Wonen in een proefbuisje

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
filip123
Lid

Wonen in een proefbuisje

Bericht door filip123 »

Ik ga binnen kort de Lasius niger houden. Ik zal ze krijgen via de post, van iemand op het forum. Ze zullen in een proebuisje zitten. Hoe lang moeten ze daar in wonen tot ze met genoeg zijn?
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: wonen in een proefbuisje

Bericht door Floris »

Beste Filip. Het antwoord op deze vraag is te vinden in de beginnershandleiding.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
filip123
Lid

Bericht door filip123 »

Ik zie het nergens staan :?
Simon
Lid

Bericht door Simon »

Een beginnende kolonie, tot enkele tientallen werksters, woont het beste in een proefbuisje. De condities in het proefbuisjes houd je goed door het te voorzien van een waterreservoir dat wordt afgesloten met een prop watten.
Onder puntje 8 huisvesting.

In principe hoeft de kolonie nooit uit het buisje te gaan. Je kan dan werken met meerdere buisjes. Sommige mensen verkiezen dit boven een ytong nest. Je kan ook de proefbuis in een buitenkolonie leggen, aangesloten op een kleine ytong. De kolonie zal dan vanzelf verhuizen wanneer ze er klaar voor is. Zoals in het beginnerstopic is aangeduid zal dit pas na een tijd gebeuren wanneer er voldoende werksters zijn. Je kan ze ook zelf al vroeger verhuizen (door bijvoorbeeld een felle warme lamp op de proefbuis te laten schijnen). Denk er aan dat de kolonie wel groot genoeg moet zijn. Laat ze best zo lang mogelijk in een buisje, die zijn toch vrij perfect qua condities.
Plaats reactie