Myrmecia Nigrocinta

Alle Myrmecia kolonies van de leden
Plaats reactie
DJRGEN
Lid

Myrmecia Nigrocinta

Bericht door DJRGEN »

Mijn Myrmecia Nigrocinta heeft sinds kort haar eerste eerst broed deze Gyne had ik besteld via een nieuwe webwinkel in duitsland myrmicare.

De foto van de Gyne had ik wel overgekopieerd van de webwinkel zelf want ik probeer de Gyne zo weinig mogelijk storen en de foto van in het nest had ik genomen als zij in de buitenwereld zat.

Afbeelding

Afbeelding

voor vragen opmerkingen en tips viewtopic.php?t=16469
Laatst gewijzigd door DJRGEN op 20 apr 2025, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
5x Messor barbarus
1x Camponotus herculeanus
1 × Myrmecia Nigrocinta
DJRGEN
Lid

Re: Myrmecia Nigrocinta

Bericht door DJRGEN »

De eitjes zijn nu larven na iets meer dan een maand

Als voeding geef ik ze suikerwater en honingdauwsurrogaat het bekende recept op dit forum verder een stukje Redrunner of Dubia of Meelworm uit eigen kweek en geen gevangen insecten uit de tuin omwille van pesticiden. Wat mij ook opvalt is na en paar weken is dat de gyne de fijne en kleine hout deeltjes in het nest gebracht had en dat zijn er honderden ongelofelijk, ik had er een hoopje ingelegd om het risico van naaktpoppen te vermijden want ik had op forums gelezen dat de larven het soms moeilijk hadden om soms hun cocoon te maken.

Het enige waar ik extra voorzichtig mee ben zijn de honden en dat telt dan ook wederzijds voor de insecten, we hebben meer dan 10 honden en een paar katten, Niets mag uitbreken en moet in een gesloten setup zitten maar ook als we al onze honden en katten voorzien van een pipet tegen vlooien teken en luizen en parasieten is het veelvuldig handen wassen met een sopje en daarna nog eens met lauw water en nog eens. Alvoorns ik me met de voederdieren en de mieren bezig hou.

Afbeelding
Afbeelding

Voor vragen opmerkingen en tips viewtopic.php?t=16469
5x Messor barbarus
1 × Myrmecia Nigrocinta
DJRGEN
Lid

Bericht door DJRGEN »

2 Larven zijn al gegroeid tegenover de anderen en aan de rechterzijde zie je een halve redrunner liggen

Afbeelding

Voor vragen opmerkingen en tips viewtopic.php?t=16469
5x Messor barbarus
1 × Myrmecia Nigrocinta
DJRGEN
Lid

Bericht door DJRGEN »

Ik denk dat als je een kolonie opvoed en dat en beetje minder voedsel geeft gaat er wel een toekomstige werker gaan sneuvelen maar zo vermijd je ook om ze teveel te voederen en zo eten ze alles op, en eens de werksters er zijn is het wat makkelijker :-) En om haar eerste werksters voort te brengen heeft zij een jaag instinct kan je makkelijk het broed en de maaltijden die haar larven willen opeten opvolgen en een foto maken zonder haar te stressen in het nest. Want ze zit toch buiten :-) Ik heb daarom een grotere buitenwereld gemaakt dat ze daar iets langer kan rondlopen daar zal ik binnenkort ook een foto van maken en bij een doe het zelf zaak had ik al acryl platen gaan halen en acryllijm en rvs mesh, het enige dat ik nog moet halen is een goede digitale camera met macrolens :-) het nest zelf wordt verwarmt met een digitale warmtemat op 24 graden
5x Messor barbarus
1 × Myrmecia Nigrocinta
DJRGEN
Lid

Bericht door DJRGEN »

Ik skip ook de verwarming in het buitenverblijf want ze zal wel een mooie zomer tegemoet gaan; dus ze zal zixh moeten aanpassen aan het klimaat hier :-) haar koudere temperaturen zullen haar wel bezig houden :-) Maar het wordt toch nooit frisser dan 16 a 17 graden in het buiten verblijf
5x Messor barbarus
1 × Myrmecia Nigrocinta
Plaats reactie