Vandaag start ik een blog over mijn (nog) kleine Camponotus aethiops kolonie die ik in een giveaway van een vriend uit Griekenland heb gewonnen. Omdat het een soort is waar nog weinig over is bekend, heb ik besloten om een blog over ze te beginnen en alles te beschrijven kwa verzorging en kolonie groei...
Het begin en 1e winterrust
Op 25 oktober 2019 kreeg ik twee reageerbuisjes binnen. Beide waren erg goed in een envelop ingepakt. De reis duurde twee dagen, dus ik hoopte dat beide kolonies het overleeft hadden. En ja hoor, na het openen van de envelop zag ik voor mijn ogen twee prachtige soorten te voorschijn komen. En ze waren beide groot ook! Het was een Camponotus aethiops koningin met drie werksters (de nanitics) en een Messor wasmanni gyne. Over de Messor gyne schrijf ik wel in een andere blog verder

Hier nog wat foto's toen ik ze kreeg:

Messor wasmanni gyne (links) en Camponotus aethiops kolonie (rechts):

Eerste keer voeden + trofallaxis:

Eerste eiwitten:

Ook nog een paar foto's om de verschil in groottes tussen onder andere Lasius, Messor en Camponotus ligniperda te tonen:

Heb je nog vragen of opmerkingen? Stel die dan gerust via deze link: viewtopic.php?f=31&t=15552&p=95917#p95917