Cementnest
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Cementnest
Ik heb zojuist een heel simpel nest gemaakt, echter in negatief zodat ik het met cement/beton kon begieten. Nu staat het nest uit te harden in de buitenlucht, over twee dagen kan ik het uit de vorm halen. Het nest is een éénkamerontwerp, wel vrij groot. Ik wil hiermee testen hoe groot de waterdoorlaatbaarheid en stevigheid van cement als nest is. Als het goed is vormt cement een veel sterker nest, die zonder al te veel moeite water doorlaat al zal dat minder ver zijn dan ytong doet.
Werkwijze:
- De vorm is gemaakt uit houten balkjes vastgemaakt met schroeven, de gaten tussen de balken zijn opgevuld met weinig nat krantenpapier.
- Een 1:3 verhouding van cement:zilverzand is aangehouden, met water toevoegen tot een niet al te vloeibare pap gevormd werd.
- Het nest werd in negatief gemaakt door nat krantenpapier in een vorm te leggen. Een perspex plaatje ligt al in het ontwerp om uiteindelijk als afhaalbaar deksel te kunnen dienen. Het nest zelf is hooguit 5 cm diep, de toegang is een centimeter hoog. De toegang is mogelijk mislukt, omdat het gebruikte buisje hiervoor tegen het "plafond" aan ligt, waardoor een open ruimte aan de bovenkant komt. Dit los ik later wel op.
Ik kon eigenlijk heel weinig vinden over cementnesten op dit forum, vandaar dat ik dit wil proberen. Ik verwacht ook dat cement minder gemakkelijk afbrokkelt en ook beter schoon te maken is, mits goed gemaakt. Mieren zullen, ongeacht hun grootte, sowieso niet in staat zijn om door het cement heen te bijten.
Hebben jullie nog tips, opmerking?
Werkwijze:
- De vorm is gemaakt uit houten balkjes vastgemaakt met schroeven, de gaten tussen de balken zijn opgevuld met weinig nat krantenpapier.
- Een 1:3 verhouding van cement:zilverzand is aangehouden, met water toevoegen tot een niet al te vloeibare pap gevormd werd.
- Het nest werd in negatief gemaakt door nat krantenpapier in een vorm te leggen. Een perspex plaatje ligt al in het ontwerp om uiteindelijk als afhaalbaar deksel te kunnen dienen. Het nest zelf is hooguit 5 cm diep, de toegang is een centimeter hoog. De toegang is mogelijk mislukt, omdat het gebruikte buisje hiervoor tegen het "plafond" aan ligt, waardoor een open ruimte aan de bovenkant komt. Dit los ik later wel op.
Ik kon eigenlijk heel weinig vinden over cementnesten op dit forum, vandaar dat ik dit wil proberen. Ik verwacht ook dat cement minder gemakkelijk afbrokkelt en ook beter schoon te maken is, mits goed gemaakt. Mieren zullen, ongeacht hun grootte, sowieso niet in staat zijn om door het cement heen te bijten.
Hebben jullie nog tips, opmerking?
Re: Cementnest
Ik ben zelf ook aan het denken over nesten van cement, mijn probleem is het gewicht: een klein nest gaat wel, maar een wat groter nest wordt erg zwaar.
Foto`s ! aub, maar je idee klinkt goed.
alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
(Geslaagd voor examen 2009!)
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Er is nu zo weinig te zien 

Inmiddels is het al heel hard om aan te voelen, dus dat is goed!

Inmiddels is het al heel hard om aan te voelen, dus dat is goed!
Ja ik zie het, maar nu heb ik wel een beetje een idee van hoe het er uit ziet. 

alles wat gratis is aannemen..........je kan het altijd nog weg gooien
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Zo zag ie eruit toen ie uit de vorm kwam:

Erg ruw en bros aan de zijde waar het hout zat (watertekort) en omdat ik kranten tussen het perspex en beton had, was er geen direct sluiting. Heel erg mooi op de plek van het buisje, helaas zoals voorspeld een gat aan de bovenkant:

Nu heb ik wat verbeteringen aangebracht voor een volgende ontwerp (ik heb toch nog 4.8 kg cement over ...
)
Hout bevochtigen en krant aan bodemzijde:

Perspex aan de randen direct met beton in contact laten komen, zorgt voor een natuurlijke sluiting. Buisje aan halverwege beton laten uitkomen:

Gieten:

Erg ruw en bros aan de zijde waar het hout zat (watertekort) en omdat ik kranten tussen het perspex en beton had, was er geen direct sluiting. Heel erg mooi op de plek van het buisje, helaas zoals voorspeld een gat aan de bovenkant:

Nu heb ik wat verbeteringen aangebracht voor een volgende ontwerp (ik heb toch nog 4.8 kg cement over ...

Hout bevochtigen en krant aan bodemzijde:

Perspex aan de randen direct met beton in contact laten komen, zorgt voor een natuurlijke sluiting. Buisje aan halverwege beton laten uitkomen:

Gieten:

Mooi mooi, nu hopen dat het gaat lukken he.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Het is al beter geworden! Excuses voor de overload aan foto's, maar het helpt visualiseren
Ik zal niet alles ver-img-en op wat hoogtepunten na
Het geheel, nog in de kist:
http://img406.imageshack.us/img406/750/dsc00299z.jpg
Bodem eraf:
http://img212.imageshack.us/img212/6205/dsc00300h.jpg
Wallen eraf en bovenaanzicht. Merk op dat het krantenpapier bruingeel gekleurd is en stevig aan het beton zit vastgeplakt. Dit komt er NIET gemakkelijk vanaf:
http://img212.imageshack.us/img212/81/dsc00302d.jpg
Nog meer van hetzelfde: 1
Bovenaanzicht zonder papier. Hier zijn de verschillende compartimenten al goed te zien (vonb. waterreservoir, leefgebied (enkele cel met perspex)):
http://img406.imageshack.us/img406/681/dsc00303y.jpg
Prachtige scheiding, maar erg moeilijk losmaken zonder beton te beschadigen.
Waar is het inloopgat?
Dit is met het perspex eraf, dus let op: het glimmende is NIET plastic, dat is het beton. Als het perspex wordt teruggelegd en aangetikt, sluit het dus perfect aan!

Meer krantenpapier eruit halen
Dáár is het gat
Ook hier gevonden, even naar het plastic buisje gevormd
Krantenpapier is heel week, scheurt zelfs af als er aan 20 paginas gelijk worden getrokken
Vergelijking van de twee nesten:

Het waterreservoir is licht aflopend, al had ik liever meer gradient gehad. Zo kan de hoeveelheid water wat beter gedoseerd worden (tenminste, dat is het idee).
Zaken voor de volgende keer:
- Al het hout bedekken met kranten, dat werkt echt geweldig. Vreemd genoeg reageert het beton heel raar op een knoest in het hout,er zit een fragiel stukje beton, precies op die plek waar een knoest in het hout zat.
- Rand van perspex met een krant of liever dun plastic bedekken. Zo is dit wat beter te verwijderen.
- Geen open ruimtes onder het krantenpapier laten ontstaan. Op deze foto is te zien dat er een soort overhangende klif ontstaat onder het perspex doordat het beton onder het krantenpapier kon lopen aan de zijden. Dit is wel weg te schuren, maar niet nodig als het gelijk te verhelpen is. Bovendien levert schuren irritante zanddeeltjes op die je moet wegblazen of door je mieren moet laten verwijderen.
- Beton wat meer opschudden, zitten best wat luchtbelletjes in die qua uiterlijk niet zo erg mooi zijn. Opmerking: Dit blok weegt 1.84 kg, gascelbeton zal met zo'n stuk waarschijnlijk rond de helft lichter zijn.
- Het beton in dit stuk is gemengd als 1:2 (cement:zilverzand). Erg stevig en goed uitgehard. Ik blijf denk ik bij deze configuratie.
- Toegangsbuisje kan misschien beter door middel van een wal gefixeerd worden. Gemakkelijker en dan is wellicht geen buisje nodig.
Dit nest zal ik binnenkort gaan testen op vochtdoorlaatbaarheid, ik verwacht dus dat dit niet veel zal verschillen van ytong, al ben ik hier ook helemaal neit zeker van. Ik ben benieuwd
Als een van mijn lasius niger-kolonieën uitgebreid is zal ik deze hier in plaatsen en kijken hoe ze er op reageren.

Het geheel, nog in de kist:
http://img406.imageshack.us/img406/750/dsc00299z.jpg
Bodem eraf:
http://img212.imageshack.us/img212/6205/dsc00300h.jpg
Wallen eraf en bovenaanzicht. Merk op dat het krantenpapier bruingeel gekleurd is en stevig aan het beton zit vastgeplakt. Dit komt er NIET gemakkelijk vanaf:
http://img212.imageshack.us/img212/81/dsc00302d.jpg
Nog meer van hetzelfde: 1
Bovenaanzicht zonder papier. Hier zijn de verschillende compartimenten al goed te zien (vonb. waterreservoir, leefgebied (enkele cel met perspex)):
http://img406.imageshack.us/img406/681/dsc00303y.jpg
Prachtige scheiding, maar erg moeilijk losmaken zonder beton te beschadigen.
Waar is het inloopgat?
Dit is met het perspex eraf, dus let op: het glimmende is NIET plastic, dat is het beton. Als het perspex wordt teruggelegd en aangetikt, sluit het dus perfect aan!

Meer krantenpapier eruit halen
Dáár is het gat
Ook hier gevonden, even naar het plastic buisje gevormd
Krantenpapier is heel week, scheurt zelfs af als er aan 20 paginas gelijk worden getrokken
Vergelijking van de twee nesten:

Het waterreservoir is licht aflopend, al had ik liever meer gradient gehad. Zo kan de hoeveelheid water wat beter gedoseerd worden (tenminste, dat is het idee).
Zaken voor de volgende keer:
- Al het hout bedekken met kranten, dat werkt echt geweldig. Vreemd genoeg reageert het beton heel raar op een knoest in het hout,er zit een fragiel stukje beton, precies op die plek waar een knoest in het hout zat.
- Rand van perspex met een krant of liever dun plastic bedekken. Zo is dit wat beter te verwijderen.
- Geen open ruimtes onder het krantenpapier laten ontstaan. Op deze foto is te zien dat er een soort overhangende klif ontstaat onder het perspex doordat het beton onder het krantenpapier kon lopen aan de zijden. Dit is wel weg te schuren, maar niet nodig als het gelijk te verhelpen is. Bovendien levert schuren irritante zanddeeltjes op die je moet wegblazen of door je mieren moet laten verwijderen.
- Beton wat meer opschudden, zitten best wat luchtbelletjes in die qua uiterlijk niet zo erg mooi zijn. Opmerking: Dit blok weegt 1.84 kg, gascelbeton zal met zo'n stuk waarschijnlijk rond de helft lichter zijn.
- Het beton in dit stuk is gemengd als 1:2 (cement:zilverzand). Erg stevig en goed uitgehard. Ik blijf denk ik bij deze configuratie.
- Toegangsbuisje kan misschien beter door middel van een wal gefixeerd worden. Gemakkelijker en dan is wellicht geen buisje nodig.
Dit nest zal ik binnenkort gaan testen op vochtdoorlaatbaarheid, ik verwacht dus dat dit niet veel zal verschillen van ytong, al ben ik hier ook helemaal neit zeker van. Ik ben benieuwd

- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Na ongeveer anderhalf uur met water in het reservoir lijkt het beton goed water op te nemen. Niet te vergelijken met ytong, uiteraard, maar 1 tot 2 centimeter is al een mooi resultaat tot nu toe al zeg ik het zelf. Ik ben benieuwd wat er morgenochtend uit komt en hoe vochtig het nest uiteindelijk wordt. Voorlopig lijkt het beton goed genoeg in staat om het water in het nest te brengen (2-3 centimeter).
Update:
De waterlijn ias nu tot 4 centimeter gemigreerd en lijkt daar testoppen. Ruimschoots om in het nest te komen. Ik vraag mij alleen af of de mieren dit vochtig genoeg zullen vinden. Hier kan ik pas over beslissen als één van mijn kolonies beschikbaar is.
Update:
De waterlijn ias nu tot 4 centimeter gemigreerd en lijkt daar testoppen. Ruimschoots om in het nest te komen. Ik vraag mij alleen af of de mieren dit vochtig genoeg zullen vinden. Hier kan ik pas over beslissen als één van mijn kolonies beschikbaar is.
Een cement nest!
Zeer goed bedacht, was er zelf nog niet op gekomen.
Als mijn kolonie groot genoeg is, ga ik ook wat experimenteren met een cement nest. Zo kun je natuurlijk zelf vorm aan een nest geven, dus makkelijk een nest bouwen met je eigen afmetingen.
Gr. Marco
Zeer goed bedacht, was er zelf nog niet op gekomen.
Als mijn kolonie groot genoeg is, ga ik ook wat experimenteren met een cement nest. Zo kun je natuurlijk zelf vorm aan een nest geven, dus makkelijk een nest bouwen met je eigen afmetingen.
Gr. Marco
- jeffrey432
- Lid
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Ja, met ytong kan je ook (misschien wel beter) je eigen vormen maken. Voordeel van cement is wel dat het veel beter schoon te maken is, steviger is en niet afbrokkelt. Nadelen zijn dus gewicht en onduidelijke wateropname. Wellicht dat dit beter zichtbaar wordt bij een verticaal nest.
Ik ben nog van plan om dus een verticaal cementnest te maken. Dit kan alleen nog wel een tijd duren, omdat ik pas eergisteren mijn nieuwe L. Niger koningin heb gevangen nadat mijn vorige overleden is. Ik ben al wel aan het kijken hoe ik het verticale nest moet bevochtigen en hoe de gangen en kamers moeten komen.
Ik heb ook nog een vraag:
Als ik een glazen bak heb en ik giet er cement in, zal het glas dan kapot gaan?
Ik heb ook nog een vraag:
Als ik een glazen bak heb en ik giet er cement in, zal het glas dan kapot gaan?
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Dat verwacht ik niet, maar het glas kan wel aangetast worden door de componenten van het gips. Ik zou gewoon een nest maken en daarvoor een glazen wand plaatsen. Ik zou alleen nog even wachten op verdere resultaten aan mijn zijde. Ik heb een cementnest klaarliggen om getest te worden door lasius niger. Zo kunnen we erachter komen of de vochtdoorlaatbaarheid wel hoog genoeg is en of het cement zelf niet voor problemen zorgt.
Ok, ik hoop dat de vochtdoorlaatbaarheid wel een beetje goed is. ik heb op internet ook nog een soort uitleg gevonden hoe je een cement nest kan maken. Hier kun je de uitleg vinden. Ze hebben hier een plastic box gebruikt om het nest te maken, ik zou dit met glas willen maken maar eerst eens kijken hoe het met jouw L. Niger gaat in het cement nest.
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Goede tip, ik was niet op de hoogte van andere mensen met een cemenetnest. Het biedt hoop om te zien dat andere mensen ook een cementnest maken.
Ik maak hem nóg niet, maar ben wel beetje aan het kijken en toen vond ik die site 

-
- Lid
- Leeftijd: 41
Interessant experiment, Phantom! Ik ben benieuwd hoe het uitharden verloopt en of er scheurtjes ontstaan. Lees hier meer. Heb je overwogen om wat grind of kleine steentjes toe te voegen voor extra stevigheid? Ook vraag ik me af of het nest niet te zwaar wordt om makkelijk te verplaatsen. Misschien een mal maken met een dunne laag cement en een lichtere vulling? Houd ons op de hoogte van je testresultaten!