Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Vragen over problemen van mierenkolonies
Plaats reactie
ward
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 november 2010
Gender:
Leeftijd: 29

Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door ward »

Dag iedereen,

Ik heb 2 mierenkolonies en 2 problemen :)
Ik ben een beginner dus ik weet nog niet alles over mieren.

Mijn 1ste kolonie Pheidole pallidula is het eerste probleem. Een tijdje geleden zag ik dat er een klein beestje op mijn koningin en op een werkster zat. Ik dacht dat het normaal was want ik had de dag ervoor wat bladluizen in de buitenwereld gezet om te kijken wat ze ermee zouden doen. Maar nu, 2 of 3 weken later zie ik nog altijd licht oranje (een beetje doorschijnend) beestjes op mijn mieren zitten en een bladluis is veel donkerder van kleur dus ik maak me zorgen. Wat is dit? En moet ik 1 voor 1 inspecteren en de beestjes eraf halen? Ze zijn met 60 a 70 dus dat moet wel lukken.

Mijn 2de probleem gaat over mijn uitgegraven kolonie Myrmica rubra. Ik was aan het kijken voor beestjes onder tegels voor te voeren aan mijn andere kolonie en stootte op een nest Myrmica rubra en ik zag een koningin dus heb ik ze op mijn hand gezet en naar binnen gelopen achter een pot. Dan heb ik de rest van de kolonie uitgegraven + broed, maar sindsdien hebben ze enkel nog maar 1 langpootmug gegeten en suikerwater. We zijn ondertussen al 2 weken verder, wat kan ik doen?

Mvg.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door XToF »

Als ik je beschrijving van de diertjes die je op je Pheidole pallidula werksters lees, denk ik dat het hier over mijten gaat. Sommige mijten leven van het 'bloed' van insecten en kun je als parasieten beschouwen. Andere soorten mijten klimmen dan weer op de mieren om zich samen met de mieren te verplaatsen en van hun eten mee te eten.

In welk nest zitten de M. rubra? Ik denk niet dat je over je M. rubra zorgen hoeft te maken.
ward
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 november 2010
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door ward »

Wat bedoel je in welk nest? Ze zitten in een proefbuisje, is het dat wat je bedoelt? Ze zijn met ongeveer 150-200. Ik ben slecht in schatten.
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door XToF »

Ja dat is wat ik bedoel. Ze zitten dus in een buizennestje. Hebben ze ook een buitenwereld waarin je ze eten geeft of is het buisje niet verbonden met een buitenwereld?
ward
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 november 2010
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door ward »

ja, ze hebben een buitenwereld. maar wel met deksel. en als bodem heb ik zand dat ik ook gebruik bij mijn parkiet.

ohja, zojuist lag er weer een major dood bij de Pheidole pallidula straks inspecteer ik ze allemaal en doe ik de mijten dood. hoe doe ik dit het beste?
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door Nelis »

Volgens mij is het nogal lastig om van mijten af te komen, zonder de mieren te beschadigen of doden.
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
ward
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 november 2010
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door ward »

Ik ga proberen, wens me geluk. ;) Het gaat lastig worden want die mieren zijn al zo klein :D
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door Nelis »

Hoe ben je van plan dit te gaan doen?
Ben wel nieuwsgierig ;)
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
ward
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 november 2010
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door ward »

Ik ga ze een voor een overzetten naar een andere buitenwereld met ander buisje. Het zal even duren. Hoe ik de mijten er zal af krijgen is me een raadsel, maar ik doe liever een mier dood, dan heel de kolonie te laten doodgaan door die mijten.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door Nelis »

Ik denk dat je de mieren met mijten het beste kunt doden.
Zeker bij zo'n kleine soort als pheidole, want die zijn te klein om fatsoenlijk vast te pakken.
Met bestrijdingsmiddelen redt je het ook niet, want dan sneuvelen de mieren evengoed.
Ik hoop voor je dat er niet te veel mieren onder de mijten zitten.
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door mn »

Geen grap, ga je mieren zeven. Vang ze allemaal en zeef ze, een groot deel van de mijten moet lossen. Eventueel erna afspoelen met water en nog eens zeven.
Ze kunnen gewond raken, dat sluit ik niet uit. Je zult ook niet alle mijten weg kunnen halen.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
ward
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 november 2010
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door ward »

Ik heb 2 mijten gevonden :s
Het lukte nog om ze met een pincet vast te nemen en te pletten, dus de mieren die een mijt hadden leven nog. :D
Het heeft wel lang geduurd voor ik de mijt vast had zonder dat ik de mier mee plette.
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door Phantom »

mn schreef:Je zult ook niet alle mijten weg kunnen halen.
Dan heeft het ook geen nut. Mijten planten zich wel heel snel voort.
ward
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 november 2010
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door ward »

Hmm, de mijten zijn weg. Maar weet er iemand een insect dat Myrmica rubra goed aanneemt?
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door Nelis »

Misschien is het handig als je de caresheet over Myrmica rubra eerst door leest ;)
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door Gortello »

ward schreef:Hmm, de mijten zijn weg. Maar weet er iemand een insect dat Myrmica rubra goed aanneemt?
Meelwormen die je alleen onthoofd worden bij mij goed aangenomen, ook huisvliegen vinden ze ook lekker.
ward
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 november 2010
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door ward »

Nelis schreef:Misschien is het handig als je de caresheet over Myrmica rubra eerst door leest ;)
Heb ik al gedaan hoor al meerdere keren en op meerdere sites :)
Ohja, is het beter dat ik ze dood geef of levend? want ik heb het gevoel dat ze niet agressief zijn en ze reageren bijna niet op insecten.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door Gortello »

Die van mij onthoofd ik altijd en dan zijn ze bij mij altijd half dood, wel raar dat ze zo slecht reageren omdat mijn kolonie echt best klein is en ze accepteren echt heel goed voedsel en suikerwater. Vliegen maak ik meestal dood, tenzij ik ze bewusteloos sla dan ontvleugel ik ze omdat het altijd wel leuk is om te zien hoe ze vermoord worden :oops: .
ward
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 november 2010
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Pheidole pallidula en Myrmica rubra

Bericht door ward »

Haha :) ik denk dat iedereen het wel leuker vindt om een levend insect te zien overmeesterd worden door de mieren dan een dood insect ;)
Plaats reactie