid
Als je mieren hebt die hier in Nederland/Belgie gewoon voorkomen, zou ik me niet druk maken over de verwarming - dat zit wel goed dan. Natuurlijk dan wel in de winter een winterslaap aanbieden!
Voor vochtigheid zou het voldoende moeten zijn - als je je echt zorgen maakt, zou je een bakje water in de buitenwereld kunnen zetten, maar moet je oppassen dat er geen mieren verdrinken. Sowieso is de luchtvochtigheid in een kamer met een aquarium hoger, dus dat ook fijn (ik weet niet hoe het precies met mieren is, maar spinnen die 'drinken' uit de lucht, oftewel: door een hoge luchtvochtigheid zijn zij in staat om vocht te onttrekken aan de lucht, mieren drinken in ieder geval ook nog).
Verder zullen ze pas iets anders dan suikerwater (insekten) gaan eten als ze larfjes hebben.
Voor vochtigheid zou het voldoende moeten zijn - als je je echt zorgen maakt, zou je een bakje water in de buitenwereld kunnen zetten, maar moet je oppassen dat er geen mieren verdrinken. Sowieso is de luchtvochtigheid in een kamer met een aquarium hoger, dus dat ook fijn (ik weet niet hoe het precies met mieren is, maar spinnen die 'drinken' uit de lucht, oftewel: door een hoge luchtvochtigheid zijn zij in staat om vocht te onttrekken aan de lucht, mieren drinken in ieder geval ook nog).
Verder zullen ze pas iets anders dan suikerwater (insekten) gaan eten als ze larfjes hebben.
Klinkt juist te vochtig. ik zou niet elke dag met je plantenspuit de boel nat maken.belangrijk is dat de proef buis water met een watje heeft. daar naast is suikerwater of een druppel water voldoende.
MVG MARK
MVG MARK
MVG MARK
Kan ik me volledig in vinden.m66 schreef:Klinkt juist te vochtig. ik zou niet elke dag met je plantenspuit de boel nat maken.belangrijk is dat de proef buis water met een watje heeft. daar naast is suikerwater of een druppel water voldoende.
MVG MARK
Zorg gewoon dat je 1/2 keer bevochtigd in de week. ( Bevochtigen hoeft zelfs niet. )
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Okéé, nu slepen m'n miertjes heel veel zand in hun buisje, ze hebben er de koningin helemaal mee ingegraven. Ik hoop maar dat de koningin geen schade lijdt onder al dat zand! Weet iemand waarom ze dat doen? Ook eten ze niet veel, maar ik heb ze al eens aan het suikerwater zien zitten,dus ze zullen gewoon geen honger hebben.
exitus acta probat
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Het is natuurlijk gedrag voor mierenkolonies zich in te graven in zand, voor deze soort in ieder geval. Ze doen dat om zich te beschermen tegen de elementen en roofdieren.vhakazar schreef:Okéé, nu slepen m'n miertjes heel veel zand in hun buisje, ze hebben er de koningin helemaal mee ingegraven. Ik hoop maar dat de koningin geen schade lijdt onder al dat zand! Weet iemand waarom ze dat doen?
- Tim
- Lid
Die van mij haalden ook veel zand naar binnen om de ingang wat te verkleinen. Maak je daar maar niet ongerust over, hoor!
als het te nat is in de buis dan dragen ze zand naar binnen zo dat het zand het water op neemt en dat het minder nat is in de buis.
als het te droog is halen ze het zand juist weer weg waardoor het in ieder geval geen water meer op neemt.
Bevestigt een beetje dat het te vochtig is.
Maar ze kunnen het om meer redenen doen maar ik had het ergens gelezen
MVG MARK
als het te droog is halen ze het zand juist weer weg waardoor het in ieder geval geen water meer op neemt.
Bevestigt een beetje dat het te vochtig is.

Maar ze kunnen het om meer redenen doen maar ik had het ergens gelezen

MVG MARK
Laatst gewijzigd door m66 op 15 mar 2009, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG MARK
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
m66 schreef:Ze regelen met het zand ook de vochtigheid in de buis.
Meer zand gaat de vochtigheidsgraad omlaag en minder zand gaat het omhoog![]()
Mark, die redenering kan ik niet goed volgen. Is het een hypothese die je gelezen of zelf bedacht hebt?
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Het lijkt me niet logisch, in een formicarium zou zand misschien wel droog kunnen zijn, maar buiten maakt het voor de vochtigheid niets uit.XToF schreef:Mark, die redenering kan ik niet goed volgen. Is het een hypothese die je gelezen of zelf bedacht hebt?m66 schreef:Ze regelen met het zand ook de vochtigheid in de buis.
Meer zand gaat de vochtigheidsgraad omlaag en minder zand gaat het omhoog![]()
- DJRGEN
- Lid
Hij zal een stukje gelezen hebben ivm de Atta sexdens kolonie om fungus schimmel te laten overleven.
Door de gangen te regelen die ze sluiten en openen, Omwille om de vochtigheidsgraad te regelen.
Daarom deze uitspraak misschien.
Door de gangen te regelen die ze sluiten en openen, Omwille om de vochtigheidsgraad te regelen.
Daarom deze uitspraak misschien.
5x Messor barbarus
1x Camponotus herculeanus
1 × Myrmecia Nigrocinta
1x Camponotus herculeanus
1 × Myrmecia Nigrocinta
Ik denk dat hij gelijk zou kunnen hebben hoor. Bedenk even dat ze hetzelfde gedrag vertonen bij een overschot aan honingwater of dergelijke. Ze slepen hier dan zand op. Het lijkt me dan ook niet vreemd dat ze hetzelfde vochtigheidsprobleem binnen hun buisje ook gaan oplossen door er zand op te gooien.
Mijn Lasius niger legt ook zand op haar vochtig watje.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- Tim
- Lid
Nou, ze leggen natuurlijk ook zand in het (honing)water als ze genoeg gedronken hebben, dus waarom dat niet bij vocht in de eigen reageerbuis? Anders loop je alleen maar kans dat mieren verdrinken en/of vast komen te zitten.
Of ze het echt doen om de vochtigheid te regelen is een tweede ...
Of ze het echt doen om de vochtigheid te regelen is een tweede ...