Beginnen met Lasius niger
Beginnen met Lasius niger
Hallo allemaal,
Ik ben appelsap en ik krijg morgen van een vriend mijn eerste lasius niger kolonie. De gyne van die kolonie had ik in de zomer gevangen maar ik mocht van me ouders toen geen mieren. Een vriend had al mieren en ik gaf de gyne aan hem. Maar ik mag nu wel mieren dus krijg ik de kolonie weer terug. Ik heb fruitvliegjes gekocht en heb al suikerwater gemaakt. Ik heb al een opstelling gemaakt volgens de handleidingen van dit forum. Ik heb alleen 1 vraag: ik ben van plan om wit papier in de buitenwereld te leggen als bodem bedekking omdat ik de miertjes dan extra goed kan zien, maar houden de mieren het papier intact of maken ze het kapot? En ik kreeg het advies van die vriend van me om het voedsel te variëren omdat ze anders niet veel eten, klopt dit?
alvast bedankt
appelsap
Ik ben appelsap en ik krijg morgen van een vriend mijn eerste lasius niger kolonie. De gyne van die kolonie had ik in de zomer gevangen maar ik mocht van me ouders toen geen mieren. Een vriend had al mieren en ik gaf de gyne aan hem. Maar ik mag nu wel mieren dus krijg ik de kolonie weer terug. Ik heb fruitvliegjes gekocht en heb al suikerwater gemaakt. Ik heb al een opstelling gemaakt volgens de handleidingen van dit forum. Ik heb alleen 1 vraag: ik ben van plan om wit papier in de buitenwereld te leggen als bodem bedekking omdat ik de miertjes dan extra goed kan zien, maar houden de mieren het papier intact of maken ze het kapot? En ik kreeg het advies van die vriend van me om het voedsel te variëren omdat ze anders niet veel eten, klopt dit?
alvast bedankt
appelsap
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Re: Morgen krijg ik mieren!!!
Lasius niger is meestal niet zo destructief, al gaan ze soms om onverklaarbare redenen tunnels bouwen in hun nest. Dit doen ze met al het materiaal dat ze kunnen vinden: dode insecten, het watje van het waterreservoir, kneedgum, mogelijk ook papier. Je kan ook een papiertje onder je buitenwereld houden, als die doorzichtig is. Dan kunnen ze het papier niet kapot maken.
Voedsel variëren is bij Lasius niger niet zo bijzonder belangrijk, ze accepteren bijna alles en altijd. Wel zorg je er met variatie voor dat de mieren de nodige bouwstoffen binnen krijgen voor hun larven. Fruitvliegen alleen bevatten niet altijd genoeg voeding.
Voedsel variëren is bij Lasius niger niet zo bijzonder belangrijk, ze accepteren bijna alles en altijd. Wel zorg je er met variatie voor dat de mieren de nodige bouwstoffen binnen krijgen voor hun larven. Fruitvliegen alleen bevatten niet altijd genoeg voeding.
Wat kan ik er dan nog bij doen? Het is nu februari dus zo heel veel insecten kan ik niet vangen. Alleen regenwormen en pissebedden. Zijn die ook goed?
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Regenwormen worden slecht geaccepteerd, pissebedden zijn bij mij nog nooit geaccepteerd. Veel mensen geven ook nog honingdauwsurrogaat, dat bootst het voedsel na dat mieren uit luizen 'melken'. Andere goede voedseldieren dan fruitvliegen zijn spinnen, vliegen, zilvervisjes etc. Maar een beginnende L.niger-kolonie heeft meer dan genoeg aan fruitvliegen.
Re: Beginnen met Lasius niger
Ik weet niet hoeveel werksters er zijn, maar dat zie ik morgen wel. Een spin kan ik nog wel vinden. Die vriend van me geeft soms ook een beetje suikerstroop uitgedund met water is, is dat honingdauwsurrogaat?
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Honingdauwsurrogaat is een mengsel van suiker en aminozuren/eiwitten. Er is een onderwerp dat uitlegt hoe je dat moet maken. Maar dit is niet per se nodig voor Lasius niger.
Moet ik die insecten dan eerst koken voordat ik ze geef of niet?
Je kan ze ook op een andere manier doden, maar bij koken ben je zeker dat eventuele bacteriën en mijten dood zijn.
Ikzelf doe het amper.
Ikzelf doe het amper.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Koken is zeker niet nodig. Blijkbaar zijn er veel mensen die het doen.
DUCKDUCKGO!
Die vriend van me onthoofdt de fruitvliegjes. Maar kunnen de mieren dan ziek worden van bacteriën uit de insecten die ze eten?
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Mieren kunnen erg goed tegen bacteriën uit insecten en ze maken zelfs stoffen die voorkomen dat er schimmels groeien in hun nest.appelsap schreef:Die vriend van me onthoofdt de fruitvliegjes. Maar kunnen de mieren dan ziek worden van bacteriën uit de insecten die ze eten?
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Mieren in de vrije natuur eten de grootste viezigheid, en worden niet ziek...
Ze poetsen zich wel onophoudelijk om ziekten tegen te gaan, maar van het voedsel worden ze dus niet ziek.
Ze poetsen zich wel onophoudelijk om ziekten tegen te gaan, maar van het voedsel worden ze dus niet ziek.
DUCKDUCKGO!
Doden fruitvliegjes.
Ik wacht tot er flink wat zijn (na de 2e week na aanschaf kweeksetje) bonk het setje op tafel (Dan vallen de vliegjes naar beneden), vervang deksel door boterhamzakje,
op zijn kant houden schud en tik de meeste fruitvliegjes in het broodzakje (niet allemaal).
Zakje eraf halen (dichthouden) en deksel weer op setje.
Nu het boterhamzakje met de honderd of zo fruitvliegjes, uitgang dichtmaken en voor een paar uur in de diepvries.
Na een paar uur de bevroren vliegjes op een wit papier met vouw in het midden storten, oppakken en in reageerbuisje laten glijden (via de vouw).
reageerbuisje terug in diepvries (alles redelijk snel doen) en -------------VIOLA bevroren mierenbiefstuk
, je kun er zo veel als je nodig hebt per keer in de buitenwereld storten.
sukses met je miertjes
Vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Ik wacht tot er flink wat zijn (na de 2e week na aanschaf kweeksetje) bonk het setje op tafel (Dan vallen de vliegjes naar beneden), vervang deksel door boterhamzakje,
op zijn kant houden schud en tik de meeste fruitvliegjes in het broodzakje (niet allemaal).
Zakje eraf halen (dichthouden) en deksel weer op setje.
Nu het boterhamzakje met de honderd of zo fruitvliegjes, uitgang dichtmaken en voor een paar uur in de diepvries.
Na een paar uur de bevroren vliegjes op een wit papier met vouw in het midden storten, oppakken en in reageerbuisje laten glijden (via de vouw).
reageerbuisje terug in diepvries (alles redelijk snel doen) en -------------VIOLA bevroren mierenbiefstuk

sukses met je miertjes
Vriendelijke groet
Semar (Dominique)
Ik de miertjes vandaag opgehaald. Er loopt nu al 1 mier rond in de buitenwereld. Er zitten ongeveer 15 mieren in het buisje. Ik heb al een pillenstripje met suikerwater in de buitenwereld staan. Als ik ze een fruitvliegje geef moet ik die dan in de buitenwereld leggen of in in het buisje?
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Een kolonie van vijftien werksters is groot genoeg om zelf die fruitvlieg naar binnen te halen.
cool!!!, ik ga het nu proberen. Maar die ene mier die net in de buitenwereld liep is weer naar binnen gegaan, hoe lang duurt het ongeveer voordat er weer een werkster naar buiten komt? of is dat niet te zeggen? En moet ik het vliegje dan gewoon in de buiten wereld leggen of moet ik het droppen naast een werkster die in de buitenwereld loopt?
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Gewoon neerleggen en afwachten. :)
Oké. Nog ff een vraagje: ik wil graag foto's maken van mijn mieren, heb je daarvoor een speciale camera nodig of is een 10 megapixel digitale camera genoeg?
Er zit nu een mier bij het suikerwaterbakje! en ze gaat steeds met haar voorpoten over haar voelsprieten, wat betekent dat?
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Je kunt zelfs met een telefoon foto's maken natuurlijk. Voor echt goede foto's heb je een camera nodig met een lens die speciaal bedoeld is om foto's van dichtbij te maken.
Mika heeft een prachtige setup hiervoor.
Mika heeft een prachtige setup hiervoor.
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Dat is waarschijnlijk het schoonmaken van haar antennes. Mieren maken zichzelf heel veel schoon, vooral als ze in contact zijn gekomen met iets "vreemds", zoals voedsel, suikerwater of iets dergelijks.appelsap schreef:Er zit nu een mier bij het suikerwaterbakje! en ze gaat steeds met haar voorpoten over haar voelsprieten, wat betekent dat?
Ze maken toch ook een geurspoor naar een voedselbron? Toen die mier net weer in haar nest naar binnen ging, gingen de andere mieren haar schoonmaken.
Die camera en accessoires zien er erg duur uit, jammer. Ik probeer eerst of het met mijn camera ook goed kan.
Die camera en accessoires zien er erg duur uit, jammer. Ik probeer eerst of het met mijn camera ook goed kan.
- Beffie
- Lid
Ik maak met een normale fotocamera ook mijn foto's. Volgens mij krijg je daar ook mooie foto's mee. Van dichtbij lukt inderdaad wel minder goed...
1 maal Pheidole noda ongeveer 200+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
1 maal Crematogaster scuttelaris ongeveer 25+ groot
1 maal Lasius niger ongeveer 15+ groot
Ik was net even weg en toen ik terugkwam was het fruitvliegje weg. Het was half platgedrukt dus de mieren hebben het vliegje gepakt. Ik kan het niet in het buisje vinden, maar ik denk dat ze het geaccepteerd hebben.
Hoeveel fruitvliegjes moeten de miertjes per dag hebben?
Hoeveel fruitvliegjes moeten de miertjes per dag hebben?
De hoeveelheid voedsel die de mieren nodig hebben is afhankelijk van de grootte van je kolonie.. een kleine kolonie heeft minder nodig dan een grotere.
Ik kijk zelf altijd wat ze accepteren, als ze te veel hebben, laten ze het wel liggen, of leggen ze het uiteindelijk weer terug in de buitenwereld.
Veel van de vragen die je stelt kan je ook terug vinden in de FAQ op het forum. Probeer dat eens door te lezen en je bent meteen heel veel wijzer
Wel geweldig om te lezen dat je zo enthousiast bent.
Ik kijk zelf altijd wat ze accepteren, als ze te veel hebben, laten ze het wel liggen, of leggen ze het uiteindelijk weer terug in de buitenwereld.
Veel van de vragen die je stelt kan je ook terug vinden in de FAQ op het forum. Probeer dat eens door te lezen en je bent meteen heel veel wijzer

Wel geweldig om te lezen dat je zo enthousiast bent.
The universe is a lot more complicated than you might think, even if you start from a position of thinking that its pretty damn complicated to begin with.
Douglas Adams Mostly Harmless
In de FAQ van het forum staat wel wat over eten en hoeveel ze moeten maar er staat "de hoeveelheid hangt af van de grootte van de kolonie". Dat snap ik maar ik kan er niks mee. Het zou handig zijn als er een soort tabel was met hoeveel voedsel per tiental mieren of iets in die richting. En dat ze het eten weer terug leggen als ze genoeg hebben gehad kon ik ook niet vinden in de FAQ, misschien is het handig om dat aan te passen. Ik wil totaal niet zeveren maar het zou wel handig zijn voor beginners.
Yup, dat probleem heb ik ook een beetje met de grootte van het formicarium. Echt duidelijke richtlijnen van aantal vierkante centimerter per x-aantal mieren kan ik nergens echt vinden.
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
De hoeveelheid voedsel hangt van veel factoren af. Mieren zelf eten niets (of weinig), maar hun broed en koningin des te meer. Daarom is de hoeveelheid voedsel af te leiden uit de hoeveelheid broed. Temperatuur is ook een factor, net als vochtigheid en het jaargetijde. Dan verschilt het fourageergedrag ook nog per soort. Zo reageert Lasius niger heel anders op voedsel dan Myrmica rubra (rode steekmier) dat zal doen.
Kortom: Het is niet gemakkelijk om regels op te stellen hoeveel een kolonie te eten moet krijgen.
Meestal is het handig om gewoon wat te geven, iets te weinig is niet erg, gezien larven van mieren gewoon minder groeien als ze minder voedsel krijgen. Iets te veel kan ook niet veel kwaad, alhoewel dat in warme/vochtige omgeving ervoor kan zorgen dat mijten zich gaan nestelen in het overtollige voedsel.
De nestgrootte is nòg meer afhankelijk per soort. Deze is ook niet goed vast te stellen, omdat kolonies ook zullen groeien. Een ongeschreven regel zegt dat een groeiende kolonie in een nest à acht keer zo groot mag huizen, maar zeker niet groter. De reden dat dit niet in de FAQ is opgenomen, is omdat dit wel heel erg grof is. Dit is ook nooit onderbouwd.
Mieren houden is ook passen, meten en onderzoeken. Het zijn immers levende wezens die sterk reageren op hun omgeving.
Kortom: Het is niet gemakkelijk om regels op te stellen hoeveel een kolonie te eten moet krijgen.
Meestal is het handig om gewoon wat te geven, iets te weinig is niet erg, gezien larven van mieren gewoon minder groeien als ze minder voedsel krijgen. Iets te veel kan ook niet veel kwaad, alhoewel dat in warme/vochtige omgeving ervoor kan zorgen dat mijten zich gaan nestelen in het overtollige voedsel.
De nestgrootte is nòg meer afhankelijk per soort. Deze is ook niet goed vast te stellen, omdat kolonies ook zullen groeien. Een ongeschreven regel zegt dat een groeiende kolonie in een nest à acht keer zo groot mag huizen, maar zeker niet groter. De reden dat dit niet in de FAQ is opgenomen, is omdat dit wel heel erg grof is. Dit is ook nooit onderbouwd.
Mieren houden is ook passen, meten en onderzoeken. Het zijn immers levende wezens die sterk reageren op hun omgeving.

Het spijt me als ik je voor het spreekwoordelijke hoofd heb gestoten, dat was niet de bedoeling.
De hoeveelheid fruitvliegjes die een kolonie verbruikt hangt niet echt van de hoeveelheid mieren af. De mieren zelf zullen de fruitvliegjes niet direct eten, het zijn voornamelijk de larven die dit nodig hebben. Dus hoe meer larven, hoe meer insecten je nodig hebt. Een beginnende kolonie zal aan 1-3 fruitvliegjes per dag meer dan genoeg hebben. Als je je kolonie ziet groeien kan je altijd proberen meer te geven, het blijft altijd een soort experiment. Het voordeel wat je hebt is dat je ze niet te snel te veel kan geven.
Het is verder heel moeilijk om de hoeveelheid voedsel of oppervlakte die je nodig hebt uit te drukken in een tabel. Het is van veel factoren afhankelijk en vaak ook soort specifiek. Wat ik zelf juist heel leuk vind in het houden van mieren is om zelf veel dingen uit te proberen. De ene keer gaat het me goed af en de andere keer minder. Ik probeer zo veel mogelijk te lezen, ook verschillen blogs van mensen met de zelfde miersoorten, en haal hier ideeën en kennis uit.
Veel succes nog met je kolonie, het gaat je vast lukken
De hoeveelheid fruitvliegjes die een kolonie verbruikt hangt niet echt van de hoeveelheid mieren af. De mieren zelf zullen de fruitvliegjes niet direct eten, het zijn voornamelijk de larven die dit nodig hebben. Dus hoe meer larven, hoe meer insecten je nodig hebt. Een beginnende kolonie zal aan 1-3 fruitvliegjes per dag meer dan genoeg hebben. Als je je kolonie ziet groeien kan je altijd proberen meer te geven, het blijft altijd een soort experiment. Het voordeel wat je hebt is dat je ze niet te snel te veel kan geven.
Het is verder heel moeilijk om de hoeveelheid voedsel of oppervlakte die je nodig hebt uit te drukken in een tabel. Het is van veel factoren afhankelijk en vaak ook soort specifiek. Wat ik zelf juist heel leuk vind in het houden van mieren is om zelf veel dingen uit te proberen. De ene keer gaat het me goed af en de andere keer minder. Ik probeer zo veel mogelijk te lezen, ook verschillen blogs van mensen met de zelfde miersoorten, en haal hier ideeën en kennis uit.
Veel succes nog met je kolonie, het gaat je vast lukken
The universe is a lot more complicated than you might think, even if you start from a position of thinking that its pretty damn complicated to begin with.
Ik was bang dat ze dood zouden gaan als je ze weinig zouden krijgen, maar jullie hebben mij die zorg ontnomen veel dank daarvoor. Als een werkster terug komt in het nest dan gaat ze met haar antennes tegen de antennes van een andere werkster tikken. Geven ze dan feromonen aan elkaar om iets tegen elkaar te zeggen? En ik heb 5 cocons, 8 larven en ongeveer 10 eitjes. de werksters hebben allemaal hoopjes gemaakt; alle eitjes bij elkaar, alle larven bij elkaar en alle cocons bij elkaar. IK vind mieren echt super vet, maar heel veel mensen helaas niet. Die mensen vinden ze "vies" en "eng" en snappen niet waarom ik ze houd. Maar ik weet wel beter. Er zijn trouwens best veel mensen die insecten eng vinden, ik vind ze mooi en interessant. Dit is een foto van mijn formicarium 

Laatst gewijzigd door appelsap op 23 feb 2010, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.