Ikzelf sta enigszins sceptisch tegenover caresheets. In wat volgt, zal ik de verschillende redenen zo goed mogelijk proberen aan te brengen.
Vooral mensen die nieuw zijn met deze hobby willen een kant en klare, voorgekauwde uitleg of beschrijving hoe ze een bepaalde mierensoort in gevangenschap kunnen houden. Bij overige insecten of andere dieren is het geven van een dergelijke uitgelijnde uitleg vrij eenvoudig. De reden hiervoor is dat andere dieren (kikkers, slangen, andere insecten,...) een individueel bestaan leiden. Bij mieren is dit helemaal niet het geval. Een mier kan niet op haar eentje een leven leiden, ze leeft voortdurend in interactie met andere leden van haar kolonie. Door die immerdurende interactie en het bestaan van het 'superorganisme', de kolonie, is het geven van een rechtlijnige uitleg hoe je een bepaalde mierensoort moet houden in mijn beleving bijna niet mogelijk. Er zijn te veel variabelen, die bovendien op een te complexe wijze met elkaar verbonden zijn, die een rol spelen bij het houden van mieren in gevangenschap. Om dit te illustreren zal ik er eenvoudig voorbeeld bij schetsen. Als je een hagedis in gevangenschap houdt en je wil weten hoeveel krekels ze per dag nodig heeft, kun je dat eenvoudig uitvinden door de hagedis elke dag krekels aan te bieden totdat ze er geen meer eet. Je weet dan dat ze bv 4 krekels per dag eet en dit kun je eenvoudig in een caresheet schrijven. Iets dergelijks schrijven voor een mierenkolonie is onmogelijk, het is een te complex geheel. Hoeveel eten een kolonie nodig heeft hangt af van: het aantal werkster, het ontwikkelingsstadium van de larven, de tijd van het jaar, de temperatuur, de grootte van de buitenwereld, de samenstelling van het voedsel, enz. In de mierenhobby is niks exact. Het allerbelangrijkste bij het houden van mieren in gevangenschap is het herkennen van de signalen die de kolonie geeft, waaruit je de behoefte die ze op die moment hebben kunt afleiden en je dus de juiste variabelen kunt gaan aanpassen. Het herkennen van die signalen en ze vervolgens vertalen is iets wat niet makkelijk is om neer te schrijven. Het is iets wat je moet leren door ervaring.
Wat ik vaak zie gebeuren op andere fora is dat mensen die niet altijd in voldoende mate beschikken over de ervaring waarover ik het zonet had, (exacte) informatie over een mierensoort gaan overnemen van een bepaalde internetbron in een bericht dat dan wordt getiteld als 'Caresheet'. Ik stel me hierover dan nog meer vragen als ik bevestig zie dat de auteur van een dergelijke bericht zelfs nooit de soort bij hem/haar in huis heeft gehad. Het is op dat moment dat ik dan verder denk en me de situatie inbeeld dat iemand die interesse heeft over de bepaalde mierensoort de caresheet leest, hierop gebaseerd een dure (mieren zijn dure insecten) kolonie koopt, ze houdt volgens de exacte info op de caresheet en dan enkele weken later moet constateren dat niet alleen de prachtige beestjes, maar ook zijn hieraan uitgegeven bedrag verloren is gegaan.
Hoe dan ook, erken ik het feit dat er meer en meer, en dus in grote mate bij mensen waarvoor deze hobby nieuw is, de vraag bestaat voor dergelijke caresheets van verschillende soorten. Dit is naar mijn mening de enige reden waarom het te overwegen is om een lijst aan te leggen van documenten van soorten die gehouden worden in gevangenschap. De inhoud van een dergelijk document zou dan het volgende kunnen bevatten:
- Een beschrijving waarin de soort wordt voorgesteld
- Een beschrijving van de natuurlijke leefomgeving van de soort
- Enkele niet-exacte algemene richtlijnen die bekend zijn voor het houden van deze soort
- Een lijst van leden die de soort op die moment bezitten
Jouw voorstel kecko om dat document verder aan te vullen op basis van berichten van mensen met ervaring die de soort houden, krijgt mijn volledige steun.
Omdat we de nood aan deze 'caresheets' erkennen, gaan we trachten dit onderwerp hoger op de agenda te plaatsen. Zo zullen we caresheets van mn zo snel mogelijk proberen te reviseren (iets wat al veel vroeger had moeten gebeurd zijn). Het staat nog steeds (zoals het altijd is geweest) iedereen vrij om een dergelijk document aan te maken, maar gelieve rekening te houden met de richtlijnen die hierover bestaan (zo zal elke caresheet worden geëvalueerd). Je kunt hierbij altijd gebruik maken van de bestaande template (die zie je als je een nieuw onderwerp opent in het 'Caresheet'-forum).