Droog talk

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Nkkip
Lid

Droog talk

Bericht door Nkkip »

Ik was net van plan talkpoeder te mengen met water, tot me opviel dat het poeder gewoon al aan de randen van het glazen kommetje bleef zitten. Nu heb ik er een beetje mee getest, en als ik het droog aanbreng kunnen mijn Lasius niger werksters er gewoon niet overheen (ze liepen altijd vrolijk over de PTFE..). Wat is precies de reden dat mensen het normaal eerst met water mengen en dan pas uitsmeren? En heeft iemand anders ervaring met gewoon droog aanbrengen?
IMG_0004.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Floris
Teamlid
Contacteer:

Re: Droog talk

Bericht door Floris »

Je kunt talk droog aanbrengen. Het laagje is dan dunner, waardoor het eerder vervangen moet worden.
Bij gebruik van water of alcohol kun je een kwastje gebruiken.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Nkkip
Lid

Bericht door Nkkip »

I see. Nou, ik laat het lekker zitten. Merk het wel als er weer een over 't bureau loopt. :D
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Mn gebruikt dit droog aanbrengen ook succesvol voor verschillende mierensoorten, als ik het wel heb.
Nelis
Lid

Bericht door Nelis »

Ik breng zelf talk aan met alchohol, vooral omdat dit langer blijft zitten.
Hier komen mijn Lasius niger ook niet over heen.
Voor mijn Pheidole heb ik alleen talk gebruikt, maar die komen hier zelfs over heen.
(ze zijn ook wel heel klein, dus nu heb ik de bak afgedekt met folie)
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
kjeld13

Bericht door kjeld13 »

Ik doe het ook al langere tijd. Het staat meerdere keren op het forum.
Nkkip
Lid

Bericht door Nkkip »

kjeld13 schreef:Het staat meerdere keren op het forum.
Ik heb wel even vluchtig gezocht, maar kon niet direct iets vinden.

Hoe dan ook, mijn kolonies zijn nog steeds bescheiden qua omvang, dus het zal nog wel even goed zitten.
mn
Lid

Bericht door mn »

Werkt hier inderdaad perfect, zelfs beter dan fluon of talk gemengd met alcohol. Het blijft veel beter plakken dan de gemengde talk. Als je er tegen stoot kan het helemaal geen kwaad, er zal wel wat afvallen maar de laag blijft aanwezig. Terwijl er anders grote stukken naar beneden vallen, tot zelfs de hele laag.
Fluon, geen idee maar hier werkt het soms wel en soms niet, ligt dat nu aan mij of aan de ondergrond of... ?
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Floris
Teamlid
Contacteer:

Bericht door Floris »

Dun opgebrachte talk blijft beter zitten, of het nou droog of nat is opgebracht.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Phantom
Lid
Contacteer:

Bericht door Phantom »

Dun opbrengen is in alle uitbraakbeveiligingen beter, inderdaad:
- Een dikke laag paraffine zal resulteren in grote druppels;
- Een dikke laag talk brokkelt gemakkelijk af;
- Een dikke laag fluon heeft ook geen toegevoegde waarde en is mogelijk zelfs minder effectief dan een dunne laag.
Nkkip
Lid

Bericht door Nkkip »

mn, hoe vaak vervang/ververs je zo'n talk laag?
mn
Lid

Bericht door mn »

Nkkip schreef:mn, hoe vaak vervang/ververs je zo'n talk laag?
Dat is moeilik te zeggen. Het hangt af van de dikte en hoogte van je laag. Overigens is het aantal mieren dat aanwezig is in een buitenwereld van een bepaalde grote belangerijk. Een klein aantal mieren in een grote buitenwereld wilt dus zeggen dat de laag langer mee gaat, dan dat er veel mieren in een kleine buitenwereld zitten.

Ik merk dat bij mijn Pheidole pallidula een veel smallere laag aanwezig is dan toen ik ze aanbracht. Ze zal dus snel op zijn en moet dan wel wat worden bij gewerkt. Ik denk dat die kolonie er nu al een 2 maaden in zit. Maar bij andere kolonies heb ik dit probleem niet, misschien dat de ondergrond er ook wat mee te maken heeft, maar zeker het aantal mieren dat actief is en dusdanig onbewust de laag langzaamaan afbreekt is van belang.

Als je de laag dikker aanbrengt dan zal ze dus ook langer mee gaan. Bij jonge kolonies zul je merken dat je de laag zo goed als nooit moet gaan vervangen. Veel hangt ook van de miersoort af. Pheidole pallidula is een echte ontsnapper, en ze blijft maar proberen om over die laag te komen, vallen ze gaan ze het gewoon nog eens proberen. Terwijl andere soorten de plek juist minder gaan opzoeken (poeder dat op de grond ligt?), soorten die hun pootjes graag erg proper houden dus. (Vb: Harpegnathos venator)

Je zult op tijd wel merken dat de laag moet vervangen worden.

Nick.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Plaats reactie