Zoals gebruikelijk snap ik de vertaling van antstore maar gedeeltelijk. Wat beoliet zichzelf, de PTFE of het plastic eronder? Ik heb sowieso nog nooit gehoord van een "self-oiling character". Het lijkt me meer een kwestie van hoe goed de hechting van PTFE op het plastic is en wat het oplosmiddel is dat gebruikt wordt. Het type plastic ondergrond is ook van belang.
Ik kan me voorstellen dat PTFE tè goed hecht aan plastic en dat het daarom minder goed zal werken. Dit kan ik niet met zekerheid zeggen, gezien ik er geen ervaring mee heb.
Het PTFE-polymeer dat je koopt bij Antstore is opgelost in water. Net omdat het opgelost is in water, kun je het niet gebruiken op hydrofobe (waterafstotende) oppervlakken zoals bepaalde plastics (dus niet alle plastics) en silicone. Hierdoor krijg je druppelvorming op deze oppervlakken en kun je geen mooi egaal laagje PTFE krijgen. Op hydrofiele (wateraantrekkende) oppervlakken zoals glas kun je het daarom perfect gebruiken.
Het zou ook kunnen dat ze gewoon de productinformatie van de smeervorm van PTFE hebben overgenomen: verscheidene vormen van PTFE worden gebruikt als smeerprodukten voor plastic en andere tandwielen. Die vorm zal wel self-oiling zijn, en niet bruikbaar.
In onze toepassingen is PTFE altijd droog, of het werkt niet.
Ik heb net geprobeerd om PTFE aan te brengen op een Ferrero rocher doosje, maar dat ging niet helemaal goed. De mieren konden er gewoon overheen lopen.
Nu probeer ik het laagje er weer af te halen met wat wcpapier en water, maar dat lukt niet. Hoe kan ik de PTFE laag weg halen?
Edit:
Het lijkt wel alsof het PTFE een is geworden met het plastic. Dit is overigens geen PTFE van antstore, maar van ants-kalytta. Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van PTFE op Ferrero rocher doosjes?
Ik heb het niet op een ferrero rocher doosje, maar ik heb het wel op mijn plastic bakken van het merk Curver. Dit pakt erg goed. Ik smeer het eens in de 3 weken op de randen. De mieren, Pheideole pallidula en Lasius niger, komen er niet over heen.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Unexisted schreef:Ik heb net geprobeerd om PTFE aan te brengen op een Ferrero rocher doosje, maar dat ging niet helemaal goed. De mieren konden er gewoon overheen lopen.
Nu probeer ik het laagje er weer af te halen met wat wcpapier en water, maar dat lukt niet. Hoe kan ik de PTFE laag weg halen?
Edit:
Het lijkt wel alsof het PTFE een is geworden met het plastic. Dit is overigens geen PTFE van antstore, maar van ants-kalytta. Heeft iemand ervaring met het aanbrengen van PTFE op Ferrero rocher doosjes?
Ik weet dat het een oud topic is maar voor de mensen die ook niet weten hoe ze ptfe moeten verwijderen. Het is er heel gemakkelijk aftehalen met tinner.
Gortello schreef:Ik weet dat het een oud topic is maar voor de mensen die ook niet weten hoe ze ptfe moeten verwijderen. Het is er heel gemakkelijk aftehalen met tinner.
Als je verfverdunner gebruikt op plastic, is de kans dat het plastic oplost groter dan dat het helpt voor de PTFE. :)
Bovendien zou ik geen verfverdunner in de buurt van mijn kolonies willen hebben.
Phantom schreef:Een vochtig doekje werkt ook erg goed.
Bij mij wordt het ptfe dan alleen weer nat en daarna droogt het gewoon meer op en zit het er nog steeds.
Floris schreef:
Gortello schreef:Ik weet dat het een oud topic is maar voor de mensen die ook niet weten hoe ze ptfe moeten verwijderen. Het is er heel gemakkelijk aftehalen met tinner.
Als je verfverdunner gebruikt op plastic, is de kans dat het plastic oplost groter dan dat het helpt voor de PTFE.
Bovendien zou ik geen verfverdunner in de buurt van mijn kolonies willen hebben.
Je kan ook even de ingang van het nest dichtstoppen met een watje en dan even laten zitten totdat de tinner is verdampt. En met plastic is idd pech hebben als het mis gaat. Anders is terpetine ook nog een optie, maar dit heb ik nog niet geprobeerd met PTFE.
Ik zou dergelijke middelen proberen te vermijden, zoals Floris zegt. Ik probeer alcohol ook uit de buurt van m'n kolonie te houden. Veel oplosmiddelen (ethylacetaat (nagellakremover), ethanol, diethylether) worden gebruikt om insecten te verdoven/doden in onderzoek. Alhoewel geen van deze in thinner (n-butanol en tolueen) of terpentine (alkanen en enkele tolueenachtige stoffen) zitten, zou ik het er persoonlijk niet op wagen.
Nkkip schreef:Ik heb het eraf gekregen met wasbenzine. Wel even goed afspoelen daarna.
Of afnemen met een vochtig doekje want bij mijn nesten is het nogal lastig om het af te spoelen
Phantom schreef:Ik zou dergelijke middelen proberen te vermijden, zoals Floris zegt. Ik probeer alcohol ook uit de buurt van m'n kolonie te houden. Veel oplosmiddelen (ethylacetaat (nagellakremover), ethanol, diethylether) worden gebruikt om insecten te verdoven/doden in onderzoek. Alhoewel geen van deze in thinner (n-butanol en tolueen) of terpentine (alkanen en enkele tolueenachtige stoffen) zitten, zou ik het er persoonlijk niet op wagen.
En ja het is een risiko dat je neemt, maar wie niet waagt wie niet wint en het is nog niet verkeert gegaan. Maar ik probeer het natuurlijk ook wel zo min mogelijk bij mijn mieren te houden.
Gortello schreef:En ja het is een risiko dat je neemt, maar wie niet waagt wie niet wint en het is nog niet verkeert gegaan. Maar ik probeer het natuurlijk ook wel zo min mogelijk bij mijn mieren te houden.
Is het het risico waard? Je kan fluon vervangen door het weg te vegen met een doekje en "overschilderen" zonder problemen. In een uiterste geval zou ik bakjes kunnen schoonmaken met iets heftigers zoals wasbenzine, maar dat doe ik niet terwijl de mieren er in rondlopen of überhaupt in de buurt zijn.
Gortello schreef:En ja het is een risiko dat je neemt, maar wie niet waagt wie niet wint en het is nog niet verkeert gegaan. Maar ik probeer het natuurlijk ook wel zo min mogelijk bij mijn mieren te houden.
Is het het risico waard? Je kan fluon vervangen door het weg te vegen met een doekje en "overschilderen" zonder problemen. In een uiterste geval zou ik bakjes kunnen schoonmaken met iets heftigers zoals wasbenzine, maar dat doe ik niet terwijl de mieren er in rondlopen of überhaupt in de buurt zijn.
Als ik geen andere keuze heb wel, en zoals ik al zei maak ik de openingen van het nest naar de buitenwereld dicht zodat er geen mieren meer naar buiten kunnen komen. Maar ik gebruik nog lekker talk ik heb altijd ruzie met dat PTFE dat spul heeft iets tegen mij of ik doe iets verkeerd, maar ik weet alleen nog niet wat het ziet er vaak gewoon goed uit lekker strak zonder randjes en toch lopen ze er overheen op sommige stukjes. Als ik ga verbeteren dan is het helemaal een ramp bij mij .