Geen nieuwe mieren

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
insaniac
Lid

Geen nieuwe mieren

Bericht door insaniac »

Hoi,
Ik heb een lasius niger kolonie, alleen ik heb een probleem. De koningin legt wel eitjes, maar er komen geen nieuwe mieren geboren.
Ik heb deze kolonie nu 5 weken. Zitten in een reageerbuisje met een waterreservoir en aan de andere kant is het gewoon open naar de buitenwereld.
Ik geef ze suikerwater, meelwormen maar er gebeurt niets.
Iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen of waar het door komt?

Ik weet dat het begin langzaam gaat, maar dit is wel te erg aangezien het maximaal 30 dagen ongeveer zou moeten duren voordat er een nieuwe zou moeten zijn.

Groeten,

Jan
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: Geen nieuwe mieren

Bericht door Floris »

Hoe lang zijn de eitjes al eitjes? Bij iets meer dan twintig graad celcius, duurt elk stadium ongeveer vijftien dagen.
Uit de eitjes komen larfjes. Deze larfjes zijn (natuurlijk) niet groter dan de eitjes waar ze uit komen. Ze groeien langzaam en schoksgewijs (door de vervellingen).
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
ameiseman
Lid

Re: geen nieuwe mieren

Bericht door ameiseman »

Heb je de kolonie misschien gekocht via antstore? Als dat zo is heb je kans dat de kolonie geboost is.
En voor zover ik weet duurt het min. 45 dagen er een mier uit de pop komt

Gr. Bob
insaniac
Lid

Bericht door insaniac »

Hoe zie ik verschil van larve en ei dan? Na 3-4 dagen van ontvangst Floris toen waren de eerste eitjes.Ik heb geen nieuwe gezien, ik dacht misschien doordat het niet afgesloten is.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

insaniac schreef:Hoe zie ik verschil van larve en ei dan? Na 3-4 dagen van ontvangst Floris toen waren de eerste eitjes.Ik heb geen nieuwe gezien, ik dacht misschien doordat het niet afgesloten is.
Een ei is een heel klein langwerpig bolletje. Een larve heeft duidelijk een spitse en een bolle kant en groter dan een ei.
insaniac
Lid

Bericht door insaniac »

Ik zal morgen wel even een foto maken. Ik had 2 dagen geleden broed van buiten in de buitenwereld gelegd, deze zijn wel direct opgepakt. Het geen wat er al lag wordt ook wel verplaatst, alleen ik zie echt 0,0 vooruitgang. Ik dacht laat ik het maar vragen, voordat ze 1 voor 1 doodgaan.

Edit:
Ik weet 99% zeker dat eitje via ontwikkeling plaatje van mier.
jeroenbeekman
Lid

Bericht door jeroenbeekman »

Dat had ik ook tot ik een warmte matje kreeg. Daarna ging het heel snel.

Op dat moment leek het wel of die koningin in een fabriek stond te werken. Toen de omgeving temperatuur 30 graden was in het buisje kwamen ze er echt één voor één achter elkaar uit.

Ik neem aan dat ze bij jou alleen nog geen poppen zijn, dat was bij mij wel.

Dat een koningin eitjes legt is volgens mij geen zekerheid dat ze bevrucht is, net zoals het afscheuren van de vleugels geen zekerheid is. Als ik het fout heb hoor ik het graag.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Dat klopt. Onbevruchte gynes leggen ook eitjes, maar deze ontwikkelen zich niet. Als ze wel zouden ontwikkelen, dan zouden er mannetjes uit komen, maar dat is verspilde moeite voor de gyne.
jeroenbeekman
Lid

Bericht door jeroenbeekman »

Ik heb net gelezen dat een koningin een zakje met sperma heeft. Als er dus iets is fout gegaan is in de bruidsvlucht en de koningin niet goed bevrucht is dan is dit zakje dus leeg.
Vervolgens scheurt de koningin haar vleugels af en gaat ze eieren leggen. Het bevruchten van de eieren schijnt dus een "handmatig" proces te zijn waarbij de koningin haar eieren bevrucht met het zakje sperma.
Er zit vervolgens een houdbaarheid datum op van 10-20 jaar bij sommige zelfs 30.
Ik weet niet of dit correct is maar het klinkt plausibel.

Dit kan dus bij jou gebeurd zijn insaniac.
Mika
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Mika »

@Jeroenbeekman: dat is volledig correct. De eitjes worden 1 per 1 bevrucht, of niet bevrucht. De gyne heeft hier een invloed op, want anders zouden er ctu teveel mannetjes geboren worden. Er bestaat wel een concurrentie tussen de werksters en de gyne, omdat mannetjes minder verwant zijn aan de werksters dan andere werksters of gynes, terwijl dit niet speelt voor de gyne. Het kan dus zijn dat werksters mannetjeseitjes (die ze dus kunnen herkennen, volgens een ongekend principe) opeten.

Dit werd ten andere aangetoond bij Polyergus sp., waarbij de verwante werksters geen broedzorg vertonen, en de verdeling tussen de geslachtsdieren het ideale beeld is vanuit het evolutionaire oogpunt van de gyne. Indien dit allemaal te moeilijk is: dat klopt. De meerderheid van de biologen heeft hier absoluut geen kaas van gegeten. (Correct me if i am wrong...)

De spermatozoa kunnen het mannetje waar ze van afkomstig zijn dus met meer dan 20 jaar overleven.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie