Ik heb vorige bruidsvlucht (week geleden) een stuk of 15 koniginnen gevangen, waarvan 2 met vleugels.
Nu heb ik 1 ongevleugelde en 1 gevleugelde bij elkaar gezet in een reageerbuis, met 10 poppen van een ander nest.
Ondertussen tel ik al 7 mieren, en ze vallen de koniginnen niet aan (zijn niet partijdig).
Maar wat is nu de reden dat zij haar vleugels nog heeft, want ik vind het wel mooi, en ze heeft er geen last van, en ze verzorgt ook eitjes en larfjes.
Ik ben trouwens wel bezig met zo'n dun aquariumpje, voor mieren, waar deze koninginnen in komen!
Nu mijn vragen..
Kan het kwaad dat ze haar vleugels nog heeft?
Kan het kwaad dat er 2 koninginnen zijn?
Wanneer moeten ze overgezet worden?
Alvast bedankt he!
Lasius niger-gynes
-
- Lid
Lasius niger-gynes
Laatst gewijzigd door Floris op 11 sep 2009, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Andere
Reden: Andere
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Re: Lasius niger .
- Dat ze haar vleugels nog heeft betekent waarschijnlijk dat ze nog onbevrucht is en zelf geen werksters kan produceren.
- Lasius niger is monogyn, dit betekent dat er maar één koningin per kolonie wordt geaccepteert. Er is een grote kans dat één van de twee koninginnen uiteindelijk wordt afgemaakt door ofwel de werksters ofwel de andere koningin
- Je kan mierenkolonies heel lang in een reageerbuis houden, maar je kan ze, zodra ze werksters hebben ook naar een groter nest verplaatsen. Let er dan wel op dat het nest niet te groot is, gezien ze dan afval op plekken leggen waar jij het niet kan weghalen en het dus gaat schimmelen.
Verder:
Aquarium = formicarium
Aqua = water, terra = grond, formica = mier (er zijn er nog meer)
Er is ook veel informatie op het forum te vinden met behulp van de zoekfunctie.
- Lasius niger is monogyn, dit betekent dat er maar één koningin per kolonie wordt geaccepteert. Er is een grote kans dat één van de twee koninginnen uiteindelijk wordt afgemaakt door ofwel de werksters ofwel de andere koningin
- Je kan mierenkolonies heel lang in een reageerbuis houden, maar je kan ze, zodra ze werksters hebben ook naar een groter nest verplaatsen. Let er dan wel op dat het nest niet te groot is, gezien ze dan afval op plekken leggen waar jij het niet kan weghalen en het dus gaat schimmelen.
Verder:
Aquarium = formicarium

Er is ook veel informatie op het forum te vinden met behulp van de zoekfunctie.
-
- Lid
Re: Lasius niger.
Het overzetten kun je beter wat later dan te vroeg doen. Zoals Phantom zegt, als ze in een te groot nest komen houden ze het niet schoon en krijg je schimmel, en dit is erg ongezond voor je mieren. Ze kunnen echt lang in een proefbuis blijven. Ik heb mijn Formica fusca nog steeds in een proefbuis zitten en die hebben al zeker 150 mieren (maar ik moet ze al wel gaan verplaatsen... ze leggen broed buiten de proefbuis dus die zit echt vol). Ik denk dat je je kolonie nog wel een jaar in die proefbuis kan houden. Je moet wel zorgen dat hun watervoorraad voldoende blijft anders kunnen ze sterven door uitdroging.robheenvliet schreef: Wanneer moeten ze overgezet worden?
Als je een aardenest gebruikt is het 'te groot' trouwens niet zo een probleem, ze graven zelf hun kamers dus... Nadeel vind ik wel dat het sneller gaat schimmelen omdat het moeilijker schoon te houden is, ik zelf ben een grote Ytong fanaat

-
- Lid
Re: Lasius niger
Ja, maar ik heb nu weer 22 nieuwe poppen liggen bij dat nest he, ik had ze er buiten gelegd, maar de werksters hebben ze allemaal mee naar binnen genomen, de kolonie bestaat nu uit 2 koninginnen, een 5 tal larfjes, 7 werksters, en in de 30 poppen.
Je kan toch ook een buisje aansluiten op het reageerbuisje en dan in een klein bakje een buitenwereld maken? met talkpoeder op de randen?
Alvast bedankt voor de antwoorden
Je kan toch ook een buisje aansluiten op het reageerbuisje en dan in een klein bakje een buitenwereld maken? met talkpoeder op de randen?
Alvast bedankt voor de antwoorden
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Ik heb zo'n opstelling ongeveer. Ik heb het buisje in een Tupperware-bakje gelegd en de randen ingesmeerd met talk, mijns inziens de beste oplossing voor een klein nestje: compact en simpel schoon te houden.
Waar je volgens mij voor moet oppassen is dat binnenkort niet de vruchtbare gyne wordt doodgemaakt door de werksters of de andere gyne.
Als ik jou was zou ik de gyne met vleugels naar buiten gooien, zo weet je zeker dat je kolonie een goede toekomst heeft.
Als ik jou was zou ik de gyne met vleugels naar buiten gooien, zo weet je zeker dat je kolonie een goede toekomst heeft.
-
- Lid
Dat is precies wat ik ongeveer wil, maar ik wil het buisje er buiten houden, vind het leuk om te zien hoe ze naar de bak toe gaan:)
Ik plaats binnekort wel een foto.
Jullie hadden gelijk over de 2 queens, vandaag is de gevleugelde als hapje aangezien.. Ze kiezen dan toch voor de vruchtvbare, of is dit toeval?
Ik plaats binnekort wel een foto.
Jullie hadden gelijk over de 2 queens, vandaag is de gevleugelde als hapje aangezien.. Ze kiezen dan toch voor de vruchtvbare, of is dit toeval?