Drie kolonies in een bak

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
gemier
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 november 2009
Gender:
Leeftijd: 52

Drie kolonies in een bak

Bericht door gemier »

Hallo,
Ik heb een terrarium van 1 meter breed, behoorlijk groot, met gewoon zand van buiten. Met daar in dus drie kolonies, twee Duitse en een Nederlandse, volgens mij allemaal Lasius niger.
Tot nu toe zonder problemen. De kolonies zijn groot, ik denk zeker 600 mieren per kolonie. Het ziet er wel gaaf uit als ze een spin te eten krijgen. Die wordt in een mum van tijd gesloopt. :twisted: Maar ik weet niet wat ik ze anders te eten moet geven. Ik haal de spinnen (kruisspinnen) ook gewoon van buiten. Kan iemand mij vertellen waar ik voedsel kan krijgen hier in Nederland? Want elke keer drie spinnen zoeken valt niet mee. Op een gegeven moment raken ze op in de tuin.
Ik geef ze ook suikerwater en honingwater.
Heeft iemand meer ervaring met meerdere kolonies in één bak?
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: 3 kolonies in een bak!

Bericht door mpke »

Geen ervaring, lijkt me leuk zover het lukt! ( ik denk wel dat uiteindelijk de grootste en sterkste kolonie de andere zal vernietigen... )
Je kan in bijna elke reptielenzaak voedseldieren verkrijgen ( zoals krekels, krulvliegen, fruitvliegen enz. )
Ik hoop dat je hier wat aan had ;)
Oja, welkom op het forum!
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Drie kolonies in een bak

Bericht door Floris »

Welkom op het forum, gemier.
Je stelt in je bericht twee vragen. De vraag over het voedsel is uitgebreid behandeld, bijvoorbeeld in het forum over voeding en in het bijzonder in het plakkerige onderwerp mierenvoedsel.
Er zijn vast al eerder meerdere kolonies Lasius niger in dezelfde bak gehouden. We raden dit niet aan, omdat het op den duur ruzie zou kunnen worden tussen de kolonies.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
gemier
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 november 2009
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Drie kolonies in een bak

Bericht door gemier »

Bedankt voor de snelle reactie`s :D
In het midden zit de Nederlandse kolonie die moet het dan mogelijk tegen de 2 andere kolonies opnemen.
Maar deze is zeer sterk! Er was wel een keer ruzie tussen deze, en de aan de linkerkant genestelde nest (duits) dat waren 2 zwarte strepen in de bak die op elkaar botste.
Dus hup holland hup ;o) Ik hoop dat ze elkaar niet afmaken want eerst waren het 4 nesten deze 4e hadden ze compleet vernietigd dat was heel droevig om de dode koningin met haar eveneens dode dochters te zien
:-(
Ik heb hier in alphen a/d rijn rond gekeken naar voedsel zonder veel succes :?
Alleen meelwormen.
Ik weet niet of ze in deze buurt een reptielenzaak hebben, ik zal er eens naar zoeken bedankt!
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Drie kolonies in een bak

Bericht door Mika »

Als je dode gynes droevig vindt, dan voorspel ik meer droevigheid...

Maar toch, welkom op het forum! ;)
DUCKDUCKGO!
gemier
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 november 2009
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Drie kolonies in een bak

Bericht door gemier »

Ben ik ook bang voor. Ik zie wel wat er gebeuren gaat, ik kan er ook een nest uithalen maar dan met grote kans om de kolonie per ongeluk te doden, dat zie ik niet zitten!
Dit gaat al een paar jaar goed :D Maar wie weet de nesten worden steeds groter.
Gisteren was er een nest ontwaakt uit de winterslaap (14 november), tot mijn grote verbazing zag ik een zwarte mieren streep langs het glas trekken honger :o
Had ik als de donder honingwater en suikerwater en jawel een spin gevangen en in de bak gelegd, de spin was even beknabbeld maar ze hadden meer trek in honingwater.
In het voorjaar zal ik wat foto's maken. Ik hoop dan ook wat bladluis er in te hebben ik heb alvast wat vetplanten gepland die zijn sterk.
gemier
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 november 2009
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Drie kolonies in een bak

Bericht door gemier »

Ik heb een reptielenzaak gevonden en krekels besteld.
Die had ik vandaag binnen en gelijk gegeven, die lusten ze wel :lol:
Ze zijn er al uren zoet mee.
Hierna breng ik ze in winterslaap
Ik moet even toelichten dat ik 2 jaar geleden 3 duitse koninginen had megenomen uit duitsland.
Die had ik daar gevangen en thuis in het terrarium gezet.
Altans 2 daarvan de 3e zit in een potje waar ze ook uit moeten want die is te klein aan het worden.
Toen vond mijn dochter diezelfde zomer een koningin in onze buurt, gewoon in Nederland dus.
En die moest er ook bij natuurlijk ;) Ze heeft haar ook een naam gegeven koningin Elizabeth the III lol
gemier
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 november 2009
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Drie kolonies in een bak

Bericht door gemier »

Hallo maar weer, :)
De mieren staan bij mij boven in een kamertje waar het nog te warm is voor de mieren om in winterslaap te gaan.
Ze eten nog steeds krekels.
Kan ik misschien beter stoppen met ze te voeren?
Ik heb wel ongeveer al 25 jaar ervaring met het houden van mieren, maar nooit in zo`n grote bak, en dan ook nog met 3 nesten :oops:
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Drie kolonies in een bak

Bericht door Floris »

Als je ophoudt ze te voeren, gaan ze daarvan niet in winterslaap.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
jeffrey432
Lid
Berichten: 1127
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: Emmen
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Drie kolonies in een bak

Bericht door jeffrey432 »

En zouden ze de andere kolonie's kunnen aanvallen om te kijken of daar nog voedsel ligt. Volgens mij.
2x Lasius Niger
gemier
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 november 2009
Gender:
Leeftijd: 52

Re: Drie kolonies in een bak

Bericht door gemier »

Als ik ze blijf voeren blijven ze misschien te actief voor deze tijd van het jaar.
Tenminste dat denk ik. Maar ik heb besloten ze gewoon te blijven voeren, want ik vind het gewoon te leuk om te zien hoe ze zo'n krekel slopen. :lol:
Ik maak me geen zorgen dat ze elkaar aanvallen, want ik denk dat het daar te koud voor is.
Als het gaat om jonge nesten waarvan een nest veel groter is dan de andere nesten dan maakte ik me er wel zorgen over.
Maar ik denk dat het volgend jaar zomer wel een keer verkeerd gaat.
Er zijn wel schermutselingen geweest. Het gevolg was een dode mier, niet meer dan dat.
Het leek meer op pesten dan een aanval :|
Ik ben benieuwd wat er volgend jaar zomer gaat gebeuren :mrgreen:
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Drie kolonies in een bak

Bericht door Floris »

De activiteit hangt bij Lasius niger af van de temperatuur en een beetje van de tijd van het jaar, niet van de hoeveelheid beschikbaar voedsel. Als ze geen eten kunnen vinden, gaan ze juist meer moeite doen om het te zoeken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Plaats reactie