Hoe vang je koninginnen?
- schaakspeler
- Lid
Hoe vang je koninginnen?
Graag wou ik ook eens beginnen met de mierenhobby. Helaas zou ik niet weten hoe ik een eerste koningin moet vangen.
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Passief inkomen blog Volg me op Twitter
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Re: hoe vang je koninginnen
Welkom op het forum.
Er is zeer veel informatie te vinden op het forum: beginnersinformatie.
In het bijhorende subforum vind je nog veel meer informatie.
Succes!
Er is zeer veel informatie te vinden op het forum: beginnersinformatie.
In het bijhorende subforum vind je nog veel meer informatie.
Succes!
DUCKDUCKGO!
- schaakspeler
- Lid
Re: Hoe vang je koninginnen?
Bedankt voor je reactie maar het einge wat ik daar kan vinden over het vangen van een koningin is dit:
Jonge koninginnen kunnen verzameld worden na de bruidsvlucht. Door te beginnen met een jonge koningin, kun je de vroege ontwikkeling van een kolonie volgen. Gynes vliegen uit bij warm, zwoel weer.
Hiermee weet ik helaas nog niet hoe ik ze concreet kan vangen?
Jonge koninginnen kunnen verzameld worden na de bruidsvlucht. Door te beginnen met een jonge koningin, kun je de vroege ontwikkeling van een kolonie volgen. Gynes vliegen uit bij warm, zwoel weer.
Hiermee weet ik helaas nog niet hoe ik ze concreet kan vangen?
- ameiseman
- Lid
Het is niet moeilijk. Ze lopen overal op de grond, je pakt ze en neemt ze mee. Sommige maken een potje waarmee je ze opzuigt.
- schaakspeler
- Lid
Lopen ze dan alleen of met werkstertjes? En hoe maak je een potje dat ze opzuigt? Dat lijkt me handig voor mieren die zuur afgeven.
Ze lopen alleen .
Let er maar eens op als er een bruidsvlucht is , dan kan je ze zo oprapen in je tuin . ;p
Hoe je zoiets maakt weet ik niet .
Let er maar eens op als er een bruidsvlucht is , dan kan je ze zo oprapen in je tuin . ;p
Hoe je zoiets maakt weet ik niet .
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Je kan een gyne vangen met een watje, om haar niet te verwonden. Je bewaart haar in een proefbuisjes met watervoorraad.
Grote hoeveelheden gynes vang je het gemakkelijkste met een Leonard pincetje, en een doosje met fluon.
Grote hoeveelheden gynes vang je het gemakkelijkste met een Leonard pincetje, en een doosje met fluon.
DUCKDUCKGO!
- schaakspeler
- Lid
Op dit moment beschik ik nog niet over proefbuisjes. Wat als er een bruidsvlucht plaatsvind? Kan ik ze dan bijvoorbeeld allemaal tesamen in een botervlootje stoppen?
- ameiseman
- Lid
Je kan ook van een rubberen slang alternatieve buisjes maken, of een stukje toiletpapier tussen twee doorzichtige plaatjes.
Als je ze allemaal in een bak doet, moet je er in ieder geval een nat watje bij doen. Daarna zo snel mogelijk een goede behuizing zoeken.
Als je ze allemaal in een bak doet, moet je er in ieder geval een nat watje bij doen. Daarna zo snel mogelijk een goede behuizing zoeken.
- schaakspeler
- Lid
En waar vind je die koninginnen meestal? Is dat dicht bij de ingang van het mierennest of in het gras of ergens anders? Hoe weet je wanneer ze uitvliegen? Rond welk tijdstip doen ze dit gewoonlijk?
Je vind ze werkelijk overal. Je weet het door te kijken op de grond of door te kijken of er zwaluwen en meeuwen in de lucht rondcirkelen, meestal in de namiddag.
- schaakspeler
- Lid
Als je ze tegenkomt mag je ze dan gewoon met je hand nemen en bijten ze dan niet?
Ze zullen niet zo snel bijten, echter is het niet zo slim ze met de hand te pakken, je kunt het diertje wellicht beschadigen.
Ik laat ze meestal op mijn hand kruipen en laat ze dan rustig richting mijn reageerbuisje lopen .
Dat lukt bij mij meestal , maar daar heb je toch wat geduld voor nodig
Dat lukt bij mij meestal , maar daar heb je toch wat geduld voor nodig

- schaakspeler
- Lid
Zit dan in dat reageerbuisje al water?
-
- Lid
Ik zet er een platic buisje over en schuif er een papiertje onder.
Als je haar gewoon zelf op het papiertje laat lopen kun je haar ook niet beschadigen:)
Als je haar gewoon zelf op het papiertje laat lopen kun je haar ook niet beschadigen:)
Acromyrmex octospinosus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
V&O viewtopic.php?f=31&t=11916&p=87635#p87635
Camponotus vagus
Camponotus cruentatus
Camponotus ligniperdus
Messor barbarus
Jhaa, een reageerbuisje met een watje voor het water. ;p
Je zult wel begrijpen wat ik bedoel .
Je zult wel begrijpen wat ik bedoel .
- schaakspeler
- Lid
Maar hoe plaats jij ze dan in een reageerbuisje?salamalfayed schreef:Ik zet er een platic buisje over en schuif er een papiertje onder.
- Mika
- Teamlid
- Contacteer:
Ik denk dat je het voor jezelf moeilijker voorstelt dan het is. Probeer gewoon als je een bruidsvlucht ziet: en vergeet ook niet heel veel andere topics te lezen!
Vooral dit lijkt me dan heel interessant, maar zo zijn er nog! Ik zou zeggen: probeer eerst veel te lezen, en dan pas te vragen: zeer veel staat al op het forum.
Vooral dit lijkt me dan heel interessant, maar zo zijn er nog! Ik zou zeggen: probeer eerst veel te lezen, en dan pas te vragen: zeer veel staat al op het forum.
DUCKDUCKGO!
- schaakspeler
- Lid
Ok bedankt, maar ik vond het gewoon raar dat ik nog nooit een bruidsvlucht heb opgemerkt terwijl er hier in de omgeving (tuin) heel wat (4) Lasius Nigerkolonies zijn. En nu ik dit allemaal lees dat er soms wel 10 gynes per vierkante meter zitten op de grond kan ik het bijna niet geloven.
-
- Lid
Het zijn hier pas bruidsvluchten geweest en zelfs in de stad (Breda, Antwerpen en Leiden) liepen ze in grote aantallen over straat (afgelopen weekend). Hou gewoon de grond goed in de gaten, ze zien niet zo groot voor ons oog, zeker vanaf onze hoogte, maar als je oplet zie je ze zeker lopen!
Bij onze lokale chinees krijgen we altijd van die kleine bakjes, waarin sambal zit.
Die gebruik ik altijd om koninginnen te vangen.
Ik laat ze er gewoon zelf in lopen, zodat ik ze niet beschadig.
Wanneer ze uitvliegen is moeilijk te bepalen. Ik hou gewoon altijd ten eerste de kolonies buiten in de gaten.
In de zomer zie je op een gegeven moment zelf de vliegende mieren nieuwsgierig bij de uitgangen van het nest koekeloeren.
Als dat bij meerdere kolonies het geval is, dan moet je beter gaan opletten.
Ze lijken vooral op warme vochtige dagen uit te vliegen als er niet teveel wind is. Dat zijn tenminste mijn ervaringen.
Soms valt er in de avond of dag erna ook regen. De tijdstippen zijn ook vaak lastig. Soms vliegen ze in het begin van de middag al.
Maar meestal tussen 5 en 7 uur ( hier dan), Maar dit hoeft dus niet altijd zo te zijn. Het blijft gewoon moeilijk of niet te voorspellen.
Je kan in de natuur zelf ook al bepaalde aanwijzingen vinden dat er bruidsvluchten plaatsvinden op het moment zelf. Wanneer de bruidsvluchten plaatsvinden vliegen er veel vogels cirkelend rond in de lucht die duidelijk op jacht zijn op de vliegende mieren. Als de koninginnen geland zijn, zie je vooral veel vogels op de stoepen.
Die gebruik ik altijd om koninginnen te vangen.
Ik laat ze er gewoon zelf in lopen, zodat ik ze niet beschadig.
Wanneer ze uitvliegen is moeilijk te bepalen. Ik hou gewoon altijd ten eerste de kolonies buiten in de gaten.
In de zomer zie je op een gegeven moment zelf de vliegende mieren nieuwsgierig bij de uitgangen van het nest koekeloeren.
Als dat bij meerdere kolonies het geval is, dan moet je beter gaan opletten.
Ze lijken vooral op warme vochtige dagen uit te vliegen als er niet teveel wind is. Dat zijn tenminste mijn ervaringen.
Soms valt er in de avond of dag erna ook regen. De tijdstippen zijn ook vaak lastig. Soms vliegen ze in het begin van de middag al.
Maar meestal tussen 5 en 7 uur ( hier dan), Maar dit hoeft dus niet altijd zo te zijn. Het blijft gewoon moeilijk of niet te voorspellen.
Je kan in de natuur zelf ook al bepaalde aanwijzingen vinden dat er bruidsvluchten plaatsvinden op het moment zelf. Wanneer de bruidsvluchten plaatsvinden vliegen er veel vogels cirkelend rond in de lucht die duidelijk op jacht zijn op de vliegende mieren. Als de koninginnen geland zijn, zie je vooral veel vogels op de stoepen.
- schaakspeler
- Lid
OK, bedankt. Nu maar hopen dat ik snel mijn eerste koningin kan vangen.
- schaakspeler
- Lid
Waar vindt de paring plaats? Is dit dicht bij het nest of juist verderaf?
Meestal ergens hoog boven je in de lucht. Sommige soorten paren ook wel op de grond.
- ameiseman
- Lid
Soorten als Lasius niger worden pas bereid te paren als ze een bepaalde afstand hebben gevlogen.
- schaakspeler
- Lid
Hoe ver is die afstand ongeveer?
Ik zal ze dus niet kunnen vangen nabij hun kolonie ingang?
Ik zal ze dus niet kunnen vangen nabij hun kolonie ingang?
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Ik ga meestal wel zitten bij een kolonie die toch aan het uitvliegen zijn. Vaak vliegen er zoveel mieren uit, dat een groot deel vlakbij het ouderlijk nest terecht komen.
- schaakspeler
- Lid
Ok, vliegen ze vooral hoog of juist ver?
- Phantom
- Lid
- Contacteer:
Dat weet ik niet. Dat zal ook per soort verschillen.