Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
abgvandijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 45

Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door abgvandijk »

Hallo allemaal,

Ik heb zojuist m'n eerste mierenkolonie en diverse benodigdheden besteld (Antstore.nl):

- Lasius Niger Koningin + 11-25 werksters
- Reageerbuisjes
- Buitenwereld basin (35x25x20) + deksel met gaas
- Zwarte folie
- Pipetje
- Aantal Eet/drinkbakjes
- Waterslang
- Rubber dop om gat in basin dicht te maken
- Rubber dop met gat om waterslang aan basin te koppelen

Totaalprijs inclusief verzendkosten € 78,57.

Het nest wordt een reageerbuisje die ik met het basin wil verbinden. In de toekomst wil ik het buizennest vervangen door waarschijnlijk een Ytong-nest.

Nu maar wachten tot de bestelling binnen is. In de tussentijd heb ik wat vragen voor de kenners onders ons:

- Bij hoeveel werksters (ongeveer) kun je het buizennest aansluiten op een buitenwereld?
- Als ik het buizennest wil aansluiten op de buitenwereld, kan dat dan door het buizennest met een waterslang aan het basin te verbinden? Of moet ik in het begin het buizennest eerst gewoon in de buitenwereld leggen? Ik kan me voorstellen dat voor een kleine kolonie anders de afstand tot de buitenwereld te groot wordt?
- Wat gebeurt er als ik het buizennest niet verduister? Ik kan me voorstellen dat als er zowel in het nest als in de buitenwereld geen donkere plek is, de kolonie geen keus heeft en gewoon in het buizennest blijft? Of gaan ze er dood aan?
- Kun je de verduistering af en toe even weghalen om te kijken hoe het nest ervoor staat? Of verstoor je dan het nest teveel?
- De gaten in het basin (die de buitenwereld verbinden met het nest) zitten in het midden. Moet ik een soort "trapje" aanleggen of lopen de mieren gewoon over de wand van het basin naar boven en beneden?
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door ameiseman »

Bij de eerste werksters kan je de mieren een buitenwereld geven.

Aansluiten kan met een waterslang, maar bij kleine kolonies leg ik de buis liever in de buitenwereld.

Lasius niger kan zonder verduistering gehouden worden, dus ze zullen niet doodgaan zonder verduistering. Ik meen wel gelezen te hebben dat bij kleinere kolonies verduisteren wel raadzaam is.

Je kan zonder problemen de verduistering zo nu en dan weghalen, hier is geen aantal voor te noemen.

Ik zie vaak dat mensen een takje naar het gat in het bassin leggen.
abgvandijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door abgvandijk »

Wow, da's nog eens een snelle reactie. Bedankt voor je antwoorden.

Waar ik benieuwd naar ben: waarom is verduisteren "raadzaam"? Blijkbaar is het nadelig om niet te verduisteren, maar waar zit hem het nadeel dan in?
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door ameiseman »

Misschien omdat ze dan bewegingen zien? Ik heb geen idee, ik weet alleen dat sommige soorten te veel stressen als je ze niet verduistert...
abgvandijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door abgvandijk »

Het is natuurlijk het leukste als je het nest gewoon kunt zien, maar ik wil natuurlijk niet dat mijn koninginnetje te gestresst door het leven gaat :D

Heb inderdaad gelezen dat Lasius Niger een behoorlijk sterk "ras" is.

Misschien hebben andere forumleden hier een mening over?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door XToF »

Ik denk dat ik hieraan weinig toe te voegen heb ;).
abgvandijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door abgvandijk »

XToF schreef:Ik denk dat ik hieraan weinig toe te voegen heb ;).
Misschien toch ;) : Zou jij in mijn geval het nest verduisteren of niet?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door XToF »

Als je van plan bent om vaak in het buisje te kijken, zou ik ze onbedekt laten.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Gortello »

Bij 1 a 2x perdag kijken zonder te veel geweld zou ik gewoon verduisteren, als je echt van plan bent elk uur even te kijken dan raad ik het af omdat ze dan meer stress krijgen van trillingen dan van licht.
abgvandijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door abgvandijk »

OK, allemaal bedankt voor de antwoorden.

Bij nader inzien: ga inderdaad toch niet de hele dag naar dat nest staren :D

Ga een rolletje maken van het zwarte folie, zodat ik het makkelijk van het reageerbuisje kan afschuiven.
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Martijn »

Je kunt ook zilverfolie gebruiken.
Gebruikersavatar
ProXi
Lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle (OV)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door ProXi »

Je moet wellicht straks als je kolonie groter wordt wel goed in de gaten houden of de buitenwereld inderdaad goed ontsnappingsproof is.
Ik heb volgens mij hier wel eens gelezen dat er soms nog openingen zijn waar Lasius niger mieren doorheen kunnen bij de buitenwereld die jij heb.

Weet even niet precies meer wie het was.
Gebruikersavatar
ameiseman
Lid
Berichten: 765
Lid geworden op: 27 juli 2010
Locatie: Duiven, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 26

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door ameiseman »

Dat was McK, en misschien nog wel meerdere mensen.
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Gortello »

Martijn schreef:Je kunt ook zilverfolie gebruiken.
Je bedoelt waarschijnlijk aluminiumfolie ;), zilverfolie wordt wel heel duur :lol: .
abgvandijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door abgvandijk »

ameiseman schreef:Dat was McK, en misschien nog wel meerdere mensen.
Lees inderdaad op het blog van McK dat er bij hem mieren waren ontsnapt door een spleet. Als ik het goed begrijp ging het bij hem om het deksel op het nest, niet het deksel op het basin. Maar in ieder geval iets om goed op te letten.
abgvandijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door abgvandijk »

Bij nader inzien blijkt zo'n deksel toch minder ideaal dan ik in eerste instantie dacht. Had me niet gerealiseerd dat als je het deksel eraf haalt de mieren er zo uit kunnen lopen... :? Met deze wetenschap en de wetenschap dat er altijd een kiertje kan zitten tussen deksel en buitenwereld, lijkt het me toch verstandig om een extra anti-ontsnapping aan te brengen.

Heb nu zo'n beetje het hele forum doorgelezen en de talklaag lijkt het meest populair. Maar een nadeel vind ik dat het er niet zo mooi uitziet (niet lachen!). Ik wil mijn mierennest een prominente plaats in de woonkamer geven, dus het oog wil ook wat. Talk valt dus af, letterlijk en figuurlijk. :D

Een wat ooglijkere oplossing is paraffine. Moet wel vaker worden ververst, maar het verversen lijkt me makkelijk en snel te doen. Heb hier ook ergens gelezen dat paraffine voor Lasius niger niet ideaal is, maar wil het toch proberen.

Op het forum van Antstore hebben ze het ook wel over een mengsel van paraffine en vaseline. Wordt de paraffine iets dikker van. Heeft iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Lvet
Lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 14 juni 2010
Locatie: Hengelo/Groningen
Gender:
Leeftijd: 34
Contacteer:

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Lvet »

Naarmate je kolonie groeit, wordt een deksel inderdaad steeds minder handig, omdat ze er zo uitlopen. Bovendien ventileert je buitenwereld ook beter zonder deksel. Maar je kan uiteraard altijd voor zowel talklaag als deksel tegelijkertijd gaan voor extra zekerheid.

Aanvankelijk vond ik talk ook niet zo mooi, maar het blijft de beste en goedkoopste oplossing en op een gegeven moment wen je eraan (en weet je het ook netjes op te brengen). Jij hebt een buitenwereld van 20 cm hoog, als je daarvan 1-2 cm reserveert voor de talklaag, zou je misschien die 1-2 cm aan de buitenkant van je bassin af kunnen plakken met mooie tape (met gewenste kleur) of iets dergelijks, zodat je tegen een soort 'rand' aankijkt i.p.v. tegen de talklaag.

Met paraffine heb ik geen ervaring, maar moet frequenter vervangen worden dan talk. Bovendien kan het stof aantrekken, wat ook niet echt mooi is. Ik weet niet of vaseline de uitbraakpreventie minder goed maakt, maar het is een plakkerig goedje en het lijkt me niet erg prettig om daar elke paar weken mee te werken.
ANTfinity.comLasius nigerMyrmica rubraPolyrhachis divesMessor barbarusPheidole pallidula Temnothorax nylanderi
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Mika »

De parafine werkt ook goed. Maar je moet jezelf eraan herinneren het regelmatig te verversen. Ook moet je oppassen met de hoeken. Een talklaag kan je daarover heen aanbrengen, parafine niet.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Martijn »

Gortello schreef:
Martijn schreef:Je kunt ook zilverfolie gebruiken.
Je bedoelt waarschijnlijk aluminiumfolie ;), zilverfolie wordt wel heel duur :lol: .
Dat bedoel ik! Wij noemen dat hier silverfolie, sorry voor de verwarring. :)
Gebruikersavatar
Gortello
Lid
Berichten: 866
Lid geworden op: 27 maart 2010
Locatie: Winterswijk, Nederland
Gender:
Leeftijd: 28
Contacteer:

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Gortello »

Offtopic: [quote="Martijn"][quote="Gortello"][quote="Martijn"]Je kunt ook zilverfolie gebruiken.[/quote]

Je bedoelt waarschijnlijk aluminiumfolie ;), zilverfolie wordt wel heel duur :lol: .[/quote]

Dat bedoel ik! Wij noemen dat hier zilverfolie, sorry voor de verwarring. :)[/quote]

Iedereen snapt het wel maar vond het wel grappig dat je het zo noemde als je op internet zoek kun je wel zilver gebruiken alleen heet het dan zilverpapier :? .
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door salamalfayed »

Als je de fluon goed dun aan brengt is het bijna doorzichtig. (paar druppels op een nat schijfwatje, heel rustig langs het glas vegen en voila :D )
Verder kun je ook nog een plexiglas plaat halen die als deksel gebruikt. Je zou dan een vierkant gat erin kunnen maken zodat je een rand overhebt van 2 cm breed. Als je dit aan de onderkant insmeert met fluon of talk is dat ook een goede ontsnappingsremmer.
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Phantom »

Als je de fluon goed aanbrengt is het onzichtbaar.
salamalfayed
Lid
Berichten: 465
Lid geworden op: 12 december 2010
Locatie: Apeldoorn (Gelderland)
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door salamalfayed »

Nou, onzichtbaar is mij nog niet gelukt. Bij mij is er altijd nog een waasje te zien als het licht erop valt. :D
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
abgvandijk
Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 juni 2011
Gender:
Leeftijd: 45

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door abgvandijk »

Ieder bedankt voor de tips, maar nu weet ik het helemaal niet meer ;)

Denk dat ik maar gewoon begin met talk, ga ik daar eest maar eens mee experimenteren.
Gebruikersavatar
Nelis
Lid
Berichten: 373
Lid geworden op: 08 november 2010
Gender:
Leeftijd: 42

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Nelis »

Talk werkt bij mij prima, alleen niet bij kleine soorten.
De Pheidole pallidula die ik had kropen er zo overheen.
- Lasius niger
- Messor barbarus 2x
- Messor hesperius
Gebruikersavatar
mn
Lid
Berichten: 3089
Lid geworden op: 29 juli 2008
Locatie: Lint
Gender:
Leeftijd: 30

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door mn »

Hier merk ik dat droog talk wel werkt bij kleindere soorten, maar niet goed bij de grotere. Voor de grotere gebruik je beter talk met alcohol.
Onlangs merkte ik dat wanneer ik een laagje fluon aanbracht en na het drogen hier droog talk op aanbracht het erg goed bleef zitten. Zelfs de allerkleinste (Plagiolepis sp., werksters van 1.5 tot 2mm) raakten hier niet over. Het voordeel is dat de hoeveelheid talk die iedere keer mee naar beneden valt nu nog kleiner is en dat er nog meer talk aan de wand blijft kleven dan wanneer je geen fluon zou gebruiken.
-Camponotus fulvopilosus
-Messor barbarus
-Pheidole pallidula
Sean
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 november 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Sean »

Ik heb paraffinöl werkt dit goed als uitbraak olie of moet ik er nog wat aan toevoegen
FenixGoesEvil
Lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 28 september 2013
Locatie: Olen, België
Gender:
Leeftijd: 25

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door FenixGoesEvil »

Paraffine olie is goed , ik gebruik dit ook voor Myrmica rubra .. Nog nooit heb ik er problemen mee gehad.
Messor barbarus
Myrmica rubra
Lasius niger
Lasius Flavus
Camponotus barbaricus
(Crematogaster scutellaris)
MorbidMike
Lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 11 juli 2009
Locatie: Leiden, Zuid-Holland
Gender:
Leeftijd: 35

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door MorbidMike »

Sean schreef:Ik heb paraffinöl werkt dit goed als uitbraak olie of moet ik er nog wat aan toevoegen
Zelf gebruik ik voor de meeste kolonies ook paraffineolie, als je het goed aanbrengt is het, zeker voor grotere soorten, uitstekend. Waar je op moet letten is dat je het niet te dik aanbrengt, dan vormt het druppels die naar beneden glijden en waar mieren in vast komen te zitten en verdrinken, en daarnaast je glas ook heel vettig en smerig maakt. Het droogt ook vrij snel uit op warme dagen en werkt niet zo goed in de hoeken van een glazen bak, zeker als daar siliconen zitten.
Sean
Lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 november 2013
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Mijn eerste kolonie - beginnersvragen

Bericht door Sean »

Ik heb mooie bak van plastiek achtige materie
Gesloten