Nieuwe kolonie

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
elvenstof
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 augustus 2010
Gender:
Leeftijd: 27

Nieuwe kolonie

Bericht door elvenstof »

Ik ben pas begonnen met mieren en ik heb nog geen kolonie.
Wat is de beste manier om aan een kolonie te komen?
oblivious
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mei 2010
Locatie: Omgeving Alkmaar
Gender:
Leeftijd: 36

Re: nieuwe kolonie

Bericht door oblivious »

Kijk even rond op dit forum bij 'Aangeboden' of ga naar buiten een probeer zelf een gyne te vinden.
elvenstof
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 augustus 2010
Gender:
Leeftijd: 27

Gyne vinden

Bericht door elvenstof »

Ik heb gezocht naar lasius niger gyne maar ik weet niet hoe ik er een kan herkennen.
Ik heb wel een groepje vliegende mieren gezien maar ik weet niet welke dan een gyne is.
Ik wil graag een gyne om mijn eerste kolonie te beginnen.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Nieuwe kolonie

Bericht door Phantom »

Gynes zijn de grootste van de vliegende mieren. Zij zullen hun vleugels afwerpen nadat ze gepaard hebben. Zie ook de FAQ-notatie "Waar vind ik een koningin". ;)
Gebruikersavatar
bosje
Lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 juli 2009
Gender:

Re: Nieuwe kolonie

Bericht door bosje »

Dus als je meer zekerheid wilt dat er eentje bevrucht is, vang je er een paar die rondlopen en doet die in een reageerbuis (samen of apart). Ook kan je (als je een stuk grond hebt) in de tuin gaan werken :lol: Gewoon plantjes op andere plaatsen zetten, grond omspitten( ik weet niet wat het leukste voor ze is) of de tuin anders inrichten (tegels verwijderen/verplaatsen). Zo heb ik vorige maand een Lasius flavusgyne gevonden en zelfs vandaag zag ik weer een paar Lasius niger gynes rondrennen na het weghalen van onkruid. Waarschijnlijk zal/zullen je ouder(s) er ook nog blij mee zijn. Let wel op, 'nieuwelingen' zullen nog geen duidelijke nestingang hebben.
Plaats reactie