semar schreef:Als het resevoir geen direct kontakt met het gips maakt kan het gips het water toch niet naar het nest transpoteren en werkt de vocht voorziening niet.
Ik begrijp dat het bruine deel in de gangen het gips is? hoe maakt dat dan kontat met het water reservoir?
Het nest kruipt via de lagen naar het gips toe. Het gips zuigt het water op.
Zelf gebruik ik deze nesten van antstore, zoals je kunt zien maakt iedere kamer hier kontakt met het plastic sponsje.
Deze nesten gebruik in nu een jaar, het werk prima voor soorten die niet zo vochtig hoeven te zitten zoals Lasius Niger, bij de Myrmica Rubra die veel meer water nodig heeft werkt het veel minder.
Sinds de foto heeft deze kolonie de spons al òpgeknaagt` nu moet ik ze watwer geven door de watjes in de gangen 2x per dag kletsnat te maken. Doe ik dat niet zie je dat 90% van de weksters water haalt in een buisje in de buitenwerend en het broed wordt opgestapeld tegen het meest vochtige watje.
Alle acryl nesten komen van dezelfde fabrikant. De eerste gefabriceerde nesten waren zonder een gips laagje. Toen werd het bevochtigingssysteem gebruikt dat jij omschrijft. Alle nieuwe acrylnesten maken gebruik van een gipslaag. [/quote]
ps, ben wel benieuwd hoe dit bij dit model nest uitpakt.
Ik heb er nu al een weekje Pheidole noda in zitten. Ze zijn nog niet dood gegaan. Er zijn veel nieuwe eitjes. Hieronder een nest van een grote Pheidole kolonie in een acryl nest. Ik vind de nesten zelf zeer geschikt voor kleine soorten. Kleine kans op uitbraken en je kan ze goed bezichtigen.
80x20.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.