Een gegoten formicarium

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Hallo allemaal,

Alhoewel mijn Lasius niger gynes druk bezig zijn met eitjes leggen, heb ik nog geen kolonie, maar ik ben natuurlijk al druk bezig met brainstormen over een formicarium.
Mij lijkt het heel mooi om een glazen bak (aquarium) te nemen en hierin een negatief gangenstelsel te bouwen met klei. Vervolgens giet ik hier iets in (gips bijvoorbeeld) en zodra het uitgehard is, haal ik het geheel uit de bak. Dan verwijder ik de klei en houd ik een gangennest over, inclusief buitenwereld. Die plaats ik dan zo weer terug in het aquarium. Als je creatief bent, kun je zo zelfs een heuvelachtig landschap in de buitenwereld maken. Onderaan deze post kun je een tekening bekijken van dit plan, voor als je mijn verhaal te vaag vind.

Maar er zijn natuurlijk een aantal praktische problemen, want sommige dingen zijn te mooi om waar te zijn. Allereerst het materiaal. Gips geeft drie problemen:
  • Gips is heel makkelijk om mee te werken, maar als ik het goed begrijp kan Lasius niger hier doorheen graven. Klopt dit? Dat is natuurlijk niet de bedoeling als je zelf al een mooi gangenstelsel hebt aangelegd.
  • Verder de bevochtiging. Volgens mij kan gips prima water opnemen, maar wordt het hier niet bros van (m.a.w. brokkelt het dan niet af?).
  • Tenslotte begrijp ik dat gips snel schimmelt. Ook dit is niet de bedoeling, voor de mieren niet, maar voor het oog ook niet.
Dus, zijn er misschien suggesties voor ander materiaal? Of voldoet gips? Misschien hoeft de Lasius niger niet zo vochtig gehouden te worden dat het gips ervan gaat schimmelen. Misschien graaft de Lasius niger niet zo snel door het gips. Iemand enige ervaring?

Een ander probleem is het eruit en erin krijgen van het gegoten gangenmodel. Stel dat ik gips giet en dit hardt uit, kan ik dit geheel dan nog wel uit de glazen bak krijgen? Zet het uit, krimpt het, blijft het plakken? Het model moet er natuurlijk uit zodat de klei verwijderd kan worden. Vervolgens moet het model er weer in. Zal dit zo perfect passen dat er geen mieren tussen het gips en de glazen wanden kunnen komen?

Hier de tekening:
Afbeelding
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Phantom »

Ik zie hier toch wel enkele problemen. Je gaat een gegoten nest niet meer (gemakkelijk) uit een glazen bak krijgen, vooral door het gebrek aan ruimte en de breekbaarheid van zowel glas en gips. Een handige truc hiervoor is een gietvorm te maken met behulp van hout. Het hout kan je vernissen of bedekken met plakfolie en schroeven kan je gebruiken om het op z'n plaats te houden en weer schadeloos los te maken. Als je het goed maakt dan krijg je een gietvorm die je meerdere malen kan gebruiken en eventueel ook voor andere materialen (zoals cement). Gieten op glas raad ik ten zeerste af, omdat bij het loswrikken het glas kan breken.
Gips is heel makkelijk om mee te werken, maar als ik het goed begrijp kan Lasius niger hier doorheen graven. Klopt dit? Dat is natuurlijk niet de bedoeling als je zelf al een mooi gangenstelsel hebt aangelegd.
L.niger kan dit niet, net als M.rubra. P.pallidula, M.barbarus en vele andere soorten wel. Gips is daarom geschikt voor maar enkele soorten mieren.
Verder de bevochtiging. Volgens mij kan gips prima water opnemen, maar wordt het hier niet bros van (m.a.w. brokkelt het dan niet af?).
Het wordt er wel zwakker van, maar het brokkelt niet af. Dit geldt ook voor ytong, overigens.
Tenslotte begrijp ik dat gips snel schimmelt. Ook dit is niet de bedoeling, voor de mieren niet, maar voor het oog ook niet.
Gips schimmelt niet. Het afval dat de mieren er op achterlaten wel. Dit probleem komt ook voor bij ytong. Om dit te voorkomen maak je je nesten niet te groot, anders zullen de mieren het nest zelf gebruiken om afval in te deponeren.
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door oblivious »

Leuk idee, alleen mocht je op glas willen gieten dan raad ik je aan dit eerst in te smeren met vaseline (redelijk dikke laag). Zodra het gips hard word kan je het er makkelijker uit halen omdat de vaseline tussen het glas en het gips zit(let wel op met gieten dat je het rustig en gelijkmatig giet).
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Dus in principe is gips net zo geschikt als ytong voor Lasius niger? Na jouw reactie, Phantom, is gips in aanzien gestegen bij mij. Ik dacht altijd dat het 'stukken slechter' was dan ytong, maar gips is dus prima te gebruiken. Ook de bevochtiging moet wel goed gaan, misschien iets minder goed dan bij ytong, maar goed genoeg voor Lasius niger. Het leuke van gips is ook dat je het kan kleuren en daar is al een topic over.

Na jullie beide reacties gelezen te hebben, is voor mij bevestigd waar ik al bang voor was: namelijk het niet los kunnen krijgen van het gips uit de glazen bak. Een houten mal is inderdaad een oplossing. Een andere oplossing is om het gips in 2 delen (helften) te gieten. Hier combineer ik jullie beide ideeën. Dit behoeft weer een tekening (ja, het is vakantie dus ik heb tijd te veel):

Afbeelding

Het voordeel van deze methode t.o.v. de houten mal zal moeten zijn dat op deze manier het gipsmodel preciezere afmetingen krijgt en dus beter aansluit op de glaswanden van het aquarium, zodat er geen mieren tussen het gips en de glaswanden kunnen geraken. Op deze manier moet het gipsmodel wel makkelijk loskomen (en al helemaal i.c.m. vaseline). Bovendien kun je in de stutmuur een soort uitsteeksel maken, waardoor er dus een inham in het gipsmodel met gangenstelsel ontstaat. Hier kun je je hand in steken en het gipsmodel nóg makkelijker naar boven (uit de bak) trekken.

Te realiseren?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Mika »

Lasius niger en Myrmica rubra hebben bij mij al door gips gegraven.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Mika schreef:Lasius niger en Myrmica rubra hebben bij mij al door gips gegraven.
Hoeveel gegraven? Vernietigen ze veel of is het te verwaarlozen?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door jkinkie »

Ik gebruik altijd kneedgum van de action (70 cent voor 50 gram dus een halve kilo voor 7 euro) voor de gangen in negatief in de mal te maken.(kneedgum kun je ook herbruiken)
Ik gebruik ook een mal inplaats van de bak waar het in moet en smeer de mal altijd in met zonnebloem olie(alternatief voor vaseline).
Mischien wil het ook als je dun (bak)papier langs de wanden legt zodat het gips niet aan de wanden kleeft maar aan het papier, ik denk dat bakpapier minder aan het gips blijft plakken.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Heb je toevallig foto's (op het forum) van je formicarium? Ben best wel benieuwd.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door jkinkie »

Hier even een klein rond bakje (voormalig jodenkoektrommel) met gat in het midden met aarde en een plantje er in en gaas over het zand met wc papier erover en een rietje er in voor bevochtiging.
Ik heb nog meer gips nesten bij mijn oma (die naast ons woont) in de kelder (mijn mierendome en voormalig slaapkamer) staan.
Maar daar heb ik nog geen foto's van.

Sorry dat de foto nog schuin staat, ik heb het even snel gedaan.
Afbeelding
Hier zie je de nestkamers en wat mieren.
Afbeelding
Hier even een bovenaanzicht.
Afbeelding
Hier kun je de schaal zien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Gaaf! Het gips ziet er inderdaad heel mooi uit, past precies en is mooi glad. Daarom wil ik ook voor gips gaan. Slim opgelost met de bevochtiging ook. Bedankt voor de foto's, kan ik mooi inspiratie opdoen. :)
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Everio »

Waarom wil je per se die glazen bak pakken als mal? Je kan toch ook in hout een uitsparing maken van elke cm diep met een oppervlakte gelijk aan de glazen bak.

Die mal giet je vol met gips en daar druk je je negatieve mal in, laten drogen en de negtieve mal eruit halen. Dan de gegoten gipslaag in de bak plaatsen tegen de glazen wand en de rest opvullen met gips.

Alleen snap ik je idee niet echt.. Ofja.. Ik snap het voordeel er niet van.. Dit kan je ook met gemak in ytong maken waar je daarna over gehele oppervlakte een gipslaagje giet. (In het nest en ook de zijkant die tegen het glas komt.) Daarna plaats je die in de bak en giet je er omheen, zie je ook niks van het ytong..

Ik snap je enthausiasme maar je bent erg omslachtig bezig als je dit zo uitvoert.. Ik zie in ieder geval meer na- dan voordelen!
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Je hebt gelijk dat het ook in een houten mal kan. Als ik dan de rest opvul met gips zodra het model in de glazen bak zit, moeten het nest ook precies tegen de glaswand aankomen. Daar heb je gelijk in.

Maar gips heeft voor mij wel degelijk een voordeel boven ytong. Als ik een gangenstelsel met klei maak en hier gips overheen giet, denk ik dat ik veel mooiere en gladdere gangen kan krijgen dan dat ik ga hakken en beitelen in ytong. Kleien is makkelijker dan beitelen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
jkinkie
Lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 juni 2009
Locatie: valthe
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door jkinkie »

Ik vind zelf dat gipsen minder tijd kost, minder rotzooi maakt en mooie gladde gangen maakt (mits je goed de belletjes er uit klopt).
Maar y tong graven ze minder snel doorheen.
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Dumdidum »

Ik heb diverse gipsen nesten gemaakt en dit zijn mijn bevindingen.

Gipsen nesten:
- zijn snel te maken
- geleiden vocht veel sneller dan ytong (dus, als je water blijft toevoegen zal een gipsen nest natter zijn)
- zullen gaan schimmelen tenzij je een zeer effectieve ventilatie inbouwt

Je kunt klei gebruiken voor je gangen en kamers, maar ook nat zand werkt prima.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Dumdidum schreef:Ik heb diverse gipsen nesten gemaakt en dit zijn mijn bevindingen.

Gipsen nesten:
- zijn snel te maken
- geleiden vocht veel sneller dan ytong (dus, als je water blijft toevoegen zal een gipsen nest natter zijn)
- zullen gaan schimmelen tenzij je een zeer effectieve ventilatie inbouwt

Je kunt klei gebruiken voor je gangen en kamers, maar ook nat zand werkt prima.
Hoe kan ik de gangen het beste ventileren?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Dumdidum »

Lvet schreef:Hoe kan ik de gangen het beste ventileren?
Twee opties:

1. het water toevoegen dusdanig reguleren dat het nest precies vochtig genoeg is (druppelaar maken, of niet continue vocht toevoegen maar alleen indien nodig, "op gevoel")
2. toepassen van een (pc) ventilator
Marco
Lid
Berichten: 99
Lid geworden op: 15 juli 2009
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Marco »

Is het niet mogelijk een mengsel van cement en gips te maken.

- Gips voor de bevochtiging
- Cement voor de hardheid

Mvg Marco
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Cement verliest zijn kwaliteit als het niet de juiste hoeveelheden van ingrediënten bevat. Als je gips zou toevoegen, denk ik dat je dit 'evenwicht verstoort'. Maar dit geldt voor cement als bouwmateriaal, waar het zijn sterkte niet mag verliezen. Misschien is het in een formicarium juist wel handig. Ik kan er niet veel over zeggen, misschien anderen?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Phantom »

Als je cement wil mixen, doe dat dan met zand, niet met gips. Cement met zand staat ook wel bekend als beton (zoek op internet voor verhoudingen, die weet ik even niet) en is niet veel minder sterk dan puur cement. Gips is een volledig andere stof en zorgt wellicht voor verslapping van het cement. Mogelijk bindt het niet eens goed. Let er op dat beton echt HEEL zwaar is. Ik heb een bakje gemaakt van zo'n 15 x 10 x 5, dat een goede kilo weegt.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Beton zal wel niet echt veel vocht doorlaten, toch? Dat is een heel compact materiaal. Voor een formicarium is het handig omdat de mieren er niet doorheen kunnen graven en omdat het niet schimmelt, maar hoe heb je het bevochtigingsprobleem opgelost?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Phantom »

Beton laat moeizaam vocht door, maar het doet dat wel. Ik gebruik het nest overigens niet voor mieren. Het was een test en er zit maar één kamer in. Als de tijd het toelaat ga ik een nieuwe test doen war een L.niger-kolonie in gehuisvest zal worden.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Dus een kleine nest met een relatief groot waterreservoir zal misschien wel voldoende bevochtigd worden om een L. niger kolonie te huisvesten.
Misschien is er ook een manier om beton wat poreuzer te maken. Als je niet voldoende zand toevoegt, wordt het beton zwakker, maar we gaan er geen huizen mee bouwen dus dat kan geen kwaad. Wellicht wordt het beton poreuzer met minder zand, omdat de zandkorrels de ruimte in het beton horen op te vullen.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Dumdidum
Lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 juli 2009
Locatie: Amersfoort
Gender:
Leeftijd: 56

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Dumdidum »

Zoek maar eens op "beton" , dan zie je mijn oude Messor barbarus formicarium dat een combinatie is van ytong en beton.
Het werkte prima en de kolonie is ermee gegroeid van 30 naar ongeveer 200 werksters.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Ik zie het, maar ik zie niet helemaal hoe je het hebt gedaan. Heb je een nest van ytong ingesloten in beton?
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Everio
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 14 april 2010
Locatie: Maastricht
Gender:
Leeftijd: 36

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Everio »

Lvet schreef:Ik zie het, maar ik zie niet helemaal hoe je het hebt gedaan. Heb je een nest van ytong ingesloten in beton?
Ja, hij heeft een mal gemaakt met hout, en dan een laag beton rondom het ytong. Behalve de bovenkant natuurlijk waar een glasplaat gemonteerd is.
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Lvet »

Ik heb inmiddels al een tijdje een gipsnestje gegoten voor mijn Lasius niger kolonie. Dit heb ik in een heel klein bakje gedaan en ik heb er maar 2 kamers in gegoten, het is namelijk maar een beginnende kolonie met zo'n 20 werksters. Het is een soort testnestje. De mieren heb ik met buisje en al in de buitenwereld gezet. Ze willen alleen nog niet verhuizen. :lol:

Op deze manier kan ik testen of ze in het gips graven en of/hoe snel het gips schimmelt. Als het mis gaat kan ik ze nog altijd verhuizen.

Intussen ben ik aan het nadenken over andere oplossingen. Zo zag ik laatst bij de bouwmarkt 'wit cement'. Iemand ervaring daarmee? Het is mooier dan grijs cement, maar sterker dan gips (dus de mieren kunnen er vast niet in graven). Ik denk ook niet dat het schimmelt.

Op Amerikaanse fora lees ik ook wel over 'hydrostone', maar daar is al helemaal niks over te vinden.

De essentie komt er eigenlijk op neer dat ik gieten makkelijker en mooier vind dan ytong uithouwen, ook al is ytong ideaal qua materiaal. Ik heb dus een bijna ideaal materiaal nodig om te gieten en van gips weet ik zeker dat het uiteindelijk wel gaat schimmelen (zo lees ik overal).
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Jeff
Lid
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 augustus 2010
Locatie: ZW-Drenthe (Nederland)
Leeftijd: 50

Re: Een gegoten formicarium

Bericht door Jeff »

Lvet schreef:Op Amerikaanse fora lees ik ook wel over 'hydrostone', maar daar is al helemaal niks over te vinden.
1. hydrostone :roll:
- Gewoon gietpleister bestaande uit 100 delen vaste stof en 45 delen water.
Bron: http://www.encyclo.nl/begrip/hydrostone

Meer kan ik hier ook niet over vinden, misschien dat een bouwvakker je kan helpen...
1x Myrmica Rubra (@ this time)
2x Lasius niger (tubed @ 2010 & @ this time)
Plaats reactie