Mijn eerste "echte" formicarium

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Romagoal
Lid

Mijn eerste "echte" formicarium

Bericht door Romagoal »

Bij deze ga ik straks als mijn Messor Barbarus kolonietje aankomt, mijn eerste formicarium inrichten. Deze bak heeft een lengte van 120x50x50.
Ik zal alles hebben qua vetplantjes, leem/zand/aarde/drinkbakje/uitbraakpreventie, etc...

Ik zit wel met enkele vraagjes :

-Er heeft tot voor kort water met een geut verdunde javel (bleekwater) in gestaan. Ik heb dit zo goed mogelijk verwijderd, doch ik weet niet of dit voldoende weg zal zijn voor de miertjes.
Zoiezo zit dit in het granulaat op de bodem van de bak. Daarbovenop zou ik eventueel een laag aarde? ofzo willen leggen, en daarbovenop mijn leem/zand mix. Als topping een soort fijn rivierzand.
Nu, is er enige manier waarop ik dat bleekwater sneller uit dat granulaat kan doen trekken?
-Wat zouden jullie me kunnen aanbevelen qua inrichting?
-In de caresheet staat dat deze soort vrij goed kan graven. Betekent dit dat ze eventueel door de silicone kan graven die de wanden van dit formicarium (aquarium) bijeenhouden? Zoja, hoe kan ik deze best verstevigen? Want dat wil ik uiteraard ten allen tijde voorkomen!
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: Mijn eerste "echte" formicarium

Bericht door Floris »

Ik zou geen risico nemen met bleekwater en de bak en volledige inhoud goed afspoelen.
Qua inrichting zou ik je een buisje en verder niets aanraden. :)
Deze soort kan inderdaad door siliconekit heengraven.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Romagoal
Lid

Re: Mijn eerste "echte" formicarium

Bericht door Romagoal »

Floris schreef:Ik zou geen risico nemen met bleekwater en de bak en volledige inhoud goed afspoelen.
Qua inrichting zou ik je een buisje en verder niets aanraden. :)
Deze soort kan inderdaad door siliconekit heengraven.
Mm, thanks voor de tips. Ik ga dan idd nog wat verder opschonen. Ze zijn daarnet geleverd :-)
Ik denk dat ik dan delen van dat staalnet over die siliconen ga plakken of iets dergelijks; we zien wel...

Alvast bedankt!
Plaats reactie