Boosten Lasius flavus

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Boosten Lasius flavus

Bericht door semar »

Net een kleine kolonie Lasius flavus ontvangen.
Kun je die met Lasius niger poppen boosten?

Vriendelijke groeten,

semar(dominique)
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: boosten Lasius flavus

Bericht door jkinkie »

Volgens mij wel, teminste andersom wel.

Maar laat de experts daar maar op antwoorden. :roll:
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: boosten Lasius flavus

Bericht door Mika »

Waarschijnlijk kan dat geen kwaad, maar weeral: is dat echt nodig?
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: boosten Lasius flavus

Bericht door jkinkie »

Ik vind dat boosten wel handig is als je kolonie niet zo snel groeit of als je (net als jij) wat wilt mixen. :mrgreen:
Maar boost niet teveel daardoor kan er rebellie ontstaan in het nest. :(
Laat minstens één maand tussen de boosten.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: boosten Lasius flavus

Bericht door Mika »

Das mooi. Of boost gewoon niet, en zie hoe een kolonie op natuurlijke basis aangroeit. Dan bewijs je ondertussen ook dat je voor je kolonie kunt zorgen.

Als je boost kan het goed zijn dat je poppen gaat 'roven' voor een kolonie die je niet kan verzorgen, waardoor je het probleem vergroot. En je bewijst dus enkel dat je poppen kan roven.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: boosten Lasius flavus

Bericht door semar »

Mika schreef:Das mooi. Of boost gewoon niet, en zie hoe een kolonie op natuurlijke basis aangroeit. Dan bewijs je ondertussen ook dat je voor je kolonie kunt zorgen.

Als je boost kan het goed zijn dat je poppen gaat 'roven' voor een kolonie die je niet kan verzorgen, waardoor je het probleem vergroot. En je bewijst dus enkel dat je poppen kan roven.
Ze zijn gisteren per post gearriveerd
De kolonie bestaat ui 1 minimier + 1 uitgemergelde koningin, geen broed. vandaar dat ik me afvraag of de kolonie wel sterk genoeg is om te overleven c.q. een volgende generatie groot te brengen.
de mini werkster is bezig geweest met een doorgesneden dar en heeft wat om het honingwater heen gedraaid ( weet niet of ze ook echt heeft gegeten.Haar achterlijfje lijkt me nu iètsje groter) maar ook de moer is heeft een erg klein achterlijfje (kan me voorstellen dat ze al haar reserves heeft verbruikt om de eerste werkster groot te brengen) en ze zal toch echt flink moeten aangroeien voor ze volgens mij weer eitjes kan leggen.
Ik vraag me af of die ene mini werkster die taak alleen wel aan kan of dat ik ze beter een aantal extra `handjes`kan geven om de kolonie naar de eerste generatie gezonde (niet ondervoede) werksters te helpen. Daar ze misschien anders niet sterk genoeg zijn om de winterstop te overleven.
Of denk ik nu teveel als imker???

vriendelijke groeten
Samar (Dominique)
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: boosten Lasius flavus

Bericht door Mika »

Deze moet je waarschijnlijk wel boosten. heb je toevallig geen Lasius flavus in de buurt (in je gazon of zo?). De mieren zijn immobiel in de winter. Er bestaan soorten waar de koningin alleen door de eerste winter gaat, en pas nadien eitjes begint te leggen. Mieren hoeven geen voorraad aan te leggen, of voldoende sterk in aantal de winter te beginnen.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: boosten Lasius flavus

Bericht door semar »

Mika schreef:Deze moet je waarschijnlijk wel boosten. heb je toevallig geen Lasius flavus in de buurt (in je gazon of zo?). De mieren zijn immobiel in de winter. Er bestaan soorten waar de koningin alleen door de eerste winter gaat, en pas nadien eitjes begint te leggen. Mieren hoeven geen voorraad aan te leggen, of voldoende sterk in aantal de winter te beginnen.
Waar ik woon, Amsterdam zijn überhaubt geen grasvelden van betekenis, zit daar al een nest dat is dat (tot nu toe) een Lasius niger. En omdat je bij bijen wel bijvoorbeeld Carnica en Buckfast bijen bijeen kunt zetten (als je weet hoe) dacht ik aan L. niger als boost materiaal.

Ik begrijp uit je antwoord dat mieren in de winter in een soort van verlaagd bewustzijn gaan en op hun vetreserves leven zoals bijvoorbeeld hommels- en wespenkoninginnen dat doen? Bijen zijn zoals je weet 's winters actief bezig de temperatuur te regelen; vandaar mijn denkfout.
Mieren zijn geen bijen :o ,
nou ja, kan ik weer wat bij leren ;)
bedankt voor je advies.

Vriendelijke groet
Semar (dominique)
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Boosten Lasius flavus

Bericht door jkinkie »

Maar als ik jou was had ik het gewoon geprobeerd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Boosten Lasius flavus

Bericht door Floris »

jkinkie schreef:Maar als ik jou was had ik het gewoon geprobeerd.
Daar heeft hij natuurlijk niet zoveel aan. :)
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Boosten Lasius flavus

Bericht door jkinkie »

Floris schreef:
jkinkie schreef:Maar als ik jou was had ik het gewoon geprobeerd.
Daar heeft hij natuurlijk niet zoveel aan. :)
Het is niet zo'n moeilijk te krijgen soort dus hij kan het best proberen.
Plaats reactie