Voor ik het forum begin te spammen met vragen en opmerkingen zal ik mij eerst even netjes voorstellen

Zelf ben ik 29 jaar, maar de interesse in mieren is er één die ik deel met mijn gezin. Mijn kinderen zijn nog te jong om zelf voor een mierenkolonie te zorgen, maar kijken en leren graag mee.
Een aantal jaar terug zijn we begonnen met een Antfarm, shame on us! Die kleine 'kolonie' heeft uiteraard niet lang geleefd. Het was een Messor barbarus kolonie, ondanks dat we deze erg leuk vinden, gaan we deze keer voor de Formica fusca. Dit omdat deze niet persé een warmtemat nodig heeft en we klein willen beginnen. Met klein bedoel ik zonder al te veel extra accessoires. Eerst maar eens zien of we een kolonie in leven kunnen houden. We hebben een kleine kolonie besteld bij Kalytta, bestaande uit een koningin en 10-30 werksters.
Als dit goed gaat willen we ook een kolonie van de Lasius niger, en zelf vind ik de Temnothorax nylanderi ook erg leuk. Als ik het goed heb gelezen, is de laatste twee ook wat minder schuw. Voor de kinderen is dat misschien wat aantrekkelijker dan de Formica fusca.
Wanneer de kolonie goed groeit, willen we een formicarium inrichten die een beetje op de natuurlijke habitat van de beestjes lijkt. Ik begrijp dat dit heel wat extra verzorging/onderhoud met zich mee brengt en ben dan ook benieuwd naar hoe anderen dit doen.
Groetjes,
Ashka