Lasius niger (joost)

Alle Lasius kolonies van de leden
Gebruikersavatar
joostdejong
Lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 november 2009
Gender:
Leeftijd: 44

Lasius niger (joost)

Bericht door joostdejong »

Na enkele uren te hebben gewacht na het plaatsen van een topic over het 'nu beginnen met Lasius niger' had ik mijn order al geplaatst bij AntStore. Na twee dagen netjes drie buisjes gekregen. Twee in de koelkast, eentje in de woonkamer.

Afbeelding

Goed, de huidige 'set-up': het buisje van AntStore (met een tiental werksters) in een kwantum 2l bak van twee euro. Aan de plastic bak alvast twee PVC-slangen gemaakt voor potentiële aansluiting aan uitbreidingen. (De eerste ytong ligt in de schuur...) Na flink gedoe met zowel PTFE als siliconen-kit (voor de slangen een geïnspireerde beginnerstip: schuurpapier! Beide (PTFE en siliconen) hechten wat moeilijk aan plastic, een keertje met een fijnkorrelschuurpapiertje doet wonderen.

De eerste werksters zijn al op onderzoek geweest. De eerste nacht hebben de miertjes flink wat zand naar de wattenprop in de buis gesleept. Inmiddels is ook het suikerwater gevonden. Na een flinke verstoring van mijn kant (er moest nog watten in de 'drinkbak', en watten had ik vandaag niet... geklooi met uiteinden van wattenstaafjes) zijn ze weer wat voorzichtiger maar er zijn duidelijk twee werksters actief in het verkennen. Eentje blijft in het uiteinde van de buis, de andere heeft inmiddels een compleet rondje om de buis gelopen. Het is nou wachten op de ontdekking van de nieuwe suikerwaterputten en de meelworm.
Plaats reactie