Myrmica Rubra (Kegge)

Vragen en opmerkingen over de blogs
Kegge
Lid

Re: Myrmica Rubra (Kegge)

Bericht door Kegge »

Manimaner schreef:Het is inderdaad makkelijk te spotten daar tussen de zooi. Het lijkt ze niet te deren!

Hoe is het met de verhuizing?
De werksters vinden het nieuwe nest wel interessant want ik zie er geregeld één in of uit komen. Het is voor het eerst dat ik een buisje heb afgesloten met een watje en een rietje. Deze gynes zouden er makkelijk door moeten kunnen. Bij Lasius n. heb ik dat niet gedaan omdat ik denk dat het soort rietje dat ik heb een te kleine diameter heeft en geen gyne doorlaat. Die kan ik pas aanbrengen als de gyne is verhuisd.

De kolonie deert het blijkbaar niet dat het licht is en het smoezelig want er wordt geen aanstalten gemaakt te verhuizen. Het buisje is dan ook niet helemaal uitgedroogd. Er zit blijkbaar genoeg vocht in het watten.

Naast het klompje eitjes heb ik ook larven aangetroffen :D
"... the mystery of life isn't a problem to solve but a reality to experience." ~ Frank Herbert in Dune, 1963
HevvieStuff
Lid

Bericht door HevvieStuff »

De pose die je liet zien op de foto van de Myrmica Rubra werkster die hoog op de poten met de antennes aan het zwaaien was is een defensieve positie. Deze wordt voornamelijk gebruikt bij gevonden prooien (meestal grote prooien) om de vangst te beschermen tegen andere dieren die een makkelijk hapje willen. Ook word ze gebruikt als het nest aangevallen word. Door hun actieve positie kunnen ze een vijand enorm efficiënt ontdekken, en snel aanvallen.
Kolonies:

Messor barbarus: 1Q +/- 200w
Messor barbarus: 1Q
Pheidole pallidula: 1Q +/- 20w
Lasius Niger: 1Q 12w
Lasius Niger: 1Q
Camponotus barbaricus: 1Q 4w
Myrmica rubra: 2Q +\- 25w
Freek

Bericht door Freek »

Ten eerste je hebt een hele interessante blog het is ook leuk om te lezen. Heb zelf gisteren een myrmica rubra gyne binnen gekregen met zo'n 20 werksters ik had alles al geïnstalleerd voor ze. Er kwamen gelijk werksters naar buiten en bezochten elk hoekje en gaatje van de buitenwereld. Al gauw vonden ze het suikerwater en de streep honing 2 min later zaten daar zo'n 8 werksters van te drinken. Ik had ze ook een krekel een kakkerlak en een wasmotlarve gegeven om te kijken wat ze het lekkerste vonden. Maar de voorkeur ging direct naar de krekel en er kwam weer een leger naar buiten om de krekel op te vreten. Dus na mijn eerste 2 uur er naar gekeken te hebben is mijn ervaring dat dit een hele leuk soort is en we er veel plezier van gaan hebben.
RJ
Lid

Bericht door RJ »

Ooit zal ik ook deze soort willen houden, maar mijn vriendin vind mijn 2 soorten momenteel wel genoeg hahaha
Met vriendelijke groet,
RJ

1x Messor barbarus 20 werksters
1x Lasius flavus 40 werksters
Plaats reactie