Lasius flavus: Verhuizen + voeding
Lasius flavus: Verhuizen + voeding
Hallo allemaal.
Zijn hier mensen die veel ervaring hebben met Lasius flavus mieren?
Ik moet mijne namelijk laten verhuizen naar nieuwe buisjes.
Mijn buisjes zijn namelijk droog aan het worden en het watje verkleurt nu ook.
Dus ik vroeg me af hoe ik ze het beste kan verhuizen, omdat ze nogal schuw zijn en niet makkelijk verplaatsen.
Daarnaast vroeg ik me af wat jullie ze geven als voeding.
Ze reageren bijvoorbeeld een stuk minder enthousiast op suikerwater dan mijn Lasius niger mieren.
Fruitvliegjes maken ze dood, maar eten ze niet op.
Ik weet dat ze normaal onder de grond leven en voedsel uit o.a. wortels halen, maar dat kan ik niet echt namaken :p
Zijn hier mensen die veel ervaring hebben met Lasius flavus mieren?
Ik moet mijne namelijk laten verhuizen naar nieuwe buisjes.
Dus ik vroeg me af hoe ik ze het beste kan verhuizen, omdat ze nogal schuw zijn en niet makkelijk verplaatsen.
Daarnaast vroeg ik me af wat jullie ze geven als voeding.
Ze reageren bijvoorbeeld een stuk minder enthousiast op suikerwater dan mijn Lasius niger mieren.
Ik weet dat ze normaal onder de grond leven en voedsel uit o.a. wortels halen, maar dat kan ik niet echt namaken :p
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Re: Lasius flavus: Verhuizen + voeding
Ik denk dat Mika de meeste ervaring heeft. Lasius flavus is niet makkelijk te houden, ze groeien meestal niet snel.ProXi schreef:Zijn hier mensen die veel ervaring hebben met Lasius flavus mieren?
Dit werkt voor Lasius flavus niet anders dan voor andere mieren.Ik moet mijne namelijk laten verhuizen naar nieuwe buisjes.
Honingdauwsurrogaat. Suikerwater is niet voldoende. Het zijn inderdaad geen echte insecteneters. In het wild halen ze hun voedsel niet direct uit wortels, maar uit wortelluizen.Daarnaast vroeg ik me af wat jullie ze geven als voeding.
Re: Lasius flavus : Verhuizen + voeding
Lasius flavus heeft bij mij ook nooit willen verhuizen. Meestal moest het hardhandig, dit door het oude buisje verticaal boven het nieuwe te plaatsen.
En dan met je nagel tegen het oude buisje te tikken. Zo vielen ze naar beneden in het nieuwe buisje. Je moet dan enkel het nieuwe buisje donker maken en het oude belichten, het best nog een dag aan elkaar laten liggen. Zo kan broed dat eventueel nog aan het oude watje hangt worden weggehaald door de werksters
En dan met je nagel tegen het oude buisje te tikken. Zo vielen ze naar beneden in het nieuwe buisje. Je moet dan enkel het nieuwe buisje donker maken en het oude belichten, het best nog een dag aan elkaar laten liggen. Zo kan broed dat eventueel nog aan het oude watje hangt worden weggehaald door de werksters
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
@ Floris
Dat verhuizen gaat echt niet bepaald eenvoudig. Volgens mij verhuist dit soort juist niet makkelijk toch? Zoiets heb ik ten minste een keer gelezen.
Dus volgens mij gaat het niet helemaal hetzelfde lijkt me dan.
Aangezien ze zelf ook vrijwel niet rondlopen en actief zijn blijven ze maar aan het einde van het buisje zitten.
Of ik er nou een lamp op zet of niet en een donker buisje aansluiten met een nieuw waterreservoir en schoon watje helpt niet, want dat merken/ontdekken ze niet omdat ze niet zover komen met lopen.
Is Maple Syrup ook goed? In plaats van honingdauwsurrogaat?
@ mn
Oke, ziet er dus naar uit dat het inderdaad niet zo eenvoudig gaat.
Wat geef jij ze te eten?
Hoe doet jou kolonie het?
Heb je foto's/video's van je kolonie? En hoe ziet jou opzet eruit?
Dat verhuizen gaat echt niet bepaald eenvoudig. Volgens mij verhuist dit soort juist niet makkelijk toch? Zoiets heb ik ten minste een keer gelezen.
Aangezien ze zelf ook vrijwel niet rondlopen en actief zijn blijven ze maar aan het einde van het buisje zitten.
Of ik er nou een lamp op zet of niet en een donker buisje aansluiten met een nieuw waterreservoir en schoon watje helpt niet, want dat merken/ontdekken ze niet omdat ze niet zover komen met lopen.
Is Maple Syrup ook goed? In plaats van honingdauwsurrogaat?
@ mn
Oke, ziet er dus naar uit dat het inderdaad niet zo eenvoudig gaat.
Wat geef jij ze te eten?
Hoe doet jou kolonie het?
Heb je foto's/video's van je kolonie? En hoe ziet jou opzet eruit?
Ik heb mijn kolonie weer vrijgelaten. Gewoon omdat ik de voeding die ze nodig hadden niet kon geven op dat moment.
Ik gaf ze aminozuur-oplossing.
Ze zaten in een gewoon buisje.
Ik gaf ze aminozuur-oplossing.
Ze zaten in een gewoon buisje.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Ze zullen verhuizen wanneer zij denken dat het risico van het verhuizen opweegt tegen de verbetering van het nest. Voor kleine kolonies is het risico van een verhuizing groot; ze zullen tot de laatste druppel water in hun huidige buisje blijven zitten.ProXi schreef:Dat verhuizen gaat echt niet bepaald eenvoudig. Volgens mij verhuist dit soort juist niet makkelijk toch? Zoiets heb ik ten minste een keer gelezen.
Dat is Engels voor esdoornsiroop, een ingrediënt van de honingdauwsurrogaat.Is Maple Syrup ook goed? In plaats van honingdauwsurrogaat?
Ik had met mijn lasius flavus van bruidsvlucht 2009 ook problemen na de winterslaap. De groei stagneerde met een 20-tal werksters. Ik had ze voordien nooit veel insecten gegeven omdat ik op dit forum overal las dat ze dat niet echt nodig hadden.
Door even verder te zoeken vond ik deze blog met een succesvolle lasius flavus kolonie als voorbeeld. Hij geeft zijn lasius flavus evenveel insecten als lasius niger.
Ik heb het dan ook een poging gegeven en mijn kleine kolonie herleefde helemaal. Sindsdien geef ik ze elke 2-3dagen een nieuw insect. Ze verslepen het insect niet tot bij hun broed zoals mijn lasius niger kolonie, maar ze eten het insect volledig leeg.
Wat ik ook opgemerkt heb is dat ze een klein insect (vb fruitvliegje) moeilijker aannemen als een stuk van een doorgesneden groter insect (vb krekel of bromvlieg). Het achterste van een bromvlieg/krekel kunnen ze mooi uithollen en leegeten, terwijl ze bij een fruitvliegje door het exoskelet moeten bijten.
Verder geef ik ze ook enkel suikerwater en soms wat honingwater, wat volgens mij voldoende is.

Door even verder te zoeken vond ik deze blog met een succesvolle lasius flavus kolonie als voorbeeld. Hij geeft zijn lasius flavus evenveel insecten als lasius niger.
Ik heb het dan ook een poging gegeven en mijn kleine kolonie herleefde helemaal. Sindsdien geef ik ze elke 2-3dagen een nieuw insect. Ze verslepen het insect niet tot bij hun broed zoals mijn lasius niger kolonie, maar ze eten het insect volledig leeg.
Wat ik ook opgemerkt heb is dat ze een klein insect (vb fruitvliegje) moeilijker aannemen als een stuk van een doorgesneden groter insect (vb krekel of bromvlieg). Het achterste van een bromvlieg/krekel kunnen ze mooi uithollen en leegeten, terwijl ze bij een fruitvliegje door het exoskelet moeten bijten.
Verder geef ik ze ook enkel suikerwater en soms wat honingwater, wat volgens mij voldoende is.

Ik heb ervaring met deze soort.
Ik houd deze soort nu al bijna een jaar op suikerwater.
Ze zijn van 3 weksters naar een +- 20 werksters gegaan. Niet erg snel dus.
Sinds een week geef ik ook fruitvliegjes en deze nemen ze bijna nog gretiger aan dan mijn l.niger.
Ook zie ik opeens een hoop eitjes liggen.
Ze hebben al 6 maanden de gelegenheid om te verhuizen, maar ze doen het maar niet. Ik heb het idee dat ze niet uit het buisje komen.
Ik heb nu met een warme naald een gaatje achter in het proefbuisje gemaakt en voeg water toe met een naald en spuit.
Toen kregen ze het geweldige idee om helemaal door het watje heen te bijten. Waardoor ik nu 3x per week 2 druppels water erin moet gieten.
Al bij al een pain-in-the-ass soort.
Ik houd deze soort nu al bijna een jaar op suikerwater.
Ze zijn van 3 weksters naar een +- 20 werksters gegaan. Niet erg snel dus.
Sinds een week geef ik ook fruitvliegjes en deze nemen ze bijna nog gretiger aan dan mijn l.niger.
Ook zie ik opeens een hoop eitjes liggen.
Ze hebben al 6 maanden de gelegenheid om te verhuizen, maar ze doen het maar niet. Ik heb het idee dat ze niet uit het buisje komen.
Ik heb nu met een warme naald een gaatje achter in het proefbuisje gemaakt en voeg water toe met een naald en spuit.
Toen kregen ze het geweldige idee om helemaal door het watje heen te bijten. Waardoor ik nu 3x per week 2 druppels water erin moet gieten.
Al bij al een pain-in-the-ass soort.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Op enkel suikerwater kunnen ze leven, maar niet groeien. De larfjes zullen moeilijk ontwikkelen. Lasius flavus doet het wel goed op honingdauwsurrogaat.
Hoe verklaar je deze kolonie van enkele duizenden werksters dan? Hij gebruikt ook enkel suikerwater en insecten.Floris schreef:Op enkel suikerwater kunnen ze leven, maar niet groeien. De larfjes zullen moeilijk ontwikkelen. Lasius flavus doet het wel goed op honingdauwsurrogaat.
Ik denk dat ze de insecten aannemen om hun larven te voederen, niet?
Bij mij zien de larven er toch goed dik uit.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Moet ik dit verder toelichten?PieterB schreef:Hoe verklaar je deze kolonie van enkele duizenden werksters dan? Hij gebruikt ook enkel suikerwater en insecten.Floris schreef:Op enkel suikerwater kunnen ze leven, maar niet groeien.
Graag...Floris schreef:Moet ik dit verder toelichten?PieterB schreef:Hoe verklaar je deze kolonie van enkele duizenden werksters dan? Hij gebruikt ook enkel suikerwater en insecten.Floris schreef:Op enkel suikerwater kunnen ze leven, maar niet groeien.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Ik zou niet weten hoe. Op alleen suikerwater kunnen ze niet groeien, op suikerwater en insecten wel.
- efbi
- Lid
Ik denk dat als je de blog goed doorleest er veel informatie uit te halen valt hij heeft immers wel ervaring 

So close, no matter how far
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
Couldn't be much more from the heart
Forever trusting who we are
and nothing else matters
- Gortello
- Lid
- Contacteer:
Komt het ook niet door de meerdere koninginen dat de kolonie in het begin sneller groeit, waardoor er automatisch meer activiteit in de buitenwereld word vertoont en ook meer voedsel word ondekt + aangenomen?