Sterfte na winterslaap.

Vragen over problemen van mierenkolonies
Art747
Lid

Re: Sterfte na winterslaap.

Bericht door Art747 »

Ik vind het aantal doden door de winterslaap wel erg groot. ik denk dat ik nog maar 1/ 3 over heb van de Myrmica rubra. Misschien dat 6 tot 8 graden Celcius te koud was en de winterslaap te lang? Het vreemde is dat nu juist de mieren die er want minder goed tegen zouden kunnen zoals Crematogaster scutellaris en Messor barbarus ogenschijnlijk geen doden hebben door de winterslaap. Of er is toch een ziekte. Ik stoor het nest nu maar zo min mogelijk. I
GvG

Bericht door GvG »

Dat 2/3 van de mieren sterft tijdens de winterslaap is inderdaad erg veel. Heb je ze nog in dat omni-nest? Daar zou ik de oorzaak zoeken.
Art747
Lid

Bericht door Art747 »

ja misschien dat er een gezondheidsprobleem zit in dat formicarium. Het lijkt nu echter te stabiliseren. Ik kijk het aan. Ik zal morgen eens goed kijken of er überhaupt nog een gyne is. Inmiddels zou er toch wel wat broed moeten komen.
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Succes ermee Art747
Art747
Lid

Bericht door Art747 »

Bedankt. Ik ga ze verhuizen naar een schoon formicarium. Inmiddels het formicarium waar ze in zitten ontdaan van sponsjes zodat het er droog wordt, een lamp er boven gezet en aangesloten op een nieuw formicarium. Ik zag dat er toch aardig wat broed was. Daar zitten de mieren nu boven op als een soort bescherming tegen het licht. Ik zou ze ook nog kunnen verwarmen. Van boven met een IR terrariumlamp of van onder met een warmtematje. Maar ik weet niet of dat verstandig is. Verhuizingtips zijn welkom.
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

De sterfte is dus gelukkig gestopt, 1 werkstertje is een week geleden nog spoorloos verdwenen....
Ze hebben veel larven 1 pop en nemen suikerwater en fruitvliegjes maar al te graag aan.
Alleen de gyne heeft nog geen eitje gelegd dit jaar.... dat verontrust me wel over deze kolonie, kan dit weer terugkomen, zeker als alle larfjes eens zijn uitgekomen of?
Sneeuwuil
Lid

Bericht door Sneeuwuil »

Mijn rubra is ook nog zeer inactief. Heb ze tegelijk met de rest uit winterslaap gehaald een apar weken terug, maar pas gisteren namen ze voor het eerst een fruitvlieg aan. De rest is wel flink aan de leg, inclusief mijn fusca :-).
RGod
Lid

Bericht door RGod »

Bij mij heb ik sinds eergisteren opeens last van massaal sterven van een tweetal kolonies, een Myrmica Rubra en een Cataglyphis Velox. Ze staan allebei op dezelfde zolderkamer en krijgen krekels en suikerwater, honingwater of Esdoorn siroop maar ik gebruik nooit dezelfde schaaltjes etc. De Myrmica zijn twee weken terug nog succesvol verhuisd en beide kolonies gingen uitstekend. Het enige dat ik als oorzaak kan bedenken is dat het weer nu opeens erg warm is en er een snelle temperatuurstijging is op de kamer. Mijn andere 2 kolonies die in andere kamers staan hebben nergens last van.

Het is wel frustrerend. Je ziet in een paar dagen een hele kolonie sterven. Opeens lopen ze heel actief buiten te rennen totdat ze gaan vallen en doodgaan. De Cataglyphis is van 40+ naar 15 gegaan en het is nog niet afgelopen. De Myrmica van nu pas 15 doden van de 100 maar de halve kolonie rent rond incl. een gyne......

Ik heb ze koeler gezet maar of ze het daar mee gaan redden.....
dvd
Lid

Bericht door dvd »

Bij myrmica rubra schijnt het normaal te zijn dat er plots veel sterft is.Ik heb het zelf ook een paar keer aan de hand gehad.Als het bij Cataglyphis normaal is weet ik niet daar heb ik geen ervaring in.
Manimaner
Lid

Bericht door Manimaner »

Normaal is het niet. Het komt helaas wel vaker voor.
Sneeuwuil
Lid

Bericht door Sneeuwuil »

RGod schreef:Bij mij heb ik sinds eergisteren opeens last van massaal sterven van een tweetal kolonies, een Myrmica Rubra en een Cataglyphis Velox. Ze staan allebei op dezelfde zolderkamer en krijgen krekels en suikerwater, honingwater of Esdoorn siroop maar ik gebruik nooit dezelfde schaaltjes etc. De Myrmica zijn twee weken terug nog succesvol verhuisd en beide kolonies gingen uitstekend. Het enige dat ik als oorzaak kan bedenken is dat het weer nu opeens erg warm is en er een snelle temperatuurstijging is op de kamer. Mijn andere 2 kolonies die in andere kamers staan hebben nergens last van.

Het is wel frustrerend. Je ziet in een paar dagen een hele kolonie sterven. Opeens lopen ze heel actief buiten te rennen totdat ze gaan vallen en doodgaan. De Cataglyphis is van 40+ naar 15 gegaan en het is nog niet afgelopen. De Myrmica van nu pas 15 doden van de 100 maar de halve kolonie rent rond incl. een gyne......

Ik heb ze koeler gezet maar of ze het daar mee gaan redden.....
Dat ze rondrennen is niet goed. Misschien is het gewoonweg te warm? Als de zon op het nest komt bijvoorbeeld, dan is dat waarschijnlijk desastreus. Cataglyphus moet wat kunnen hebben, maar ook daar ligt een grens. Myrmica moet ook voldoende vocht hebben, dat wordt ook wel eens vergeten.
Plaats reactie