In afwachting van bruidsvluchten

Vragen en info over gedrag, observaties, anatomie, enz. van mieren
Plaats reactie
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

In afwachting van bruidsvluchten

Bericht door Denkertje »

Ben al een tijdje aan't afwachten wanneer er nog bruidsvluchten gaan plaatsen van inheemse soorten, liefst L. niger of flavus. Maar zoals we allen ondertussen al weten, da belgische weertje... voorspeld niet veel goeds. Zullen er nog pogingen plaatsvinden en wanneer heb je de meeste kans op succes (na hete zomerdag op een zwoele avond ofzo?)
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door XToF »

Ik denk dat de kans om nog koninginnen te vinden vrij klein is. Ik ga me toch meteen indekken door te verklaren dat een uitzondering nog mogelijk is. Bruidsvluchten van Lasius niger en Lasius flavus vonden de voorbije jaren meestal plaats op de eerste warme dag na een periode van frisser regenweer in de late namiddag.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door mn »

Ja warme dag en regen voorspeld.
Ik denk het wel hoor, gewoon geduld hebben.
Laatst gewijzigd door XToF op 21 aug 2008, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling verbeterd
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door XToF »

Zou je dit kunnen argumenteren waarom je denkt dat er nog pogingen gaan plaatsvinden? Heb je de voorbije dagen nog jonge geslachtsdieren of -poppen in nesten gezien?
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door mn »

Ja, toen ik op zoek was naar meer koninginnen voor mijn kolonie.
Heb ik ook een aantal gevleugelde koninginnen gezien, ik gok een honderd.
Maar deze soort was myrmica rubra, deze staat wel niet in zijn lijstje.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door XToF »

Je zou eigenlijk niet mogen concluderen dat wanneer je nog jonge geslachtsdieren van de ene soort hebt gezien in een nest, er nog jonge geslachtsdieren van een andere soort zouden moeten zijn. Zeker niet wanneer het dan nog eens gaat over een soort uit een andere onderfamilie. Lasius niger valt onder de onderfamilie van de Formicinae, terwijl Myrmica rubra zich onder de onderfamilie van de Myrmicinae bevindt.
Verder kan ik bevestigen dat er nog geslachtsdieren aanwezig zijn in verscheidene Myrmica rubra nesten. Ik kwam echter geen jonge koninginnen meer tegen, enkel mannetjes.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door Mika »

Ik denk dat je nu niet meer moet hopen op een bruidsvlucht van Lasiusjes, tenzij Lasius fuliginosus.

Ik ben ooit eind september een gevleugelde Lasius flavus gyne tegengekomen in het Leuvense nachtleven (echt waar, op een lamp voor den Elixir.), maar dat zal ook wel een uitzondering zijn.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door mn »

Ja daar heb je gelijk in.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door Shadowsong »

Myrmica rubra heeft hier nog altijd gelsachtsdieren in hun nest zitten.

Maar Lasius denk ik ook dat er daarvan geen meer gaan zijn.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door mn »

Je kunt altijd blijven hopen.
Misschien zijn er nog larven of poppen van gevleugelde mieren.
Dan zal er wel nog een bruidsvlucht zijn.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door Mika »

Sowieso moet je het geluk hebben van 'beschikbaar' te zijn als er een bruidsvlucht is. Als je aan het werken bent op dat moment, dan kan je je werk moeilijk laten liggen.

Als er nog maar enkele poppen of geslachtsdieren aanwezig zijn in een kolonie, moet je al heel veel succes hebben om die toevallig tegen te komen na een bruidsvlucht.
DUCKDUCKGO!
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door Denkertje »

Ik heb vandaag toch weer is veel geluk gehad. Na een tijdje sparen voor een digitale camera wou ik deze vorige week eindelijk gaan halen, aangekomen in de winkel zeiden ze dat hij niemeer in stock was :? , zelfs ook nimeer bij de leverancier :( , de fabricant had moeilijkheden om aan de vraag te voldoen. Dus de eerste weken moest ik hem zeker niet verwachten :cry: .

Ikke het daar ni bij gelaten en dus naar verschillende winkels rondgebeld of zij hem nog in stock hadden, maar noppes, camera bleek van den aardbol te zijn verdwenen :roll: .Nu vanmorgend nog maar eens rondgezocht (met weinig hoop) op het net en naar mogelijk potentiele verkopers gezocht, gebeld en eindelijk nog een winkel gevonden (dicht in de buurt nog ook) die nog juist 1tje in stock had :) , ikke laten opzij zetten :D . Dan vanmidag ging ik hem halen.

Dus ik stapte in mijn auto, pfff warm :oops: .... venster half opengedraait, deed mij gordel aan daarbij kijkend naar links, zag ik daar een vliegje op mijn zijruit, meende da eraf te meppen :mrgreen: en had ineens door dat het een vliegende mier was :shock: . Ik snel terug uit de auto binnen een potje gaan halen, de gyne erin, naar binnen en dan in mijn voorgeprepareerde tube gedaan :P . Kan het niet beter meevallen!?! Gewoon 2 vliegen in een klap :D .

Hier enkele closeups getrokken van de gyne, foto's zijn nog ni echt denderend, moet de camera nog een beetje gewend geraken, had IS (image stabilazer) blijkbaar afstaan.
IMG_0023c-1.jpg
Hier duidelijk te zien dat het een schubmier is (Formicinae)...
IMG_0027c-1.jpg
Hier tube van 22/24mm (glazen drinkfles uit een petshop), druppelvorming was verdwenen nadat het uitbundig was uitgedroogd.
Je kan zien hoe klein de gyne eigenlijk wel is. Welke soort weet ik niet juist, dacht L. niger, maar is deze daar niet te klein voor?
IMG_0026c-1.jpg
Nu maar hopen dat alles goed komt....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door McK »

Ik wil geen 'buzzkiller' zijn, maar aan het kleine gaster te zien is dat volgens mij toch gewoon een Lasius niger mannetje hoor.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door XToF »

Ik moet helaas bevestigen dat dit een mannetje is.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door Mika »

De achterste abdomensegmenten hebben duidelijke 'mannelijke' aanhangsels, de kop is relatief klein, en de vleugels missen echte pigment vlekken.

Bovendien heb je weinig zekerheid met een gevleugelde mier: na 2 maanden geduld kan het toch nog zijn dat er mannetjes uit de poppen komen.

Maar je zal zeker aan gynes kunnen komen hoor! (vragen op het forum...)
DUCKDUCKGO!
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door Denkertje »

Daar vreesde ik dus al voor. Op dat gebied ben ik dus nog een beetje een leek ;) .

Als iemand zijn gynekes wil laten dekken, prijs op afspraak :lol: .

Ik wacht deze maand (week) nog af, dan zien we wel....
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door Floris »

Het is nog onduidelijk wat ervoor zorgt dat meerdere kolonies tegelijk een bruidsvlucht uitvoeren. Paringen vinden alleen plaats tijdens een bruidsvlucht. Wat gynes en mannetjes bij elkaar in een buisje steken zal geen paring opleveren.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door Denkertje »

Floris schreef:Het is nog onduidelijk wat ervoor zorgt dat meerdere kolonies tegelijk een bruidsvlucht uitvoeren. Paringen vinden alleen plaats tijdens een bruidsvlucht. Wat gynes en mannetjes bij elkaar in een buisje steken zal geen paring opleveren.

De meeste bruidsvluchten vinden plaats blijkbaar na een lange periode van slecht weer met daarop een volging van heel goed weer, misschien te maken met de luchtdruk die fel toeneemd die geassocieerd word met opstijging van warme lucht dus termiek en tot een beter succes bij het uitvliegen en paren? Als verschillende kolonies daar dus in slagen heb je een beter mix van genen (verschillende kolonies paren met elkaar) en dus een instandhouding van de soort. De soorten die nu nog leven zijn misschien geëvolueerd in deze richting. Soorten die deze trigger denkelijk niet hebben, hebben andere methodes geëvolueerd of zijn uitgestorven. (Dit is mijn denkpiste, dus niet de ware verklaring van dit fenomeen)

Da van da dekken was een grapje ze ;) . Ik denk ook dat het onmogelijk is om gynes en mannetjes te laten paren in een testtube. Misschien alleen bij soorten die op de grond blijfen tijdens het paren.
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door McK »

Denkertje schreef:De meeste bruidsvluchten vinden plaats blijkbaar na een lange periode van slecht weer met daarop een volging van heel goed weer
Dat is niet noodzakelijk waar, heel vaal komt het voor dat ze pas uitvliegen de avond voor het gaat onweren na twee weken hitte, velen denken dat ze dat doen omdat de grond dan niet meer zo hard is en dat ze dan gemakkelijk kunnen graven.
We are always running for the thrill of it.
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

Re: In afwachting van bruidvluchten

Bericht door Denkertje »

McK schreef:
Denkertje schreef:De meeste bruidsvluchten vinden plaats blijkbaar na een lange periode van slecht weer met daarop een volging van heel goed weer
Dat is niet noodzakelijk waar, heel vaal komt het voor dat ze pas uitvliegen de avond voor het gaat onweren na twee weken hitte, velen denken dat ze dat doen omdat de grond dan niet meer zo hard is en dat ze dan gemakkelijk kunnen graven.
Denkelijk zullen er meerdere factoren een rol spelen, zoals luchtvochtigheid enz. Vooraleer m'n hier een duidelijk antwoord kan op geven zou m'n eerst de vraag moeten stellen in welke situatie het best gepaart kan worden en wanneer de gyne de meeste overlevingskansen heeft. Voor of na een langere periode van droogte, voor of na een onweer enz. Zal ook een beetje van de soort afhangen. Mieren zullen daar een trigger op geëvolueerd hebben wanneer ze het beste de bruidsvluchten laten plaatsvinden, deze gebaseerd is op overleven of uitsteren en/of in sommige gevallen aanpassing van gewoonte.

Wat me wel verbaasd is, dat de avond voor onweer na 2 weken hitte, de grond nog steeds even hard is, en de dag nadien tijdens of na het onweer de kans op overleving door overvloedige regen enorm verkleind is, zeker dat de regen niet direct in de harde grond kan dringen. Misschien een verkeerde trigger? Zal misschien ook een beetje afhangen van hoelang geslachtsdieren in de nest kunnen blijfen.

Misschien moeten beide zaken eens grondig onderzocht en onderbouwd worden? Maar hoe moet je zoiets aanpakken :roll: ?
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: In afwachting van bruidsvluchten

Bericht door mn »

Alls je dit leest loop dan snel naar buiten met een buisje.
Mijn myrmica rubra in de tuin is een bruidsvlucht aan het houden.
Ik wandelde wat rond op zoek naar koninginnen zonder vleugels.
Toen ik even later buiten ging zoeken ( op straat ) liepen ze overal rond heb ook een lasius niger gevonden.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: In afwachting van bruidsvluchten

Bericht door Shadowsong »

Jah hier ook.
Er lopen er weer een hoopje op het terras rond.

Enkel Myrmica rubra echter, nog niks anders gezien. Ik ga ook even op straat kijken.
Laatst gewijzigd door XToF op 26 aug 2008, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Spelling verbeterd
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: In afwachting van bruidsvluchten

Bericht door mn »

Ik heb nu 5 myrmica rubra gevonden en 1 lasius niger.
Toen later op de dag mijn neefje langs kwam en er wel in was geïntereseerd,
heb ik ze meegegeven. hij is (12 jaar dus oud genoeg)
Tot hij het nest zag waar ze uitkropen en hij wou ze allemaal vangen.
Ik dacht, mij geen probleem en dan maar graven he. Tot hij gebeten werd en hij moest er niets meer van weten :)
Nu zitten er toch nog een 200 vliegende mieren in het verwaarloosde nest.
Kunnen zij dit jaar nog 1 bruidsvlucht houden of is dit voor volgend jaar ?
Laatst gewijzigd door mn op 27 aug 2008, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidsvluchten

Bericht door McK »

mn schreef:hij wouw
Ik heb dit nu al een paar keer gelezen, in het begin stoorde het mij nog niet zo veel, maar gebruik toch maar de echte spelling aub! (hij wilde)
We zitten hier niet op Netlog ;)
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: In afwachting van bruidsvluchten

Bericht door mn »

Ja je hebt gelijk maar mijn spellingcontrole las dit niet.
Toen ik het verbeterde ook niet.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidsvluchten

Bericht door McK »

mn schreef:Ja je hebt gelijk maar mijn spellingcontrole las dit niet.
Toen ik het verbeterde ook niet.
Dat is omdat de wouw een soort vogel is ;)

Afbeelding

Een spellingscontrole is ook maar machinaal en geschreven door een mens, dus niet 100% betrouwbaar.
We are always running for the thrill of it.
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: In afwachting van bruidsvluchten

Bericht door mn »

Aaah zo oke nu begrijp ik het.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

Re: In afwachting van bruidsvluchten

Bericht door Denkertje »

Ik ben zaterdag en zondagmiddag wezen gaan wandelen met het doel van het bemachtigen van een gyne, maar het heeft mij niets opgebracht, deze keer dus geen geluk gehad. Zelfs geen mannelijke geslachtsdieren tegengekomen. Het enige wat ik nog kan doen is wachten tot volgend jaar of hopen dat er iemand toevallig nog een gyne heeft kunnen bemachtigen en deze graag aan iemand wilt schenken.

Met deze dus een oproep aan iedereen omgeving antwerpen, of er iemand dus nog een gyne heeft zitten en deze graag wilt schenken. Liefst een gyne alleen. De bedoeling is een kolonie te starten vanaf het prille begin.

Ik weet dat er ook een mogelijkheid is tot het aanschaffen van een gyne online, maar deze hebben meestal al eieren/larve of zelfs volwassen werksters erbij, en daarom wacht ik nog met deze mogelijkheid. Wat ik ook afvraag is, of dat er heel het jaar door gyne online verkrijgbaar zijn? (Heel waarschijnlijk niet, overwintering etc)
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
McK
Lid
Berichten: 1357
Lid geworden op: 25 juli 2007
Locatie: Sint-Niklaas
Gender:
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: In afwachting van bruidsvluchten

Bericht door McK »

Denkertje schreef:Met deze dus een oproep aan iedereen omgeving antwerpen, of er iemand dus nog een gyne heeft zitten en deze graag wilt schenken. Liefst een gyne alleen. De bedoeling is een kolonie te starten vanaf het prille begin.
Ik heb nog drie Lasius niger gynes en 1 Lasius flavus...
We are always running for the thrill of it.
Plaats reactie