Lasius niger (Salom)

Alle Lasius kolonies van de leden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Heb even nagedacht of ik wel een blog zou beginnen, maar toch maar gedaan :)

Op 31 maart heb ik besloten om wat dingen te kopen bij de Antstore.

Een kolonie Lasius niger, en de benodigde spullen. Alles kwam erg netjes en snel aan, op 2 april had ik het binnen.

Eerst heb ik de buiten wereld klaar gemaakt. Vervolgens met een buisje het reageerbuisje verbonden met de buitenwereld.
Helaas was het buisje iets te klein, maar dankzij "prittbuddy" heb ik het buisje wat dikker kunnen maken.
Bedankt voor de tip!

Achteraf had ik misschien nog even kunnen wachten met buis naar de butienwereld te verbinden.
Nadat ik het buisje had vastgemaakt in het reageerbuisje begonnen een aantal werkers meteen het buisje te inspecteren, maar pas na 5 minuten ging er een mier in, die vervolgens een paar minuten lang op de rand van de buiten wereld zat, (de rand van het buisje).
Nadat ik een stokje vanaf het buisje naar het zand had gestoken kwam de eerste mier al in de buiten wereld. Na ongeveer 3 minuten inspecteren ging hij terug, en stond stil bij een andere mier om waarschijnlijk te "zeggen" dat er eten was, want die mier ging het ook weer doorvertellen, want na een minuutje zaten er al 3 mieren in de buiten wereld.
Gek genoeg bleven ze van het suiker,honing water af.

De volgende dag was het raak. Jahoor... Er zat een meer midden in het pillendoosje onder het suikerwater, nadat ik haar eruit had gehaald begon ze gelukkig weer te lopen.
Aangezien ik geen zin heb om elke dag mieren te redden, heb ik besloten om een watje in het suikerwater te dopen, en dat op een steentje neer te leggen.
Dit werkt echt heel goed!

Die zelfde avond nog een zilvervisje gevangen om die de volgende dag in twee stukjes te snijden, een miertje was letterlijk 10 minuten bezig om het achterlijfje in het buisje te krijgen. Ik kreeg medelijden en toen hij even weg ging heb ik hem in het buisje geduwd, maar dit was pas het begin! Met 3 mieren tegelijk begonnen ze te trekken,duwen en noem het maar op om het lijfje in het nest te krijgen. Nadat dit ze was gelukt kwam de koningin en die ging op het afval (in het midden van het reageerbuisje) staan, en toen brachten 2 mieren het eten en legde dit naast het broed. Daarna begonnen een paar mieren er van te eten.
Het was echt heel erg leuk om te zien!

Op dit moment is het een beetje stil, bijna geen mieren in de buitenwereld.

Ik zal morgen wat fotos maken, en een verslag doen over hoe het dan gaat :D



Reacties en opmerkingen hier.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Vandaag is er niet echt veel veranderd, behalve dat ze het andere deel van het zilvervisje in de buis hebben gesleept.
Ze waren er net zo uitbundig mee bezig als het eerste deel, alleen ze besloten om hem halverwege in de buis te laten liggen.
Morgen of overmorgen komt er een grotere buis van Antstore, en wat andere handige dingen. Waardoor het welzijn van de mieren moet verbeteren.

Ik heb zojuist even het folie van het buisje afgehaald, zoals ik wel vaker doe. Om even te kijken naar het broed en de gyne. Alleen vandaag gebeurde er echt iets raars, op het moment dat er licht binnen kwam begonnen ze helemaal rond te rennen, de gyne probeerde in het watje te kruipen achter haar. Heb het folie er maar snel weer op gedaan :?

Normaal hebben ze er geen moeite mee als er wat licht binnen komt, maar nu :o :shock:
Ik laat het folie er maar even opzitten, zodat ze een lekker donker plekje hebben. En ik zal ze voorlopig niet storen!
Één ding dat ik wel kon zien, was dat het broed minstens 2x zoveel was geworden!

Afbeelding
Afbeelding

Hier 2 foto's van de buitenwereld.

Afbeelding
Een werkster, helaas erg onduidelijk.

Afbeelding
Het reageerbuisje.
Ik heb het buisje op 2 stukjes prittbuddy gedaan, zodat hij mooi stil blijft liggen.
Het folie ziet er een beetje rommelig uit, maar ik heb het er zo op gedaan dat je het er makkelijk weer af kan halen. Iets wat nu even niet nodig is overigens.
En het buisje richting de buitenwereld. Met prittbuddy waar de mieren graag afval op laten plakken.

Afbeelding
En hier het zilvervisje in het buisje.

Ik ga straks fruitvliegjes halen, want dit is alles wat ik nog aan voer heb.
Afbeelding

Reacties en opmerkingen hier.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Ze hebben het zilvervisje in het nest gesleept! En waar ze nu ook mee bezig zijn is zand naar het nest te brengen.
Er is momenteel erg veel activiteit in de buitenwereld. Wat natuurlijk altijd goed is om te zien! :)

Zojuist is de nieuwe buis, en alles aangekomen. Het is dus zo tijd voor een grote verbouwing! Overigens heb ik gemerkt, dat als ik het folie eerst een beetje open doe, en dan helemaal ze geen last hebben van het licht. Heb dus ook wat foto's van het reageerbuisje gemaakt! Na de verbouwing maak ik nog wat foto's en zet ik ze hier neer.

Het is alleen zo dat mijn broer ook een kolonie Lasius niger heeft besteld, en ik heb dus wat dingen mee besteld. Laat het pakketje nog even dicht.

Oke, ik heb wat mooie foto´s kunnen maken!

Afbeelding
Hier de eerste duidelijke inzoom foto. Nah... duidelijk. Het is teminste goed zichtbaar.

Afbeelding
De kolonie.

En ik ga nu een filmpje uploaden.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Filmpje lukt niet om te uploaden. Doe ik morgen wel :)
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Gisteren, was ik niet zo lekker. Daarom schrijf ik pas zo laat.
Argh, weer fotos vergeten :(


Het nieuwe zilvervisje dat ik erin heb gelegd, werd in stukjes vervoerd. De mieren zijn ook lekker heen en weer met het zand!

Er zijn ook 3/4 larven verpopt, dus waarschijnlijk krijgen de mieren binnenkort een familieuitbreiding :D

Voor de rest is er nog niet zoveel te vertellen.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Ik heb nu al 5 verpopte larven gezien! Foto´s geprobeerd, te maken maar dat gaat echt niet. Ze hebben al het broed in een hoekje gestopt.
Gister hebben ze weer een zilvervisje gegeten ik merk dat ze steeds meer gaan eten! Ik moet er wel rekening mee houden dat ze natuurlijk niet teveel eten.
Ze hebben overigens ook een nieuwe techniek! In plaats van telkens het voedsel naar het nest te slepen, eten ze het voedsel nu in de buitenwereld, en nemen ze stukjes mee naar het nest.
Ze maken ook goed gebruik van hun zelf gemaakte brug! Ze hadden wat watten voor het buisje gelegd, en daar weer zand overeen.


Aangezien de dierenwinkels geen fruitvliegjes verkochten, heb ik meelwormen gehaald. 100 gram... Sodeju! Toen ik erachter kwam was het al te laat. Wat een berg!
Echt niet normaal, volgende keer is 10 gram meer dan genoeg.
Heb al wat meelwormen in de vriezer gelegd. Natuurlijk in een reageerbuisje :D

Dat was het wel weer voor vandaag.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

De laatste 4 dagen is er zo goed als niks gebeurd.
Meelwormen werden niet aangenomen, fruitvliegjes gelukkig wel! Ze komen alleen buiten als er eten is, net alsof ze het kunnen ruiken.
Ik ga ze nu weer eten geven.

Haha! Nadat ik het fruitvliegje in het buisje van de buitenwereld naar het nest had gedeponeerd, liep hij een beetje verder en toen kwam er al meteen een werkster aanrennen!
Die hem gewoon oppakte en het nest meenam, fruitvliegje werd wild. Dit had als gevolg dat de mier helemaal trillend liep haha! :lol:

Aangezien ik de gyne geen hartaanval wil laten bezorgen heb ik het folie er opgelaten. En het feestmaal gemist.
Ik ga er zo nog eentje geven aangezien 1 fruitvlieg op 15 man wel erg weinig is!
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Er ligt nu echt teveel broed! Voor de rest is alles het zelfde.
Ze hebben nu besloten om het fruitvliegje eerst aan te vallen met 3 man om het vervolgens naar het nest te brengen.

Alles gaat gewoon zijn gangetje. Ik kan niet wachten tot het broed uitkomt!
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Update


Er is weer erg weinig gebeurd. Alles gaat zijn gangetje. Er ligt nu ongeveer 2x zoveel broed als bij de vorige update. Niet normaal hoeveel, alleen het lijkt niet echt uit te komen.
Tja, ik heb de mieren nog geen eens een maand. Dus ik wacht geduldig af! Maar echt waar, zoveel broed, over een jaar heb ik straks 1000 mieren :P

Maar alles gaat nog gewoon goed. Foto's lukken echt niet meer. De mieren zijn echt te gevoelig voor het licht. En als ze buiten zijn lopen ze te snel.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Er is weer zogoed als niks veranderd.
Er is geen broed bijgekomen, het lijkt er zelfs op dat er minder broed is! :?:
Er gebeurd niks, alles is verpopt, het komt niet uit. Er komt niks bij...

Weet iemand wat ik kan doen?


Ze eten goed, ze doen alles goed. Zover ik kan zien gaat het ook goed me de Gyne...
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Eindelijk, ik was 4 dagen op vakantie, mijn broer gaf de mieren te eten.
Ik kwam terug neem een kijkje, en het is druk! Er is broed zowel bijgekomen als uitgekomen! Eindelijk nieuwe familie! De koningin ziet er ook beter uit dan normaal!
YES!!
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Er is op dit moment nog meer broed uitgekomen!

Ik heb de fruitvliegjes overigens moeten verplaatsen naar een ander doosje, het was helemaal bruin en stonk :(
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Oke, de kolonie blijft groeien. Er zijn nu standaard 2 tot 4 mieren in de buitenwereld, eerst was dat per dag. Ze lopen in en uit, ik heb nu minstens 35 werksters.
Gisteren twee erg onduidelijke filmpjes gemaakt. Die zal ik straks uploaden. Je ziet ze een zilvervisje meenemen naar het nest, en je ziet dat een werkster een levend fruitvliegje heeft en dat hij deze naar het nest wil brengen als er nog 3 mieren aankomen, die ieder van een andere positie beginnen te trekken. Uit eindelijk komt er een 5e mier aan te pas die het kennelijk goed maakt, wat dan lopen 3 mieren met het intussen halfdode fruitvliegje weg.

Maar eerst ga ik de buitenwereld schoonmaken want er ik had wat fruitvliegjes in een bakje gedaan dood, maar was uitgeschoten. :shock:

En, gisteren zag ik een mier uit de buitenwereld klimmen en ik zag er nog eentje op mijn bureau lopen. Ik heb deze terug gezet. Maar ik moet dus het talk vervangen. Dat ga ik straks doen. Heb er niet heel veel haast mee, aangezien dit waarschijnlijk al een week is. Dus een paar uurtjes maakt niet uit :?:

Update komt later.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Afbeelding



Youtube maakt de kwaliteit dus danig slecht dat je niks ziet :(

Video 2 ook.



Weer een groot succes :D












:| :| :|
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Net echt een heel leuk moment, 4 mieren waren zand aan het slepen, naar het nest. Twee andere waren bezig met een zilvervisje, en nog eentje was suikerwater aan het drinken.

Er komen met de dag meer mieren bij!
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Er blijven maar mieren ontsnappen! Ze lopen gewoon over het talkpoeder heen. Ik moet ze telkens terug zetten, en anders lopen ze vaak zelf wel terug!
Het gaat heel goed met het nest, maar zal ik een deksel kopen? Of iets anders....

Ik heb snel antwoord nodig!!!
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Oké, het ging wat slechter. Mieren kwamen minder buiten. Ze lieten de meelworm en zilvervisje links liggen.
De gyne zag er erg dun uit. En was helemaal niet fysogastrisch meer.

Ik heb vandaag weer fruitvliegjes gegeven. Er waren 18 mieren buiten! Toen de drukte over was ongeveer 10 en daarna werd het weer rustig.
Ik ga ze meer suikerwater geven. Ik denk dat dat erg belangrijk is, en vaker eten geven.

Ik hoop echt dat mijn PFTE snel binnen komt, want ik wil dat de buitenwereld wel buiten is en niet met een dak!
Laatst gewijzigd door Salom op 13 jun 2010, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Alle mieren zijn erg fysogastrisch vooral de gyne!
PFTE nog steeds niet binnen, maar het gaat al weer beter. Ik geeft ze nu regelmatig nieuw suikerwater Ipv wachten tot het op is!
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

PFTE NOG STEEDS NIET BINNEN! :x
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Er zijn nu zovaak zoveel mieren buiten dat je bijna denkt dat er iets mis is. Dat je ongerust word :P



PFTE nog steeds niet binnen. Wat moet ik doen als het morgen nog niet binnen is?
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Ik had gelijk. Ik dacht dat er iets mis was omdat ze zoveel buiten waren.
Zojuist ontdekt dat ze zich aan het nestelen zijn onder het zand. Ik ga nu Yton nest maken.
Het zand is 1cm dik.

en je raad het al, PFTE nog steeds niet binnen wat moet ik doen?
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

PFTE is binnen!
Ik heb het ontwerp van mijn Yton al af. Ik ga vandaag beginnen met het echte werk :P
Afbeelding
Buiten genomen zodat je het beter ziet :)

Past ook maar net door de brievenbus :D


Afbeelding

1x 10ml PFTE (fluon)
2x Pippetjes (om makkelijk suikerwater in pillendoosje te doen :)
50x piepschuim dingentjes. (Kreeg ik gratis :D)

Aanbrengen word wel lastig nu de mieren zich ook buiten hebben genesteld.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Overigens is het PTFE maar heb geen zin om het overal aantepassen!
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Dat PTFE is magisch!
Echt, eerst doe ik mijn kwastje (wat op de dop zat) in de PTFE dippen, toen deed ik het randje van de dop op het randje van het glas. Waardoor je een perfecte lijn kreeg, dit gebeurde ook. Alleen het was doorzichtig? Dus ik doe nog een laag, (had ik niet moeten doen) en het kwastje ging er moeilijker overheen, en er kwamen wat druppels. Deze veegde ik weg maar op het moment dat ik ze wegveegde werd hetgeen wat overbleef wit. Toen snapte ik het! Toen heb ik overal 1 laag gedaan. Het was nog nattig, een soort van harde natte laag. En er kwam een mier hij viel meteen! Maar omdat het nog een beetje nat was zat het op zijn voeten want hij kon het glas niet meer op.

Maar dit spul is echt magisch!

Yton is er nog niet echt van gekomen maar wil het wel zo snel mogelijk doen want ze hebben echt de hele bak ondergespit en je ziet ze telkens zand naar boven brengen en gangen aan de zijkant.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Ik ga proberen meer fotos te maken, omdat het nu denk ik erg saai is om te lezen!
Moet alleen iets vinden voor de belichting :)
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Gebruikersavatar
Salom
Lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 maart 2010
Leeftijd: 28

Re: Lasius niger (Salom)

Bericht door Salom »

Alles gaat gewoon z'n gangetje. De mieren zijn gestopt met graven waarschijnlijk omdat nu de deksel eraf is dankzij PTFE het zand niet meer vochtig is?

Yton nest maken is meer werk dan ik dacht, ik ben nu zo goed als klaar. Alleen nog glas erop zetten.
"Because from only the wind, we cannot live."-.
Plaats reactie