Dus gister heb ik tot 2 uur 's nachts buiten gezeten en de mieren bestudeerd.
Gister was de Myrmica rubra uitgevlogen, het viel mij op dat deze erg naar het licht worden toegetrokken om te paren, dus lichtje op voorhoofd was niet zo een goed idee

Ik had dan de verlichting van ons waskot aangelaten en jawel hoor daar zaten ze dan met honderden op het raam (zie foto), ook kwamen ze door de spleetjes naar binnen dat was wel wat minder.
Ik vond het zeer moeilijk de mannetjes en vrouwtjes uitelkaar te houden, na enig kijken zag ik het verschil de thorax was groter van de gyne, ook bewegen de mannetjes totaal anders, sneller en paniekerig tegen over de gyne die veel rustiger was, alleen zag ik ook mieren paren die echt helemaal hetzelfde waren de thorax was even groot, andere soort myrmica?
Opeens gingen de andere soorten ook uitvliegen en zat alles vol verschillende gynes, Myrmica, Lasius niger, L. flavus, L. umbratus, L. fuliginosus.
Maar na ook deze soorten even te hebben bekeken herken je ze ook makkelijker uit elkaar door hun beweging en grote kop.
Het was leuk om ze even in het oog te houden, en straks gaan er weer uitvliegen onder andere de Myrmica rubra want die zit al weer klaar

Iemand trouwens enig idee hoe je Myrmica rubra het beste kan houden?
En wat ze eten?
Vorig jaar ook geprobeerd maar ze wilde toen niet veel aannemen kwa voedsel.