Hej allemaal.
Reeds heb ik het houden van mieren ontdekt en ben nu heel wat info aan het vergaren.Ik ga pas starten als ik
zelf voel dat ik er klaar voor ben,wil geen colonie doen sterven omdat ik niet kon wachten en mezelf niets aanleerden.
Nu ben ik al heel wat wijzer geworden maar zit een beetje met een setup in gedachte ik wil niet te groot gaan vanaf de start.
Dus ik plan pas na het reageerbuisje behoorlijk vol zit deze de verhuizen door het zilverpapier van het reageerbuisje te doen en er light op te zetten met natuurlijk de ytong blok aangesloten op de buiten wereld zodat ze kunnen verhuizen.ik hoopte ook dat de ytong block met 1 nestkamer van 7cmx5cmx2cm niet te groot zal zijn voor een redelijkvol reageerbuisje????
Ik plan Lasius Niger te houden als het zover is en ben al goed op de hoogte van hun voeding benodigdheden maar wat ik opmerk is dat in weinig of geen mieren colonie photo's die ik zie geen honingdauw aanwezig is terwijl dit tog een enorme belangrijke vorm van suiker en proteine is samen met fruit en fruitvlieges etc ???
Mvg.Stevie
Lijkt dit je juist of net fout?(mieren setup)
Lijkt dit je juist of net fout?(mieren setup)
Laatst gewijzigd door kickdok op 19 sep 2016, 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Lijkt dit je juist of net fout?(mieren setup)
Hoi Stevie, welkom.
Goed dat je goed voorbereid wil beginnen. Het is verstandig om te wachten tot je kolonie 100 werksters heeft voordat je ze toegang geeft tot een Ytong-nest.
Een nestkamer van 7x5x2 cm is veel te groot. Voor een eerste nest zou ik kamers niet dieper maken dan 1 cm, liefst nog iets minder. Twee of drie kamers van 2x3x1 cm is al best groot voor een kolonie van 100 werksters.
Honingdauw wordt gemaakt door bladluizen. Sommige mierenhouders maken honingdauwsurrogaat, een soort kunstmatige voeding. Dat is niet noodzakelijk, zeker niet voor een beginnende mierenhouder. Je kunt je mieren gewoon suikerwater en kleine insecten geven. Dat is voldoende.
Goed dat je goed voorbereid wil beginnen. Het is verstandig om te wachten tot je kolonie 100 werksters heeft voordat je ze toegang geeft tot een Ytong-nest.
Een nestkamer van 7x5x2 cm is veel te groot. Voor een eerste nest zou ik kamers niet dieper maken dan 1 cm, liefst nog iets minder. Twee of drie kamers van 2x3x1 cm is al best groot voor een kolonie van 100 werksters.
Honingdauw wordt gemaakt door bladluizen. Sommige mierenhouders maken honingdauwsurrogaat, een soort kunstmatige voeding. Dat is niet noodzakelijk, zeker niet voor een beginnende mierenhouder. Je kunt je mieren gewoon suikerwater en kleine insecten geven. Dat is voldoende.
ik neem aan dat ze naast suikerwater geen andere bron van water nodig hebben of ben ik fout ?
Ze hebben altijd nog een apart buisje met water nodig. Zorg dat er altijd water aanwezig is
Paraponera clavata
Camponotus fulvopilosus
Myrmecocystus mimicus
Camponotus maculatus
Camponotus somalinus
Iridomyrmex purpureus
-
Als ze in een reageerbuisje met waterreservoir zitten hebben ze niet per se een ander buisje met water nodig. Ze kunnen genoeg water opnemen uit het buisje waar ze in nestelen. Het kan natuurlijk ook geen kwaad, genoeg water is erg belangrijk.
Als ze in een gipsnest of Ytongnest zitten is een buisje met water in de buitenwereld wel echt aan te raden. Als het nest dan, om welke reden dan ook, uitdroogt hebben de mieren altijd een vochtig plekje om naar toe te gaan.
Bovendien, als je ziet dat er veel mieren in het buisje zitten, kan het een teken zijn dat het Ytongnest te droog is.
Als ze in een gipsnest of Ytongnest zitten is een buisje met water in de buitenwereld wel echt aan te raden. Als het nest dan, om welke reden dan ook, uitdroogt hebben de mieren altijd een vochtig plekje om naar toe te gaan.
Bovendien, als je ziet dat er veel mieren in het buisje zitten, kan het een teken zijn dat het Ytongnest te droog is.
Ben me bewust dat ze steeds water nodig hebben,Ik neem aan dat in suikerwater ook water zit en dan eventueel voldoende kon zijn.Blijkbaar was ik fout,Goed dat jullie er zijn ^^.
Mvg.Stevie
Mvg.Stevie