Hommelleven
-
- Lid
Hommelleven
Hier kun je vragen en opmerkingen zetten ivm het onderwerp Hommelleven.
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Re: Hommelleven
Bedankt om deze foto's en video's met ons te delen!
Is er een speciale reden waarom je het piepschuim zwart hebt geschilderd?
Is er een speciale reden waarom je het piepschuim zwart hebt geschilderd?
-
- Lid
Ik heb ze gekocht op internet en die houten is zelfgemaakt.
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Mogen die zwarte piepschuim nesten in de volle zon staan tijdens de zomer?
-
- Lid
Ze staan expres uit de zon,dus ze hebben heel de dag geen zon.
- XToF
- Teamlid
- Contacteer:
Dat is goed, dat maakt de kans op oververhitting in het nest al een stuk kleiner.
Wel eraan denken dat zwart beter warmte opneemt.
Zou ik misschien mogen weten waar je die zwarte nestjes koopt?
Heb ze tot nu toe nog niet kunnen vinden.
Zou ik misschien mogen weten waar je die zwarte nestjes koopt?
Heb ze tot nu toe nog niet kunnen vinden.
- Elan
- Lid
Leuk om te zien, dat is weer eens wat anders dan de plaaggeesten die zo nodig toen ik jong was in mijn hutten moesten nestelen (;)) of zo gek waren om zichzelf te verdrinken in een waterafvoerbak...
Denk er wel aan dat het blog-deel van het forum volgens de omschrijving eigenlijk bestemd is voor mierenkolonies en -projecten; maar misschien denkt het team daar nu wel anders over...
PS: je hoeft misschien niet 1 foto per post te doen, als een setje bij elkaar hoort kan dat best in 1 post
Denk er wel aan dat het blog-deel van het forum volgens de omschrijving eigenlijk bestemd is voor mierenkolonies en -projecten; maar misschien denkt het team daar nu wel anders over...
PS: je hoeft misschien niet 1 foto per post te doen, als een setje bij elkaar hoort kan dat best in 1 post

- ricardovdh
- Lid
Leuke beestjes maar ben je niet bang om gestoken te worden?
Ik ben een keer gestoken en dat doet mega pijn.
Ik ben een keer gestoken en dat doet mega pijn.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Maar dat geldt toch ook voor het houden van mieren, er zitten ook soorten bij die heel hard kunnen steken of bijten.
Als je ze niet provoceert denk ik ook niet dat hommels heel agressief zijn.
Als je ze niet provoceert denk ik ook niet dat hommels heel agressief zijn.
-
- Lid
Ik ben gisteren nog gestoken geweest had een halfuur pijn maar dan ging het.
Ze steken alleen als ze hu nest moeten verdedigen of als ze gekneld zitten in je hand waardoor ze niet meer kunnen rondlopen.
Ze steken alleen als ze hu nest moeten verdedigen of als ze gekneld zitten in je hand waardoor ze niet meer kunnen rondlopen.
- ricardovdh
- Lid
Ik weet niet heel veel van hommels maar ik weet wel dat hommels niet zomaar steken allen als je een snelle beweging maakt of de nest teveel stoort.
Als dit niet klopt dan moet je het zeggen ik heb het ook allen maar van het internet.
Als dit niet klopt dan moet je het zeggen ik heb het ook allen maar van het internet.
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.
-
- Lid
Eum van snelle bewegingen vluchten ze juist van je,alleen als je bij hun nest bent natuurlijk.
-
- Lid
Hallo Filip123,
Mag ik vragen hoe jij aan hommel koninginnen komt? Is er misschien een forum waar ik informatie kan vinden?
Ik vind het erg interessant om te zien en zou er wel meer over willen lezen. Ik heb al wat rond gesurft maar geen forum gevonden of zo.
Gr,
Jeroen
Mag ik vragen hoe jij aan hommel koninginnen komt? Is er misschien een forum waar ik informatie kan vinden?
Ik vind het erg interessant om te zien en zou er wel meer over willen lezen. Ik heb al wat rond gesurft maar geen forum gevonden of zo.
Gr,
Jeroen
-
- Lid
Aan een hommelkoningin kun je nu niet meer graken ze vliegen in de lente,maar nu hebben ze al een nest volgend jaar moet je maar eens kijken rond april dan zie je er veel vliegen.ik weet een duitse site http://www.bombus.de/%20
Hier een een koop site om hommelkasten en gereedschappen kopen. http://www.harry-abraham.homepage.t-online.de/
Hier een een koop site om hommelkasten en gereedschappen kopen. http://www.harry-abraham.homepage.t-online.de/
Ik heb er vandaag nog één gezien, ze zat op de grond en ze was zeer fysogastrisch.
-
- Lid
Maar nu mag je geen koningin meer vangen of doden, want anders dood je heel een nest en zijn er honderden naties minder
Dus please als je een dierenvriend bent, dood je er geen of vang je er nu geen.
Hommels komen al minder en minder voor
.

Hommels komen al minder en minder voor

-
- Lid
Vandaag een werkster gevonden die niet meer kon vliegen, snel wat honingwater gegeven. 

-
- Lid
Ik weet niet waarom maar voor hommels is honing ook niet zo goed.Het is beter dat je suikerwater geeft met hoge dosis.
Maar voor één keer kan dat geen kwaad ik gaf mijn hommels als noodgeval dat één keer.
Maar voor één keer kan dat geen kwaad ik gaf mijn hommels als noodgeval dat één keer.
-
- Lid
Mooie blog! Hmm.. zet me toch aan het denken, hommels bijen en wespen steken met redenen..
En nog goed ook dat de mods het toelaten want hommels, bijen en wespen behoren bij de mieren die weer bij een superfamilie horen genaamd vliesvluegeligen dacht ik.
En nog goed ook dat de mods het toelaten want hommels, bijen en wespen behoren bij de mieren die weer bij een superfamilie horen genaamd vliesvluegeligen dacht ik.
Hoi.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
In dit geval was het een van de vier, dat zegt niets over de slagingskans in het algemeen. :)filip123 schreef:Vandaag is het steenhommelrijk ook gedaan: de koningin is plots verdwenen. :cry: Ik starte met de 4 kolonies 4 dappere konigninnen die alles deden voor het nest; slecht één doet het nog: het akkerhommelrijk.
Als je dit nu eens berekent, dat de slaagkans maar 25% is dat het nest lukt, kom je overeen met mijn kolonies. Zo zie je hoe moeilijk het is om een volgroeid nest te hebben.
-
- Lid
In dit geval wel ik bedoel met de 25% kans is over het algemeen.Dus dan komt het wel overeen.
- Floris
- Teamlid
- Contacteer:
Hoe kom je aan die algemene slagingskans?
-
- Lid
Als ze nu 25% kans zeggen en je doet er geen uitzonderingen bij dat er toch meer zullen lukken,en je verglijkt dit met mijn nest dan kom je daar op uit. 

- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Tsja, wie beweert 25%? Jijzelf? Om te vergeljken met je eigen 25% uitkomst tot nu toe? Dat brengt echt niet veel meer bij dan gewoon de beschrijving van 1 op 4 slaagkans tot nu toe.filip123 schreef:Als ze nu 25% kans zeggen en je doet er geen uitzonderingen bij dat er toch meer zullen lukken,en je verglijkt dit met mijn nest dan kom je daar op uit.
Verder kan ik ook iedereen meegeven dat het weinig zin heeft om met Floris te discussiëren over wiskunde.

DUCKDUCKGO!
-
- Lid
Die slaag kans heb ik van een betere hommelhouder dan ik.
Ik had hier in onze tuin ook 3 koninginnen, geen van allen sloeg er in om een kolonie voort te brengen...
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Dat is het soort informatie dat je van het begin af beter vermeldt natuurlijk... Heeft die persoon dat uit eigen ervaring?filip123 schreef:Die slaag kans heb ik van een betere hommelhouder dan ik.
DUCKDUCKGO!
Zijn die kleine hommels bij je laatste filmpje, darren?
-
- Lid
Nee er zijn nog gelukkig geen darren omdat er anders leggende werksters in het nest zouden zitten en zal de kolonie sneller dood zijn hoelanger ze blijft aan haar werkster productie hoe langer ze leeft maar binnen een maand zal ze toch aan de koninginne productie beginnen endan zal er een strijd beginnen in de kolonie.