Het geeft mij meer tijd om me te richten op een nieuw project. Het is een grote stap van een aangepast aquarium naar een volledig beplant terrarium en daarom zie ik dit terrarium als één van de noodzakelijke tussenstappen op weg naar iets wat nog fantasie is voor mij, maar daarom zeker niet minder gewild.
Ik heb de geleerde lessen van vorige formicariums goed in me opgenomen, een heleboel opnamen van talrijke andere formicariums en terrariums bekeken en deze kans aangegrepen om ideeën in dit terrarium te realiseren en ook te experimenteren.
Het terrarium heeft de van de buitenkant gemeten afmetingen van lengte 40,5 cm, breedte 30,5 cm en hoogte 60 cm. Tegen het glas zit helaas een hardnekkige aanslag, zoals ik eerder in aquariums ben tegen gekomen. Slechts een deel ervan heb ik weg gekregen. Het zal het zicht op het nest enigszins verminderen. Om te bekijken of het dan wel de moeite waard was om ermee verder te gaan heb ik een bewerkt stuk ytong achter het glas gehouden. Je moet immers toch dichtbij komen om de toekomstige bewoners goed te kunnen zien. De beslissing was daarna snel genomen om ermee door te gaan.
De openingen van het ventilatierooster aan de voorkant zijn te groot en zullen aangepast moeten worden. Gaas met een maaswijdte van 0,25 mm is wel efficiënt in het tegenhouden van werksters van de Lasius niger.
Hetzelfde geldt voor het rooster aan de bovenkant. Even dacht ik nog dat hier de maaswijdte voldoende was, maar de werksters van de kolonie Charlie hebben reeds het tegendeel bewezen door in het aquarium één van de twee aanwezige waterreservoirs als nest in gebruik te nemen. De mieren hadden weinig moeite om door het gaas met dezelfde maaswijdte te komen, dat juist als een blokkade had moeten fungeren om hen gescheiden te houden van het water.
Als laatste is er ruimte tussen de schuifdeuren, groot genoeg voor een koningin van de Lasius niger om er ongestoord door heen te kunnen wandelen. Het is allemaal op te lossen. Ik heb hiervoor eerder een vraag uitgezet op het reptielenforum.nl, inclusief een paar opnamen erbij die ik ook hier weer heb gebruikt. Alleen wil ik mijn opties om uitbraken tegen te gaan graag verder uitgebreid zien dan momenteel het geval is. Het heeft voornamelijk met het visuele aspect te maken.
Ik heb een schets gemaakt voor een groot nest. Het zal drie zijden van het terrarium gedeeltelijk beslaan. In een natuurlijk ingericht terrarium zullen mieren zich in de grond vestigen. Daar zal de voorkeur van de mieren naar mijn verwachting naar uitgaan. Ik wil ook graag een echte plant in het terrarium, alleen wil ik op een tegenstrijdige manier de mieren in het nest kunnen blijven volgen. Om deze reden wil ik over de mogelijkheid beschikken om de plant later te kunnen toevoegen. Ik ben daarvoor op het internet een oplossing tegen gekomen, die ik in een voor mij aangepaste vorm over ga nemen. Het nest zal uit twee lagen gaan bestaan met een waterdichte plaat er tussen. De nog denkbeeldige plaat zal als bodem gaan dienen met een waterreservoir er onder, dat de onderste laag van het nest vochtig houd en waaruit de wortels van de plant water kunnen opnemen. Het waterreservoir bevat verder geen afvoer en ik durf niet in het glas te boren.
Een grote opening in de plaat laat ruimte vrij voor een plant in een pot. Ik vraag me nog wel af of het verstandig is via de plant het waterreservoir aan te vullen. Het kan mieren er misschien van weerhouden om zich in de grond te nestelen. Het overtollige water stroomt natuurlijk uit de pot in het reservoir, maar zal ongetwijfeld stoffen meevoeren waardoor het water een andere kleur zal aannemen. Ik moet nog even voor me zelf bepalen of ik dat erg ga vinden, want een optie zou zijn om het reservoir via een andere opening in de plaat aan te vullen.
Er komen dichter naar de voorkant van het terrarium twee extra openingen in de plaat. In elk ervan past een kunststof pijp met een diameter groot genoeg om er een reageerbuis in te kunnen duwen. Mocht ik later besluiten om er tijdelijk een tak met bladluizen in te willen zetten dan heb ik deze optie. Het is iets dat immers later veel moeilijker zal zijn om te realiseren als de mieren het nest eenmaal in gebruik hebben genomen.
De onderste laag van het nest zal uit drie stukken ytong bestaan, dat op een later moment tegen evenveel zijden zal worden bevestigd. Het zal in contact komen te staan met water en het vochtige gedeelte van het nest gaan vormen.
Aan de buitenkant is hier en daar het glas beschadigd. Geen breuken, maar er zijn kleine scherven van het glas. Aan de zijkanten speelt dit probleem nauwelijks. Waar de ytong tegen het glas wordt gelijmd zorgt het gasbeton voor versterking van het glas. Wat mij wat meer zorgen baart is de achterzijde. Na de afweging te hebben gemaakt om rondom ytong aan te brengen heb ik daar toch van afgezien. Ik wil van twee kanten in het waterreservoir kunnen blijven kijken. Ik zal glas aanbrengen en de ruimte tussen het glas en de achterwand opvullen met kit. Hier zal later de plaat gedeeltelijk op kunnen rusten om doorbuigen van het materiaal te voorkomen, waardoor later mogelijk kieren kunnen ontstaan. Iets dat ongetwijfeld door patrouillerende mieren zal worden ontdekt en onderzocht.
De komende tijd zal ik mijn vorderingen met jullie delen. Er zal wel enige tijd tussen de te posten delen zitten, want het typen van een informatief verslag waar naar ik hoop andere mensen van kunnen leren vergt toch altijd wat tijd.