Myrmica rubra (McK)
- McK
- Lid
- Contacteer:
Myrmica rubra (McK)
Vragen en opmerkingen over deze blog hier 

Laatst gewijzigd door McK op 16 mei 2008, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
We are always running for the thrill of it.
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Re: vragen en opmerkingen Myrmica rubra (McK)
Welke techniek heb je gehanteerd om de kolonie te laten verhuizen naar de ytong?
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Myrmica rubra is een zeer dankbare soort, die redelijk snel op te kweken is tot grote kolonies. Bij mij namen ze zelfs garnalen aan. Zorg voor een hoge vochtigheid, en beperk de temperatuur. Toen de temperatuur in mijn studentenkamer boven de 25°C kwam, had ik honderden dode poppen.
Deze soort kan in goede lokale omstandigheden grote densiteiten opbouwen: Seifert vermeldt tot 1 kolonie per vierkante meter, en dit over heel uitgebreide gebieden.
Ik vind het een beetje spijtig dat deze soort aangekocht wordt in webwinkels. Ze moet bijna in je lokale omgeving voorkomen. Zorg er zeker voor dat deze kolonie er niet in slaagt om te ontsnappen, of om een bruidsvlucht te organiseren.
Deze polygyne soort vertoont toch zeer vreemd gedrag tegenover hun koninginnen: niet zelden worden er in gevangenschap koninginnen gedood. Daartegenover ben ik er ook in gelsaagd om koninginnen van de bruidsvlucht te introduceren in bestaande kolonies. De jonge koninginnen wandelden gewoon binnen en werden aanvaard.
Deze soort kan in goede lokale omstandigheden grote densiteiten opbouwen: Seifert vermeldt tot 1 kolonie per vierkante meter, en dit over heel uitgebreide gebieden.
Ik vind het een beetje spijtig dat deze soort aangekocht wordt in webwinkels. Ze moet bijna in je lokale omgeving voorkomen. Zorg er zeker voor dat deze kolonie er niet in slaagt om te ontsnappen, of om een bruidsvlucht te organiseren.
Deze polygyne soort vertoont toch zeer vreemd gedrag tegenover hun koninginnen: niet zelden worden er in gevangenschap koninginnen gedood. Daartegenover ben ik er ook in gelsaagd om koninginnen van de bruidsvlucht te introduceren in bestaande kolonies. De jonge koninginnen wandelden gewoon binnen en werden aanvaard.
DUCKDUCKGO!
- McK
- Lid
- Contacteer:
Geduld, het buisje heeft bijna 2 maand in de buitenwereld gelegen, onverwarmd.XToF schreef:Welke techniek heb je gehanteerd om de kolonie te laten verhuizen naar de ytong?
Inderdaad, maar ik had mijn kolonie al gekocht voor ik wist dat deze soort gewoon in mijn tuin te vinden is, de tweede koningin is trouwens eentje van uit mijn tuinMika schreef:Ik vind het een beetje spijtig dat deze soort aangekocht wordt in webwinkels. Ze moet bijna in je lokale omgeving voorkomen.

Wees gerust, ontsnappingen worden zwaar afgestraft - zeker bij grote kolonies - en ik ben ook helemaal niet van plan om een bruidsvlucht te organiseren, ze in leven houden is voor mij voorlopig al voldoendeMika schreef:Zorg er zeker voor dat deze kolonie er niet in slaagt om te ontsnappen, of om een bruidsvlucht te organiseren.

Re: Myrmica rubra (McK)
Heb jij ook 't probleem dat de mannetjes de hele tijd werksters proberen te "verkrachten"?
Bij mij doen de mannetjes dat de hele tijd, maar ik ben ook niet helemaal eerlijk geweest, aangezien 1 kolonie poppen heeft gekregen van een stuk of 5 kolonies (De PhD hier had alleen werksters nodig, dus ik kreeg al 't broed)
Bij mij doen de mannetjes dat de hele tijd, maar ik ben ook niet helemaal eerlijk geweest, aangezien 1 kolonie poppen heeft gekregen van een stuk of 5 kolonies (De PhD hier had alleen werksters nodig, dus ik kreeg al 't broed)
Voor mijn artikelen:
http://scholar.google.com/citations?user=YmR4AvQAAAAJ
Foto's:
nickbos.deviantart.com
http://scholar.google.com/citations?user=YmR4AvQAAAAJ
Foto's:
nickbos.deviantart.com
- McK
- Lid
- Contacteer:
Yep, maar wel alleen als de kolonie wordt verstoord, ze zijn blijkbaar voortdurend op zoek naar koninginnen om met te paren.Faerun schreef:Heb jij ook 't probleem dat de mannetjes de hele tijd werksters proberen te "verkrachten"?
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Enkele jaren geleden heb ik hetzelfde gedrag van mannetjes ten opzichte van de werksters afkomstig van dezelfde kolonie kunnen observeren.
-
- Lid
EDIT MOD: Bericht verplaatst naar: http://www.antforum.be/hoe-lang-duurt-h ... -t569.html
Laatst gewijzigd door XToF op 08 aug 2008, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht verplaatst
Reden: Bericht verplaatst
Mika schreef.
Mieren die garnalen eten 
Bij mij namen ze zelfs garnalen

exitus acta probat
Hoe gaat het nu met je kolonie ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- McK
- Lid
- Contacteer:
Ook toevallig dat je het vraagt, ze zijn sinds gisteren uit hun winterslaap en het is zeer druk nu, ik geef later wel nog een update.
- Tim
- Lid
Wat zonde dat er een gyne overleden is. Heb je een mogelijkheid om gynes toe te voegen? Anders ben je in een paar jaar door je gynes heen...
Lijkt wel of polygyne kolonies minder stevige gynes hebben. Lees vaak dat daarbij een van de gynes sterft.
Lijkt wel of polygyne kolonies minder stevige gynes hebben. Lees vaak dat daarbij een van de gynes sterft.
- McK
- Lid
- Contacteer:
Ja hoor, ik plaats er gewoon nieuwe bij als ik er vang tijdens de bruidsvlucht 

- Tim
- Lid
Kijk, dat is makkelijk!
Misschien zelf ook eens een oogje in het zeil houden als de volgende Myrmica rubra bruidsvlucht bij mij in de buurt is. Ze komen gewoon beetje in huis-en-tuin omgeving voor, toch? Want het zijn niet 'echte' bosmieren.
Misschien zelf ook eens een oogje in het zeil houden als de volgende Myrmica rubra bruidsvlucht bij mij in de buurt is. Ze komen gewoon beetje in huis-en-tuin omgeving voor, toch? Want het zijn niet 'echte' bosmieren.
- McK
- Lid
- Contacteer:
Yep, als je een beetje zoekt in je tuin zal je er zeker vinden 

Dat valt mij idd ook op Mck, op ongeveer een 3cm en dan stopt het.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- McK
- Lid
- Contacteer:
Ik heb maar twee soorten die dat kunnen, Myrmica rubra en Odontomachus bauri.mn schreef:Dat valt mij idd ook op Mck, op ongeveer een 3cm en dan stopt het.
Wat me ook is opgevallen is dat de kolonie een constant geluid produceert, zo een zacht gekraak

- Tim
- Lid
Wie weet jagen ze ook wel achter een laserlampje aan, dan 

Dat geluid heb ik bij mijn eerste kolonie nog niet gehoord maar bij een kolonie die ik gevangen had (ongeveer 3000 werksters) hoor je dit duidelijk, maar niet constant, ik vind het eigelijk best eng.McK schreef:Ik heb maar twee soorten die dat kunnen, Myrmica rubra en Odontomachus bauri.mn schreef:Dat valt mij idd ook op Mck, op ongeveer een 3cm en dan stopt het.
Wat me ook is opgevallen is dat de kolonie een constant geluid produceert, zo een zacht gekraak

-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Het geluid dat je hoort is het striduleren van de werksters.
- McK
- Lid
- Contacteer:
Ik ga het straks toch eens proberen opnemen, vooral 's nachts hoor je het heel duidelijk.
Sins kort heb ik ook een kolonie (myrmica rubra), ik had ze in de tuin kunnen opgraven( het was een kleine kolonie, dus de koningin was makkelijk te vinden). Na dat ik de koningin en een paar werksters geplaatst had in een proefbuizennest ging ik terug zien naar de plaats waar ik ze opgegraven had(onder 2 kleine klinkers). Tot men verbazing was de huidige kolonie er nog en mijn oog viel op een tweede koningin. Ik heb haar mee in het proefbuizennest geplaats. Doordat de twee koninginnen elkaar tolereren begin ik te twijfelen dat het wel degelijk koninginnen zijn. Kan het dat er in de huidige kolonie al twee koninginnen aanwezig waren? of dat er 1 extra is gemaakt?
-
- Lid
...
Ik heb een kolonie van deze soort met een 50tal gynes, dat zou je vraag moeten beantwoorden. En anders moet je maar eens wat gaan lezen over deze soort :p.
Ik heb een kolonie van deze soort met een 50tal gynes, dat zou je vraag moeten beantwoorden. En anders moet je maar eens wat gaan lezen over deze soort :p.
-
- Lid
Korte update, er zijn een paar gyne poppen gesignaleerd.
Is er een manier om gyne poppen te krijgen??
Ik dacht persoonlijk aan een groepje werksters alleen zetten met genoeg broed maar is dit zo?
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
-
Nee, dat kan met bijen wel. Die kunnen, als de koningin doodgaat, een nieuwe koningin "kweken" uit een gewone larve. Deze moet natuurlijk wel eerst bevrucht worden tijdens een bruidsvlucht.
Als bij mieren de gyne sterft, sterft de hele kolonie uit. Tenminste, bij monogyne soorten.
Als bij mieren de gyne sterft, sterft de hele kolonie uit. Tenminste, bij monogyne soorten.
-
- Lid
Maar, dan snap ik nog neit helemaal wat je bedoeld met er zijn gyne poppen gesignaleerd
Mvg,
Mvg,
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
-
In een kolonie met een of meerdere gynes worden soms jonge, onbevruchte gynes geboren. Die komen uit een pop. Dat is hoe gynes ontstaan. Als de gynes bevrucht worden kunnen ze een kolonie stichten. Deze poppen zijn wat groter dan normale poppen dus een geoefend oog ziet aan de pop of er een gyne uit kan komen.
Leeft deze kolonie nog?
-
- Lid
Hey Yvon, deze kolonie heb ik al lang niet meer.
Ik heb nu enkel een kolonie messor barbarus.
Ik focus mij op mijn hobby als imker
Grt
Ik heb nu enkel een kolonie messor barbarus.
Ik focus mij op mijn hobby als imker

Grt