Acromyrmex cf. crassispinus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Meesz
Lid

Acromyrmex cf. crassispinus

Bericht door Meesz »

Hallo

Ik ben net nieuw op dit forum dus alvast aangenaam. Ik ben Mees Storm.

Ik heb al aantal wat kolonies waaronder 2 Messor Barbarus , 1 Lasius Niger en 1 Camponotus Ligniperdus. Ik ben nu al een tijdje bezig met deze hobby en wil graag is een keer iets nieuws, dus dacht ik aan Acromyrmex cf. crassispinus. Ik ben van plan deze kolonie op antstore.net te kopen maar ze hebben ze nu toch niet, dus dacht ik: " een mooi moment om me in deze soort te gaan verdiepen". Ik vraag me af of iemand misschien wat tips zou kunnen geven.

Een paar vragen:

Als ik een kolonie koop moet ik er dan meteen al schimmel bij kopen of maken ze dat zelf of zit het er al bij?

Welke bodem zal ik gebruiken? Ik dacht zelf aan perlite maar ik vind dat dit er niet erg natuurlijk uitziet.

Voor hun schimmelnest: welke planten en bloembladen gebruiken ze het liefst? Ik dacht zelf aan roos.

Wat voor bak zal ik gebruiken: Ik dacht zelf aan een starter set van de antstore ook al vind ik dit wel erg duur, maar ik ben niet erg goed in knutselen :? Dus als iemand een goed idee voor me heeft :D .

Moet ik de bak nog verwarmen met een 15 watt lampje of een warmte mat?

Alvast heel erg bedankt en ik hoop echt dat mensen wat handige tips voor me hebben.

Vriendelijke groeten, Mees Storm
Laatst gewijzigd door Mika op 23 mei 2011, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling
Op het moment:
-Niks.. :(
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
dondiablo
Lid

Re: Nieuwe colonie starten.

Bericht door dondiablo »

Dit topic hoort onder beginners vragen het topic waar je nu in zit is voor blogs bijhouden. Let even op waar je het post.
Als ik een kolonie koop moet ik er dan meteen al schimmel bij kopen of maken ze dat zelf of zit het er al bij?
Hangt af waar je het koopt, het staat er meestal wel bij vermeld. Ik raad je sterk aan een kolonie te nemen die al een schimmel heeft, of je die nu erbij koopt of er al bij zit.
Welke bodem zal ik gebruiken ik dacht zelf aan perlite maar zelf vind ik dit er niet erg natuurlijk uit zien.
Hier op het forum worden kleikorrels gebruiktk raad je aan eerst even die blogs te lezen.
Voor hun schimmel nest welke planten en bloem bladen gebruiken ze het liefsten ik dacht zelf aan roos.
Zelfde verhaal in de blogs staan een aantal voedings patronen ze eten allerlei bladeren roos is ook prima.
Wat voor bak zal ik gebruiken ik dacht zelf aan een starter set van de antstore ook al vind ik dit wel erg duur maar ik ben niet erg goed in knutselen :? dus als iemand een goed idee voor me heeft :D .
Ook dit staat al op het forum vermeld dus lees het eerst even door voordat je iets post in het verkeerde topic. Je kan natuurlijk bakken van antstore gebruiken al zijn ze wel duur en bakken van de ikea zijn net zo handig. Voor de opstelling zou ik de atta sexdens blog van mika even doorlezen.
Moet ik de bak nog verwarmen met een 15 watt lampje of een warmte mat?
Warmtematje voldoet. In de schimmelbak en ik heb van beffie vernomen dat het ook handig is een warmtematje onder de afvalbak te plaatsen zo dat het afval uitdroogt.

Allereerst raad ik je persoonlijk aan om eerst nog een makkelijkere exotische soort te nemen met een hoge vochtigheids behoefte maar dat moet je zelf beslissen.
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Mika
Teamlid
Contacteer:

Re: Acromyrmex cf. crassispinus

Bericht door Mika »

Ik zou je ook nog afraden om deze soort in huis te halen. Ik kan niet onmiddellijk zien hoeveel ervaring je al hebt opgedaan met de soorten die je momenteel houdt, maar ik denk dat je onderschat hoe moeilijk het is om bladsnijders te houden. Sowieso moet je eerst leren om zelf bakken te maken, en en je moet kunnen werken aan je bakken. Bovendien denk ik ook dat je te weinig begrijpt hoe een dergelijke kolonie functioneert.

Heb je al nagegaan hoe je die kolonie in de winter elke dag gaat kunnen bladeren geven?
DUCKDUCKGO!
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Ik heb je topic met vragen nog eens doorgelezen, en ik ben niet van gedacht veranderd: ik zal nog enkele opmerkingen geven:

Ik denk dat je ook onderschat hoeveel het goed onderhouden van een kolonie kost, in tijd en in geld. Een grote kolonie heeft minstens 3 bakken nodig, en best ook een thermostaat. Die bakken moet je zo nodig kunnen aanpassen. Kijk inderdaad eens naar mijn blog over Atta sexdens om te zien hoe mijn kolonie evolueerde. Een kolonie van jouw soort kan gemakkellijk nog enkele keren groter worden.

Ik zou de vragen die je stelt kunnen overlopen, maar ik denk niet dat dat veel zin heeft. Ik kan je de correcte antwoorden geven, maar dan nog ontbreekt het je heel veel kennis om een dergelijke kolonie te houden.

Ik denk dat het aangewezen is dat je je ervaringen met de kolonies die je nu hebt post op het forum (al dan niet met foto's), zodat we een beter beeld kunnen vormen van je 'mierenhouderscapaciteiten'. Met te weinig kennis zal het houden van bladsnijders toch uitdraaien op een teleurstelling, en uiteindelijk puur weggesmeten geld zijn.

Dus: laat je wat zien op het forum, en maak blogs over de soorten die je nu houdt!
DUCKDUCKGO!
Beffie
Lid

Bericht door Beffie »

Mika schreef: Ik zou de vragen die je stelt kunnen overlopen, maar ik denk niet dat dat veel zin heeft. Ik kan je de correcte antwoorden geven, maar dan nog ontbreekt het je heel veel kennis om een dergelijke kolonie te houden.
Sorry, maar hier ben ik het helemaal mee eens. Probeer om eerst verdere ervaringen op te doen, alvorens je tot aanschaf van zo'n (super interessante) kolonie gaat! Echt waar...
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Meesz
Lid

Bericht door Meesz »

Ok bedankt ik probeer een klein beeld tegeven van wat ik heb ik zal proberen binnen kort wat foto's temaken en ik kom ook nog even terug op de vraag wat ik ze in de winter ga geven we hebben thuis ook niet winter harden planten die we rond winter binnen halen dit kan ik ook geven.

Ik hou al mijn mieren in cuvetten van de antstore ik vind dit erg mooi omdat je mooi kunt zien hoe het nest er uit ziet ik heb 1 Camponotus Ligniperda kolonie die doet het op het moment erg goed ook door jou trouwens Mika ;) want ze zaten eerst allemaal in het buisje tussen de buitenwereld en de cuvet ik heb wat suikerwater enmeelwormen in de cuvet gedaan en het helemaal donker gemaakt en waar de mieren zaten heb ik dag en nacht een lamp op laten schijnen en ze waren de eerste nacht naar de cuvet verhuisd dus bedankt daarvoor( ik had het op dit forum gelezen bij de handleiding volgens mij). Ik heb ze nu een jaar en ze zijn in dit jaar al van 10 naar ongeveer 90-110 werksters gegaan :D

Ik heb nog een Lasius Niger kolonie die ik ook in een cuvet houd nou die zijn eigenlijk erg makkelijk, alleen ik vind ze een beetje klein de reden waarom ik een Camponotus Ligniperda kolonie heb gekocht.

Ik heb 2 Messor Barbarus koninginnen. Ze zitten nog in hun reageerbuis. Ze doen het ook goed. Ze hebben ongeveer al tussen de 10-20 werksters. Ik heb haar dit jaar op de algemene dierenbeurs in Houten gekocht zonder jongen en eitjes nog :D

En wat ik erg jammer vind ik had een Pheidole Pallidula kolonie gekocht die door de antstore niet levend aan kwam hier :x

Naja dat is wat ik heb aan mieren misschien kan ik ook mijn opstelling neer zetten voor mijn Acromyrmex crassipinus en er een fotootje van maken en sturen. Misschien hebben jullie nog wat tips voor me.

Ik zal een klein idee geven. Ik wilde drie bakken bestellen bij de antstore van 30x20x20. 1 voor het voer, 1 voor het nest en 1 voor hun afval. Dan ben ik van plan een warmtematje onder het bakje waar ze het nest in gaan bouwen te leggen en er een thermodoos omheen te doen zodat de warmte constant blijft. Ik was van plan om het bakje waar ik in ga voeren de randjes te bewerken met PTFE. Lijkt me wat makkelijk wanneer je gaat voeren. En voor het bakje voor het nest als bodem kleikorrels of perlite wat raden jullie aan?
Op het moment:
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Mooi zo, maar toch. Plaats die bladsnijders even 'on hold'. Je hebt enkele beginnende kolonies, waarvan weliswaar een moeilijkere, maar toch...

Je hebt immers nog geen enkele echt grote kolonie gehouden. Ik zou met de Camponotus en de Messor proberen tot ze duizenden werksters hebben, en als je dat goed de baas kunt, kan je eens denken aan bladsnijders. Voor bladsnijders zou ik eveneens zeker de toestemming van je ouders vragen, nadat je ze vergelijkbare kolonies op het forum hebt laten zien.
DUCKDUCKGO!
Meesz
Lid

Bericht door Meesz »

Toestemming heb ik sowieso en ons hele huis staat onder de dieren mijn vader kweekt slangen en verkoopt ze. http://www.waterslangen.nl is de site van mijn vader. Er staan trouwens ook een paar foto's op waar ik ook op sta toen ik 3 ofzo was. :D Maar weer even terug naar de mieren ;)
Ik had wel 2 maanden een kolonie van rond de 1200 werksters van mijn vriend in verband met een verhuizing + scheiding waardoor hij ze een tijd niet kon verzorgen het was een Myrmica rubra kolonie maar ik weet niet of ik genoeg ervaring heb. Mij lijkt dat bladsnijdmieren weer iets heel anders is dan mijn kolonies nu en ik vind zelf dat je het meeste opdoet door zelf eens een keer een kolonie te kopen en te proberen. Ik kan me nog goed mijn eerste Lasius niger koningin onthouden die naar me toe vloog toen ik van me colaatje in de tuin aan het genieten was. Ik pakte snel een calve pindakaaspotje, haalde het laatste restje pindakaas er uit en deed de koningin erin. Ik wist niet wat ik haar moest voeren dus probeerde ik van alles zoals gras. Nou dit werd natuurlijk geen succes dus ging ik op internet lezen ik had snel wat honing met water gemengd dit ging heel goed ik had na een paar weken al eitjes. Jammer genoeg scheen een keer de zon in het potje en lag ze op haar rugje helemaal uitgedroogd toen ik even kwam kijken. Maar dat is mijn mening. Dit is trouwens nu nooit meer gebeurd. ;)

Alvast heel erg bedankt en leuk dat ik al 6 reacties heb!!! :D

Vriendelijke groeten Mees Storm
Op het moment:
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
salamalfayed
Lid

Bericht door salamalfayed »

Wat ik merk aan je reactie is dat je gewoon toch de bladsnijders mieren wilt. Nou kan ik mij dat heel goed voorstellen, aangezien mij dat ook de mooiste soort lijkt:)

ECHTER als 2 ervaren houders je het advies doen om nog even een jaartje ervaring op te doen met de kolonies die je nu hebt, denk ik dat je daar HEEL verstandig aan doet!!! Verkijk je er niet op! Helemaal als je zelf nog geen bakken hebt gemaakt enzo zal dit echt zo goed als onmogelijk gaan lukken.

Soms is het goed om iets te proberen en zo ervaring op te doen, maar soms is het beter om even geduld te hebben:)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
MorbidMike
Lid

Bericht door MorbidMike »

De moeilijkheid van deze soort is dat er ontzettend veel fout kan gaan met de schimmel. Die moet een erg specifieke temperatuur hebben, en een erg specifieke relatieve vochtigheid. De mieren zelf kunnen wel wat verdragen, maar als je schimmel sterft, sterft ook je kolonie. Het is erg belangrijk om de temperatuur en vochtigheid in de omgeving die je wil hebben te kunnen regeleren, en ondertussen moet er ook een luchtstroom zijn voor verse lucht. Dit is veel moeilijker dan je zou denken. Als je dan toch per se het wil proberen, moet je niet verbaasd zijn als het de eerste keer niet lukt.
Wat ik zou aanraden, als je iets nieuws wil proberen, is een gemakkelijkere exotische soort, opdat je kan proberen hun temperatuur en vochtigheid te regelen en daar ervaring mee kan opdoen, dat is ongetwijfeld een van de belangrijkste aspecten van exotische soorten. Zonder enige ervaring met het regelen van hun omgeving is het proberen van een van de moeilijkst te houden soorten niet slim.
spelt
Lid

Bericht door spelt »

Hallo Meesz,

Ik denk dat veel mensen vooral niet doorhebben hoeveel ruimte een dergelijke kolonie naar verloop van tijd nodig heeft. Ik weet niet hoe je Duits is, maar als je een idee wil krijgen wat een dergelijke kolonie van je vergt qua verzorging en investering moet je even op het Antstore forum kijken bij de blog van Erne. Mocht je het toch willen proberen denk ik dat daar ook veel van je vragen beantwoord worden.
Meesz
Lid

Bericht door Meesz »

Meine Deutsch ist wirklich gut ich habe 2 Jahre deutch am die schule ;) . Ieder geval wil ik eerst even bedanken voor alle reacties dus bedankt :D . Ik kijk wel wat ik ga doen en welke mieren ik ga houden. Maar nog 1 vraag wat heeft het er mee temaken of je een bak kunt maken of niet? Dat zegt toch niks op de manier hoe je mieren houdt en ik wil sowieso niet zelf de bakken maken ik heb het erg druk en in me vrije tijd besteed ik liever aandacht aan me mieren dan aan een bak maken en ik vind de bakken van de antstore erg mooi ik zie mij mieren liever door mooi glaze ruitje dan door een IKEA of een Blokker doos. (En ik wil niet opeens zeggen dat zelf gemaakte bakken slecht zijn voordat iemand me verkeerd begrijpt).

Vriendelijke groeten Mees Storm.
Op het moment:
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Omdat bladsnijders enorme verblijven nodig hebben, waar je de luchtvochtigheid goed van kan regelen. Zulke verblijven kan je niet kopen.
Meesz
Lid

Bericht door Meesz »

Wat is het verschil met een plastic doos en een formicarium van de antstore? daar kun je toch het zelfde mee doen.
Op het moment:
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Nelis
Lid

Bericht door Nelis »

Ik denk o.a. het geld dat je er voor betaald ;)
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Meesz
Lid

Bericht door Meesz »

Ja ik weet natuurlijk dat het duurder is maar ik heb het er voor over om goed naar me mieren te kunnen kijken.
Op het moment:
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
dondiablo
Lid

Bericht door dondiablo »

Plastic of plexiglas kan je bewerken dus meer geschikt maken voor je kolonie. Ik denk dat hij dat bedoelt ;)
Momenteel op zoek naar :Messor Cephalotes
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Ik koop ook bepaald materiaal bij Antstore, maar het is nu al een tijdje geleden. Vroeger was metaalgaas zeker het goedkoopste te verkrijgen bij antstore. Verder weet ik van verschillende bakken van antstore die minimale kieren hebben, waardoor werksters kunnen ontsnappen (Lasius niger, dus geen Pheidole pallidula, of Plagiolepis pygmeae.)

Mijn eigen grote Attabak(cfr de blog) kwam van antstore: het deksel sloot niet dicht aan aan de zijkanten, maar gelukkig wel aan de bovenkant( maar toch, zijkanten die dicht aansloten waren wel een extra beveiliging geweest.) De aansluitnoppen met schroefverbinding zijn ooit gelost tijdens een transport!!! Dat is werkelijk beneden alle peil... Degelijke, dikke aquaria dichtingen met schroef waren nooit losgekomen...

Als er iets gebeurt met je bak, moet je kunnen aanpassen.... en dat kan des te beter als je die bak zelf gemaakt hebt, en weet waarom zo...
DUCKDUCKGO!
Meesz
Lid

Bericht door Meesz »

Ok erg bedankt voor alle reacties dus bedankt daarvoor ;) . Ik zal even kijk wat ik ga doen als ik een kolonie neem zal ik ieder geval een dagboek bij houden en natuurlijk open staan voor tips :D .

Vriendelijke groeten Mees Storm. :)
Op het moment:
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Meesz
Lid

Bericht door Meesz »

Oja en nog 1 ding wat ik ben vergeten te zeggen ik ga ieder geval eerst natuurlijk de opstelling maken ik zal er even een fotootje van maken ;) en vragen wat jullie er van vinden :D, want ik moet eerst even kijken wat de temperatuur wordt.

Mees Storm
Op het moment:
Camponotus ligniperda
Acromyrmex octospinosus
Messor barbarus
Pheidole pallidula
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

Nog 2 zaken:

1. Toon eerst een schema van de setup alvorens je hem maakt: zo maak je geen domme fouten waaraan je mogelijk veel geld uitgeeft.

2. Een schimmelhoudende kolonie haal je best persoonlijk af, en vervoer je best zelf: ik zou bijna zeggen, anders moet je echt niet hopen dat de schimmel het overleeft.
DUCKDUCKGO!
Beffie
Lid

Bericht door Beffie »

Hallo Meesz,

Ik ben erg benieuwd hoe het nu met je kolonie gaat...
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Plaats reactie