Lasius Niger (Baelrath)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 47

Lasius Niger (Baelrath)

Bericht door Baelrath »

Gezien ik overal tussendoor maar wat vertel, kan ik het even goed hier zetten. Voorlopig wel geen foto's.

Tijdje geleden zo een antwork gelfarm gezien en dit wekte mijn interesse op. Vandaar dan maar wat beginnen opzoeken. Snel gemerkt dat dit niet de goede setup was en daar maar zelf begonnen.

Woensdag 10 juni:
Lasius niger gyne met 15tal werksters ontvangen. Daarnaast ook nog 10 ml fluon, klein pincet, twee kleine voederschaaltjes van 6mm of zo, en een drinkflesje(wat ik helemaal nog niet kan gebruiken)
Met wat proefbuisjes maak ik mijn eerste nestje, samen met een doos ferroro rocher.
Tientallen pogingen met fluon volgen, maar geen enkele slaagt echt goed

Woensdag 17 juni:
Weet niet alle dagen exact meer, maar dit gebeurde allemaal.
Blijven proberen met fluon, zonder succes. Doos gemaakt met gat in het midden en dan plafluon(word nu al twee dagen getest met 11tal mieren van buiten, dit zonder 1 ontsnapping). Ondertussen ook talk en 94% alcohol aangeschaft om dit uit te proberen. Eerste test ziet er veel belovend uit.
Ondertussen nest aangepast tot het buisje waarin de miertjes kwamen(niet meer afdekt), een T-stuk en dan een buisje naar een proper en afgedekt proefbuisje en een buisje naar mijn buitenwereld(voorlopig nog met deksel). Ondertussen kregen ze als voer een dikke bromvlieg, suikerwater, spin, paar kleine vliegjes. Daarna een naaktslak maar deze raakten ze niet aan. Na tijdje dan maar weggehaald in gedachte dat ze geen honger hadden. Toch maar nog een vlieg aangeboden en amai wat een reactie. 8tal miertjes kwamen naar buiten om de vlieg te vierendelen, was wel werk van lange adem en ze zijn er nog steeds mee bezig.
Heb ook denk ik wel iets stom gedaan. Buiten nest van miertjes gevonden, kleine gele tot rostkleurig. Heb wat van hun cocons(denk ik) aangeboden voor wat ik dacht eiwitten. Gezien het een andere soort is dacht ik niet dat ze die gingen aanvaarden, maar wat blijkt ze nemen die toch mee naar het nest. Zal wel zien wat er van komt.
Tevens maak ik me zorgen over het feit dat de kolonie nu al een week in het licht zit en geen aanstalten maakt om te verhuizen. Kan ik het oorspronkelijke buisje beter ook afdekken?
Ik tel nu ongeveer 17-18 werksters. Niet echt een idee of er al echt bijgekomen zijn, zag wel tweemaal een licht grijze waarvan ik dacht, dat moet een nieuwe zijn. Hun grote is voorlopig nog zeer klein dus ik denk dat het nog steeds nanitics zijn.
Dat is het zowat voorlopig. Hopelijk doe ik dit vanaf nu wat gestructureerder en hoef ik niet meer tussen mijn vragen door vanalles en nog wat te vertellen.
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Baelrath)

Bericht door Baelrath »

Donderdag 25 juni:
Niet veel nieuws onder de zon. Miertje eten gretig. Verschillende larves ondertussen ook al enkele cocons denk ik. Nog geen nieuwe werkstertjes. Ze zitten nog steeds in het onverduisterde buisje. Ahja ze zullen wel verhuizen als ze er zin in hebben zeker. voordeel is wel dat ik ze nu altijd kan bekijken.
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 47

Re: Lasius Niger (Baelrath)

Bericht door Baelrath »

Vrijdag 3 juli

Ondertussen liggen er al een 15tal cocons nog tiental larven en een nieuwe klompje eieren. Ik vermoed dat ik binnenkort heel wat ooievaars zal zien langskomen.
Ze zijn echter nog steeds niet verhuisd en leven dus nog steeds in het niet verdonkerde buisje.
verder eten ze veel, meer dan ik dacht. Ze halen elk insect dat ik hen aanbied uit elkaar en vreten het leeg, zodat enkel een soort leeg omhulsel overblijft.
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Baelrath)

Bericht door Baelrath »

Donderdag 16 juli

De laatste dagen zie ik geregeld een wit miertje verschijnen. Vanmorgen waren er zelfs twee. Met hoeveel de populatie is toegenomen is moeilijk te zien. Voorlopig zitten ze nog altijd in het niet verduisterde buisje. Deze week hadden ze echter wel de heflt van het broed verhuisd naar het verduisterde buisje, maar een uurtje later of zo lag alles terug in de oorspronkelijke buis.
Tegenwoordig heb ik ze ook een open leefwereld gegeven met plafluon, voorlopig nog geen ontsnappingen.
Als voer geef ik vliegen, spinnen en ondertussen heb ik ook wat buffalowormen.
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Baelrath)

Bericht door Baelrath »

Zondag 2 augustus

Ondertussen ben ik terug van kamp waar ik fungeerde als een lid van het kookteam. De miertjes overleefden uitstekend gedurende die tien dagen enkel op water. Meer dan uitstekende zelf. De kolonie groeide aan tot over de 30 en heel wat nieuw broed. Min puntje was wel dat ze een weg uit de buitenwereld vonden. Ik observeerde ze en zag er eentje braafjes de weg terugnemen waardoor ik dan ook wist waar het probleem zat. Hopelijk is dit nu opgelost. Toch vernuftigde beestjes :)
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Baelrath)

Bericht door Baelrath »

Za 22 augustus

Weer enkele weken later het aantal ligt nu tussen de 30-35 denk ik, en heel wat poppen en larven die klaarliggen. Sedert de laatste ontsnapping en observatie hiervan is er geen van mijn gedetineerden nog ontsnapt.
Wat wel wat opvalt is dat de koningin zich iets meer verplaats, misschien te maken met het warme weer van de laatste weken. Ook is er een duidelijke ordening gemaakt in kleine larves, groter larves en cocons.
Baelrath
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 05 juni 2009
Leeftijd: 47

Re: Lasius niger (Baelrath)

Bericht door Baelrath »

Donderdag 27 augustus

Gisteren kregen ze verse kip en een druifje, hier waren ze heel enthousiast over. Ondertussen zijn ze met bijna 40 dank ik. En dan nu de eerste foto's.

Het geheel:

Afbeelding

De buitenwereld:

Afbeelding

Een paar van dichter bij:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vragen, opmerkingen, tips, altijd welkom.

http://www.antforum.be/viewtopic.php?f=31&t=1317
Plaats reactie