Voeding voor aquariumvissen.

Vragen en info over voeding van mieren
Plaats reactie
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

Voeding voor aquariumvissen.

Bericht door Denkertje »

Heb juist een kolonie L. niger in beginfase met 7 nanitici. Als voeding gebruik ik reeds suikerwater en fruitvliegjes. Het suikerwater nemen ze soms gretig op, van de fruitvliegjes moeten ze blijkbaar niet veel weten, ze slepen het steeds van de nest weg uit de weg van het suikerwater :) . Nu ben ik vroeger een doorgedreven aquariaan geweest en wegens tijdsgebrek er (tijdelijk) mee gestopt. Nu had ik nog wel het één en ander liggen zoals visvoeder.

Heeft er iemand al ervaring mee met het geven van visvoeder aan mieren. Nemen ze het gretig op en zitten er voldoende voedingswaren in die als surrogaat kunnen dienen voor (bepaalde) insecten?

Uiteraard zijn er verschillende visvoeders van dagelijkse vipan (gemend) tot rode muggelarven en spiritutabs en planktontabs. Denkelijk zijn de tabs zowiezo niet geschik voor mieren omdat deze veel te hard zijn. Maar wat met het vlokkenvoer?

Hier is bvb de inhoud van een dagelijks vlokkenvoer voor aquariumvissen:

Proteinen: 46,2%
Ruwe vetten: 8,9%
Ruwe vezels: 2,3%
Ruwe as?: 11,9%

Uiteraard zitten er ook vitamines in zoals A,B,C,D,E als je er mag vanuit gaan van de correctheid van de samenstelling.

Buiten suikerwater en fruitvliegjes geef ik ze dus ook enkele vlokken van dit als test of ze deze wel opnemen.

Met deze dus mijn vraag, kan visvoeder dienen als surrogaat en zijn er nog andere forumleden die reeds geexperimenteerd hebben met andere voeders zoals suikerwater, insecten en honingdauw surrogaten, en wat was de reacties van de mieren? (liefst soort vermelden).

Laat het hier weten.
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Voeding voor aquariumvissen.

Bericht door Mika »

Vast voedsel wordt niet gemakkelijk gegeten door mieren. Dat geldt dus ook voor vlokken: ik geef die vlokken aan mijn krekels of kakkerlakken, die eten dat wel, en zo kan je je restjes indirect toch nog aan de mieren geven.
DUCKDUCKGO!
Shadowsong
Lid
Berichten: 155
Lid geworden op: 01 november 2007
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Voeding voor aquariumvissen.

Bericht door Shadowsong »

Haha,

ik heb vroeger ook eens van die vlokken gegeven,
ze doen er helemaal niets mee. :D

Bij men Lasius Niger kolonie.

Of ze suikerwater of fruitvliegen aannemen hangt eigenlijk puur af
van het soort broed dat ze op dit ogenblik hebben.

Zoals je vast al weet, is het suikerwater vooral voor de miertjes zelf,
en "vlees" is voor de larven.
Eitjes en poppen hebben geen "vlees" nodig, een kolonie zonder larfjes gaat dus geen fruitvliegjes aannemen.

Maar dit kan ook wel andere oorzaken hebben,
zoals gewoon "niet nodig" voorlopig,
of ze zijn nog met te weinig en verwijderen gewoon de "vijand".

Hangt ook wel van de soort af en eigenlijk ook van het karakter van de gyne :lol:
Denkertje
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 augustus 2008
Gender:
Leeftijd: 54

Re: Voeding voor aquariumvissen.

Bericht door Denkertje »

Ondertussen al een nanitic bijgekomen, maar ik heb ze als sinds 3 dagen niet meer waargenomen buiten de nest. Ik heb de vlokken ondertussen verwijderd, fruitvliegjes vervangen door muggen. Blijkbaar hebben ze geen nood aan voeding.

en maar wachten op een verschijning.... :D

Als er iemand vlokkenvoer of tablets kan gebruiken, PB me, heb zo'n 8 tal potjes staan.
There are 10 types of people in the world, those who understand binary and those who don't.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
2x Lasius niger
Plaats reactie