Sulfiet giftig?

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Sulfiet giftig?

Bericht door Phantom »

XToF schreef:Als suikerwater niet behandeld is met een conserveermiddel, zullen gisten de suikers op kamertemperatuur snel gaan omzetten in metabolieten zoals ethanol (alchohol).
Hierover: Is sulfiet giftig voor mieren? In lage concentraties kan die gisten al vernietigen.
Laatst gewijzigd door XToF op 17 jul 2009, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afgesplitst, nieuw onderwep
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door XToF »

Zowat elke chemische verbinding is giftig wanneer het een bepaalde concentratie in het lichaam bereikt. Chemische stoffen waarbij vergiftigingsverschijnselen optreden bij heel lage concentraties worden aanzien als zeer giftig. Sulfiet zal ook zeker en vast giftig zijn voor mieren vanaf een bepaalde concentratie. Deze concentratie bepalen is niet evident en vereist verscheidene toxiciteitstesten op mieren of andere insecten. Een correct antwoord formuleren is dan ook niet onmiddellijk mogelijk.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door Mika »

Ik wilde ongeveer hetzelfde zeggen: die testen zullen niet bestaan, en we hebben moeilijk een dier om mee te extrapoleren.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door Phantom »

XToF schreef:Zowat elke chemische verbinding is giftig wanneer het een bepaalde concentratie in het lichaam bereikt. Chemische stoffen waarbij vergiftigingsverschijnselen optreden bij heel lage concentraties worden aanzien als zeer giftig. Sulfiet zal ook zeker en vast giftig zijn voor mieren vanaf een bepaalde concentratie. Deze concentratie bepalen is niet evident en vereist verscheidene toxiciteitstesten op mieren of andere insecten. Een correct antwoord formuleren is dan ook niet onmiddellijk mogelijk.
Ja, dat is waar. Zoals Paracelsus ooit opmerkte: "Sola dosis facit venenum". Echter bedoel ik met giftig als nadelige gevolgen voor de mieren in de laagste concentraties die gisten doden (15 ppm als ik mij wel herinner, dat moet ik even natrekken).

Ik kan dit eens testen op een l niger kolonie als deze groter zijn. Wellicht dat er zo een grote hoeveelheid suikerwater kan worden klaargezet voor de mieren zonder al te veel nadeligheden. Zolang de voorraad dan maar goed wordt afgesloten, gezien sulfiet met zuurstof reageert tot sulfaat. Sulfaat is niet meer actief.
De resultaten van zo'n test zullen empirisch zijn, maar natuurlijk niet wetenschappelijk verantwoord. Ik ben ook niet bepaald een zoöloog.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door XToF »

Ik zou eerder gaan testen met nipagine.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door Phantom »

Dat heb ik niet in mijn schuur staan :P

Even snel prijzen opgezocht:
Natriumsulfiet 8 euro/kg
Nipagine (para-methylhydroxybenzoaat) 384 euro/kg

Als ik toevallig een goedkopere partij nipagine tegenkom (ik heb niet veel nodig, maar minimale afname is 100 gram) kan ik dat eens proberen.
Gebruikersavatar
DJRGEN
Lid
Berichten: 528
Lid geworden op: 15 februari 2009
Locatie: Wellen Limburg (BE)
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door DJRGEN »

Ik heb deze vrij goedkoop gevonden, 15€ voor 100 gram bij Aditeco nv, Inc verzendingskost.
Indien je intresse hebt geef ik via pb wel het email adres door.
0x Formica cunicularia Rip
1x Lasius niger
1x Lasius flavus
1x Myrmica rubra
1x Messor barbarus
1x Forimca fusca
1x Formica sanguinea
1x Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door semar »

misschien spreek ik voor mijn beurt, :oops: maar als sulfiet hetzelfde is als zwavel zou ik het absoluut niet gebruiken.
In de imkerij werd / wordt zwavel gebruikt om bijenvolken te doden (vroeger voor de honingoogst nu soms als ziekte preventie.
Angstwekkend hoe weinig er nodig is om een enorm bijenvolk in enkele minuten te doden!!!!

in de imkerij heb je ook te maken met de houdbaarheid van voeding suikerwater, tot nu toe kun je suikerwater wel bewaren maar alleen in een verzadigde oplossing.
de stroperige vloeistof blijft altijd hygroscopisch (ze blijf water uit de lucht aantrekken) en zal dan gaan gisten.
Berg je de verzadigde vloeistof luchtdicht af is ze houdbaar als honing (dus niet eeuwig).
het is dan eenvoudig te verdunnen voor de mieren denk ik, of anders direct op sterkte in kleine hoeveelheden maken.

Vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door Phantom »

Sulfiet is een anion SO32-. Het verbaast me overigens dat zwavel giftig zou zijn voor bijen. Het wordt pas giftig bij verbranding, waar zwaveldioxide (SO2) ontstaat, wat in combinatie met zuurstof en water zwavelzuur oplevert in weefsel ed. Ook waterstofsulfide (H2S) is heel erg giftig. Maar zwavel? Ik neem aan dat het op z'n minst wordt aangestoken dan.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door semar »

Phantom schreef:Sulfiet is een anion SO32-. Het verbaast me overigens dat zwavel giftig zou zijn voor bijen. Het wordt pas giftig bij verbranding, waar zwaveldioxide (SO2) ontstaat, wat in combinatie met zuurstof en water zwavelzuur oplevert in weefsel ed. Ook waterstofsulfide (H2S) is heel erg giftig. Maar zwavel? Ik neem aan dat het op z'n minst wordt aangestoken dan.
De zwavel zit op geïmpregneerd texiel, werkte als volgt. kuil graven, zwavellapje op gespeten stokje in blikje aansteken.
Het vlieggat wordt dichtgestopt en de korf komt met de open onderkant hieroverheen. de bijen stikken.
de zwavel wordt inderdaad verbrand.

Sulfiet ken ik alleen in gebruik bij schoonmaak van ijsmaakmachines. moet erg goed worden nagespoeld, anders blijven de ijs eter de hele dag op het toilet :twisted:

Ik sprak dan waarschijnlijk toch voor mijn beurt :oops:

vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door Phantom »

Dan spreek je van de giftige werking van zwaveldioxide. Als mens zijnde word je daar ook neit vrolijk van, al is het maar om de geur of tranende ogen. Bij sulfiet is er geen sprake van zwaveldioxide of giftige gassen.

Het (sulfiet dus) wordt veel toegepast in wijnen om gisting te stoppen en in geconserveerd voedsel om gisting te stoppen en bacteriën te doden. Verder wordt het gebruikt als antioxidant. Redelijk onschuldig goedje, ondanks z'n Xn-logo. Kan hoofdpijnveroorzaken bij sommige mensen, maar kan meestal redelijk weinig kwaad.
Gebruikersavatar
semar
Lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 mei 2009
Locatie: amsterdam
Gender:
Leeftijd: 63

Re: Sulfiet giftig?

Bericht door semar »

ok, bedankt weer wat geleerd :)

Vriendelijke groet

Semar (dominique)
Plaats reactie