Ik ben twee weken in Frankrijk geweest wat voor mij ideaal was want dan kon ik mijn gynes gewoon met rust laten. Nu ben ik dus terug en zie ik dat mijn L. niger al larven en eitjes heeft en dat mijn L. flavus helaas (nog?) niet eitjes heeft gelegd. Ik heb dus nu een paar vraagjes over wat ik precies moet doen met mijn toekomstige Formicarium.
1. Mijn idee is om het buisje gewoon in een bak met misschien wat zand te zetten maar niet zo diep dat ze zich erin gaat nestelen ik heb hierbij voorbeeld genomen van de tubs and tubes methode van ants australia. het is een niet zo grote bak van 29x20x12. Nu is mijn vraag waar moet ik mijn barriëre plaatsen? Ik zal een foto invoegen ik wil het liefst de barriëre onder die streep die je op de foto ziet plaatsen maar is dat wel handig? (de hellingen die je op de bodem ziet zijn van de deksel die ik onder de bak heb gelegd) De bak is van plastic dus kan je ze daar eigenlijk wel inhouden? Of is dat gewoon zo makkelijk om op te klimmen dat zelfs de talkpoeder barriëre niet helpt?
2. Mijn tweede vraag is wat voor grond moet ik in mijn bak stoppen? aarde of zand? en hoe hoog moet die laag komen? gewoon 5cm of is dat eigenlijk al te diep?
3. Mijn derde vraag is wanneer kan ik de mieren in de bak stoppen? nu al terwijl de eitjes nog niet zijn uitgekomen of als de mieren een bepaald aantal zijn?
4. mijn vierde en laatste vraag is kan je talkpoeder voor je barriëre gebruiken nadat het over de datum is? dit is nog niet het geval maar ik heb een grote pot dus ik wil het zeker weten.
Heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Nog een paar vraagjes
Nog een paar vraagjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Nog een paar vraagjes
1: gewoon een laag van 3cm is voldoende voor om ze binnen te houden
2: je kan het allebei gebruiken, maar omdat de kolonie nog klein is zal ik zand gebruiken ( een klein laagje) omdat ze dan alleen buiten hun voedsel en water kunnen halen
3: Ik zal zelf wachten voordat je de eerste werksters heb zodat de gyne niet zelf naar buiten moet en dat is gevaarlijk
4: Ik heb hier geen ervaring mee maar je kan het proberen en als het niet lukt doe er een deksel of iets anders er op en koop nieuwe talkpoeder, zelf gebruik ik PTFE wat veel beter is dan talkpoeder
2: je kan het allebei gebruiken, maar omdat de kolonie nog klein is zal ik zand gebruiken ( een klein laagje) omdat ze dan alleen buiten hun voedsel en water kunnen halen
3: Ik zal zelf wachten voordat je de eerste werksters heb zodat de gyne niet zelf naar buiten moet en dat is gevaarlijk
4: Ik heb hier geen ervaring mee maar je kan het proberen en als het niet lukt doe er een deksel of iets anders er op en koop nieuwe talkpoeder, zelf gebruik ik PTFE wat veel beter is dan talkpoeder
- persoonlijke soorten:
- Acromyrmex octospinosus
- Camponotus turkestanus
- Camponotus herculeanus
- Pheidole megacephala 5q kolonie
- Messor barbarus