Koningin eieren opgegeten tegen winterslaap aan

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
Luzors
Koningin eieren opgegeten tegen winterslaap aan

Bericht door Luzors »

Hallo,

Ik heb sinds 26 september een camponotus ligniperda gyne. Ik heb haar online besteld, alleen toen ze aangekomen was had ze geen eitjes (wss opgegeten ivm stress). Nu zie ik nog steeds geen eieren en lig ik met de keuze of ik haar moet afkoelen voor de winterslaap of dat ik moet kijken of eiwitten voeren het zou oplossen. Wat zou het beste zijn?

Note: Ik heb laatst wel een klein beetje honing gegeven en dat heeft ze opgegeten.
miel
Lid
Contacteer:

Re: Koningin eieren opgegeten tegen winterslaap aan

Bericht door miel »

Ik verwacht dat ze tot na de winter wacht met leggen.
Luzors

Bericht door Luzors »

Hallo,

Momenteel is ze ongeveer 3 a 4 weken actief. Ik heb dr ook 1x per week honing gegeven, en laatst ook een insect. Met beide heeft ze wel iets gedaan, alleen ik zie momenteel nog steeds geen eitjes, dus vraag ik me af of ik op het goede pad zit, of dat ik haar beter met rust kan laten voor een paar weken?

Alvast bedankt voor je reactie!
miel
Lid
Contacteer:

Bericht door miel »

Dan denk ik toch dat je een onbevruchte koningin hebt. Kijk vooral of het watje erg vies is: dit is dan vaak een indicatie dat ze niet bevrucht is. Je kunt het echter altijd afwachten. Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
Luzors

Bericht door Luzors »

miel schreef: 01 apr 2025, 18:58 Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
En of,
Ik heb dr sinds mijn bericht met rust gelaten. Tot gisteren, toen ik haar eigenlijk eten(honingwater) wilde geven. En ze had een hele boel eitjes gelegd :o .
Mijn plan nu is om dr nog een weekje of 1,5 - 2 te laten vasten, en daarna bied ik weer wat aan. Ik vind het erg lastig om te bepalen wanneer ze voeding NODIG heeft, aangezien het proces zo apart loopt.
Ik waardeer je reacties enorm, denk je dat mijn plan verstandig is of raad je aan eerder al wat aan te bieden?
Plaats reactie