Reden tot ongerustheid? (beginner)

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
fezz
Lid

Reden tot ongerustheid? (beginner)

Bericht door fezz »

Ik heb een week geleden mijn kleine kolonie gekregen (lasius niger) en heb ze de eerste dagen wat suikerwater en een aantal kleine vliegjes gegeven en ben daarna overgestapt op het honingdauwsurrogaat. Ik heb echter geen idee of ze dit accepteren (ik zie ze toch niet drinken ofzo). Mijn koningin krijgt ook geen larven precies (er waren er wel al wat toen ik ze kreeg) dus nu weet ik niet of ik me ongerust moet maken of wat ik anders moet doen (toch insecten blijven geven?). De proefbuis met de mieren ligt momenteel in mijn nachtkastje dus ik denk niet dat licht het probleem kan zijn.

Hulp wordt ten zeerste geapprecieerd ^^
XToF
Teamlid
Contacteer:

Re: Reden tot ongerustheid? (beginner)

Bericht door XToF »

Welkom fezz,

Zou ik zo vrij mogen zijn om te vragen waar je de kolonie vandaan hebt? Dit helpt bij het kaderen van je vraag.
Alleszins is er nog geen reden om je zorgen te maken. Je vertelt dat je koningin geen larven krijgt. Wat bedoel je hier concreet mee? Legt de koningin geen eitjes? Ontwikkelen de eitjes zich niet tot larve?

Verder zou ik je ook willen vragen of er een buitenwereldje op het buisje is aangesloten.
fezz
Lid

Bericht door fezz »

Hej XToF

Ze komen van antstore (ik weet dat jullie zeggen dat je ze beter niet bij hen koopt, maar ik moest er toch al iets bij bestellen dusja)
En de koninging legt geen 'eitjes' , al dacht ik dat het niet echt eitjes zijn, eerder larven (al maakt het niet echt uit, veronderstel dat je nu wel begrijpt wat ik bedoel)

Momenteel heb ik ze gewoon nog in hun proefbuis (uit je vraag veronderstel ik dat het beter is om er toch al een buitenwereldje op aan te sluiten, ik zal hier morgenavond voor zorgen dan)

Alvast bedankt

fezz
XToF
Teamlid
Contacteer:

Bericht door XToF »

Het is mogelijk dat de larven die nu aanwezig zijn, zich eerst nog wat verder moeten ontwikkelen voor de koningin begint met het leggen van een nieuwe batch eitjes. Wat vaak ook kan helpen is de kolonie iets warmer te houden. Hiermee versnel je de ontwikkeling van de larven en zou je de kolonie uit winterslaap halen, moest dit het geval zijn.

Het aansluiten van een klein buitenwereldje is inderdaad aangewezen.
DJRGEN
Lid

Bericht door DJRGEN »

Hoi fezz,
Ik heb ook een kolonie van Antstore gekocht. Sinds ik ze binnen op kamertemperatuur heb staan en aangesloten heb aan het buitenverblijf dat ik erbij gekocht had, gaat het erg goed.
Sinds enkele dagen heb ik er 8 a 9 nieuwe werksters bij. Ze zijn nog erg klein, maar al erg behulpzaam en zo grappig om naar te kijken als ze een vleugelloze mug in hun nest willen slepen via dat trapje, maar ze glijden er soms af maar :lol: De iets oudere werksters niet. Een warme omgeving en buitenverblijf doet wonderen. :D
Laatst gewijzigd door DJRGEN op 04 apr 2009, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
5x Messor barbarus
1x Camponotus herculeanus
1 × Myrmecia Nigrocinta
fezz
Lid

Bericht door fezz »

Oke bedankt, ik zal dit proberen.
Laatst gewijzigd door Floris op 04 apr 2009, 22:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Hoofdletter
Tim
Lid

Bericht door Tim »

Fezz, ik heb ook een Lasius niger kolonie van AntStore. Ik heb ze sinds 1 februari, en gisteren kwam het eerste werkstertje uit. Verder liggen er wat larven.
Je leest overal dat je voor het houden van mieren geduld nodig hebt, en dat is nog licht uitgedrukt!
Mijn kolonie, van een koningin en (toen nog) 8 werksters, heeft een tijdje zonder arena gezeten - ze komen toch amper uit het buisje. Ik voerde ze dan telkens stukjes insect en wat suiker en honing water in het buisje. Elke dag verversen, dat heeft ze voor mij weer op het goede spoor gezet. Nu ligt het buisje wel in een buitenwereldje, maar ik geef nog steeds het voedsel in het buisje, omdat ik zeker wil zijn dat ze goed eten. Zodra het tegen de 20 miertjes zijn, zullen ze wel naar buiten komen en dan pas ook in de arena het eten neerleggen.

Veel succes met je miertjes.
Myrmica rubra - 2 gynes
Crematogaster scutellaris
Messor barbarus
DJRGEN
Lid

Bericht door DJRGEN »

Hoi Tim,
Bij mij komen ze altijd buiten. Ik heb ze nog nooit in het buisje voedsel gegeven, werken moeten ze, lol.
Voor wat hoort wat, ik vind het leuk ze bezig te zien.
Ik heb een klein vraagje: om de hoeveel dagen/weken of maanden moet ik dat buisje uitkuisen met het hoopje vuil dat zich vanvoor bevindt? Ik heb dit nog maar eenmaal opengemaakt omwille dat het via een buisje verbonden is aan het buitenverblijf en heb ik het meteen schoongemaakt.
Laatst gewijzigd door Floris op 05 apr 2009, 09:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelfouten en leestekens verbeterd.
5x Messor barbarus
1x Camponotus herculeanus
1 × Myrmecia Nigrocinta
Plaats reactie