Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door Unexisted »

Ik ben van plan om binnenkort een plexiglas setup te maken. De bedoeling is dat de mieren een aantal meters afleggen voordat ze bij de secundaire buitenwereld zijn. De setup bestaat dus uit een nest met een kleine primaire buitenwereld. Daarnaast kunnen de mieren door een lange weg door een plexiglas buis af te leggen ook nog voedsel meenemen in een secundaire grotere buitenwereld.

Mijn vraag is nu, welke soorten zijn de moeite waard. Ik heb ooit eens gelezen dat Messor sp. snelwegen maakt. Pheidologeton diversus doet dat ook geloof ik. Natuurlijk heb je daarnaast nog de leafcutters. Zijn er nog andere interessante soorten?
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door Beffie »

Volgens mij kan het ook bij Pheidole pallidula. Als ik kijk hoe ze bij mij de fruitvliegen meenemen naar het nest, kan dit m.i. ook over langere afstand. Ik wil binnenkort ook een setup maken voor mijn bladnijdermieren waarbij ze enkele meters buis moeten passeren. Ik ben dan ook erg benieuwd naar je ervaringen!
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door Phantom »

Pheidologeton diversus doet dat sowieso, daar staan ze om bekend. Sommige soorten van Raptiformica spp. wellicht ook, zo houdt Formica rufa in de bossen ook welbekende paden van tientallen tot honderden meters. Cataglyphis spp. staat ook bekend om de 'enorme' afstanden die ze afleggen.
Vooral de nestgrootte doet er toe, werksters van kleine kolonies zullen niet te ver van het nest afwijken, omdat ze dat zichzelf niet kunnen permitteren. Daarnaast hebben sommige mieren een heel uitgebreid dieet waar veel ruimte voor nodig is, omdat niet alles op één plek te vinden is. Daarentegen nestelt Lasius flavus zich gewoon tussen de wortelluizen die ze melken. Lasius fuliginosus heeft daarentegen weer lange straten naar hun bladluizen.
Gebruikersavatar
Unexisted
Lid
Berichten: 857
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 34

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door Unexisted »

Ik vind Pheidologeton diversus dan wel een mooie soort. Ik heb ook het idee dat deze soort het interessants is om te zien als het gaat om grote nesten.
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door MorbidMike »

Mijn Polyrhachis dives doet dat ook, ik heb 2 bakken en die zijn verbonden met een stuk plastic buis van 2 meter en als ze in hun voedselbak echt voedsel hebben zie je echt een mierenstraat door de buis lopen. Ze zijn niet moeilijk te houden en ze groeien erg snel en zijn erg agressief. Mijn Formica sanguinea heeft nooit 2 bakken gehad dus ik weet niet precies of zij dat ook doen, maar in de natuur zie ik het wel gebeuren dus ik neem aan dat deze soort dat ook doet.
Ik hoor dat Pheidologeton diversus inderdaad een mooie soort is maar een van de moeilijkste om te houden.
Gebruikersavatar
mpke
Lid
Berichten: 913
Lid geworden op: 07 augustus 2007
Gender:
Leeftijd: 29
Contacteer:

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door mpke »

Crematogaster scutellaris doet dit ook. De meeste Camponotus soorten kunnen ook lange afstanden afleggen ( mits de kolonie groot genoeg is ).
Mijn foto's: http://www.flickr.com/mpke/
Mijn fotografie op facebook: http://www.facebook.com/mpke94
Gebruikersavatar
samuele
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 april 2010
Locatie: Huizen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door samuele »

Haha ik heb net een reactie geplaatst bij een blog over precies het zelfde idee en dat het me opviel dat ik er nooit iets over las ofzo, wat toevallig. :lol:
Legt lasius niger ook niet van zulke wegen aan?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door XToF »

Ja maar niet zo indrukwekkend als de hierboven genoemde soorten.
Gebruikersavatar
samuele
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 april 2010
Locatie: Huizen
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door samuele »

Ja dat is waar natuurlijk, ik was precies het zelfde van plan, maar dan met een lasius niger kolonie omdat ik nog maar een beginner ben.
Ik ben benieuwd wat het wordt! :D
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door Beffie »

Ik weet niet hoe groot je kolonie is, maar een kleine(re) kolonie zal geen meters vanaf het nest eten gaan zoeken.
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Leksz
Lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 14 juli 2009
Leeftijd: 32

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door Leksz »

Haha, dit is een fantasie van mij: als ik ooit nog is de kans krijg om een kamer in te richten wordt het mijn hobbykamer voor mijn huisdiertjes; reptielen, spinachtigen en dus mieren.
Goed ik wou dus een buizenstelsel maken dat rondom te kamer vastgezet is. dus je ziet op de muur een buizenstelse rond de kamer. ;)
Natuurlijk wou ik dit dan ook gaan verlichten, maar hoe dat is later een zorg.
Gebruikersavatar
Beffie
Lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 29 juli 2007
Locatie: Sint Annaparochie; Friesland
Gender:
Leeftijd: 44

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door Beffie »

Goedemorgen!

Eindelijk is het zover! Ik heb mijn kolonie Acromyrmex crassipinus in een gehele nieuwe set up geplaatst. Deze bestaat uit 6 cylinders van plexiglas en twee glazen bakken; dit alles met elkaar verbonden door buizen van plexiglazen buizen. Ik zal vanavond een update maken van mijn blog...
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Mieren die interessant zijn voor lange buizen van plexiglas

Bericht door Dumdidum »

Beffie schreef:Goedemorgen!

Eindelijk is het zover! Ik heb mijn kolonie Acromyrmex crassipinus in een gehele nieuwe set up geplaatst. Deze bestaat uit 6 cylinders van plexiglas en twee glazen bakken; dit alles met elkaar verbonden door buizen van plexiglazen buizen. Ik zal vanavond een update maken van mijn blog...
Ik ben benieuwd !
Plaats reactie