DENKERTJE

Voorstelling van de leden
Plaats reactie
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

DENKERTJE

Bericht door Denkertje »

Hi iedereen,

Ik ben woonachtig te hemiksem bij antwerpen. Heb de mierenmicroob te pakken sinds m'n jeugdjaren. Ik lees er vaak over en doe ook veel observatie's in de natuur.

In m'n jeugdjaren was de achtertuin van m'n ouders een favoriet plekjes. Onder de dals van het terras zaten Lasius flavus, deze waren nooit echt talrijk maar toch steeds aanwezig. In de achtertuin de Lasius niger die een tijdje een fourangeersweg had door de garage (+-12m) tot in onze voortuin, zomers liepen er wel 100derde mieren over en weer, was een spektakel om dit te bezien (m'n ouders waren toen anders van mening :D ). En een tijdje hadden we ook de Myrmica rubra zitten in een hoekje van de tuin waar het huis en tuinafval werd gedeponeert, maar die was na een tijdje verdreven door de Lasius niger.

In m'n jeugdjaren was ik ooit van plan geweest een Formicarium op te starten, maar hellaas was het er nooit van gekomen. Nu na jaren aquarium gehouden te hebben ben ik daar mee gestopt, en heb ik weer te kriebels te pakken gekregen om toch nog eens een Formicarium op te starten. Na veel zagen en zeuren heeft mijn vrouwke eindelijk toestemming gegeven. :lol:

Met deze welkom iedereen op deze forum.

Denkertje
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: DENKERTJE

Bericht door XToF »

Welkom op het forum Denkertje!
Ik wens je veel plezier bij het opnieuw opnemen van deze hobby!
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: DENKERTJE

Bericht door Floris »

Welkom. Heb je al een idee wat voor soort, soorten je wilt houden? Misschien ben je nog op tijd voor een bruidsvlucht.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

Re: DENKERTJE

Bericht door Denkertje »

Floris schreef:Welkom. Heb je al een idee wat voor soort, soorten je wilt houden? Misschien ben je nog op tijd voor een bruidsvlucht.
Ik was aan het overwegen van een Messor soort, M. barbarus ofzo. Kan je daar bruidsvluchten van vangen in belgie? Omgeving antwerpen? :D

Ik moet eerst nog een formicarium ontwerpen, ben nog aan't twijfelen tussen Ytong of 2 glazen platen met subtraat (iemand idee wat beste?). Buitenwerld is zowiezo glazen omgeving...

De tubes zijn waarschijnlijk dit weekend klaar...
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: DENKERTJE

Bericht door XToF »

Messor barbarus komt niet voor in België, maar voornamelijk in Mediterrane streken. Voor granivore soorten zou ik een Ytong nest verkiezen.
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

Re: DENKERTJE

Bericht door Denkertje »

XToF schreef:Messor barbarus komt niet voor in België, maar voornamelijk in Mediterrane streken. Voor granivore soorten zou ik een Ytong nest verkiezen.

Een Ytong zal het dan wezen ;), qua ontwerp had ik liefst een opstaande versie. Deze met een darmpje in verbinding met de buitenwereld. Is dit haalbaar voor een granivore soort zoals een Messor, of hebben deze problemen met het verplaatsen van granen in de nest?

Misschien daarvoor wat rondneuzen of een topic starten in een andere categorie :)
Laatst gewijzigd door Denkertje op 12 aug 2008, 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: DENKERTJE

Bericht door XToF »

Je kan daarvoor inderdaad beter een nieuw topic voor opstarten. ;)
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: DENKERTJE

Bericht door McK »

Hoi, welkom op het forum!
Als beginnerssoort zou ik toch opteren voor Lasius niger (lekker gemakkelijk), Myrmica rubra (wordt zwaar onderschat) of Pheidole pallidula (groeit heel snel aan én heeft majors).
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie