Ontsnapte mier?
Ontsnapte mier?
Zojuist keek ik in het reageerbuisje bij mij beginnende kolonie en merkte op dat ik nog maar 4 werksters heb terwijl er laatst een pop was uitgekomen en ik er dus 5 had..
Ik heb het reageerbuisje in een bak liggen met een talkpapje..
Kan het hieraan liggen of kan het ook iets anders zijn? (Ze nemen genoeg fritvliegen aan en hebben suikerwater)
Ik heb het reageerbuisje in een bak liggen met een talkpapje..
Kan het hieraan liggen of kan het ook iets anders zijn? (Ze nemen genoeg fritvliegen aan en hebben suikerwater)
- ricardovdh
- Lid
Re: Ontsnapte mier?
Misschien was er gewoon 1tje doodgegaan en was die aan de larven gevoerd.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Dode mieren worden niet opgegeten. In geval van honger of stress kunnen ze wel broed opeten.
Een dode mier geeft een bepaald feromoon af dat ervoor zorgt dat de mieren uit de kolonie deze weg brengen naar een begraafplaats. (Ruimte voor dode)
Zo kunnen er een bacteriën worden verspreid
Zo kunnen er een bacteriën worden verspreid

Ik vraag me af of ze dood is, ik zie bij het afval slechts stof etc liggen en restanten van fruitvliegjes.
Is het mogelijk dat de talk niet goed genoeg aangebracht is? ( hoe kan ik nagaan of de talk goed is aangebracht?
Is het mogelijk dat de talk niet goed genoeg aangebracht is? ( hoe kan ik nagaan of de talk goed is aangebracht?
-
Als de mieren overheen lopen is het niet goed aangebracht, als ze er af vallen is het wel goed aangebracht.Niels schreef:hoe kan ik nagaan of de talk goed is aangebracht?

- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Bij een dode mier gebeurt er afbraak van de weefsels, met ook afbraak van de vetten, onder andere. Na enkele dagen komt er een bepaald vetzuur vrij, dat de mieren gebruiken als enige herkenningspunt voor 'dood'. Dat wil zeggen: levende mieren waarop je dit vetzuur smeert, worden ook buitengedragen.Artilux schreef:Een dode mier geeft een bepaald feromoon af wat zorgt dat de mieren uit de kolonie deze weg brengen naar een begraafplaats. (Ruimte voor dode)
Zo kunnen er een bacteriën oid worden versprijd
DUCKDUCKGO!
De kolonie heb ik pas 3 weken oid en komen haast het nest niet uit (alleen voor vliegjes en voor suikerwater) weet dus niet of ze over het talk heen kunnen lopen
Ik heb mijn talk laag getest met wilde mieren. Lasius sp.
Zo kon ik zien of de mieren over de laag heen liepen.
Aangezien deze mieren dan geen "nest gedrag" vertonen.
Zo kon ik zien of de mieren over de laag heen liepen.
Aangezien deze mieren dan geen "nest gedrag" vertonen.