Mier/wesp?

Determinaties van mieren
Plaats reactie
tacit
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 33

Mier/wesp?

Bericht door tacit »

Locatie:
-Geografische ligging: Turnhout
-Type vegetatie: tuin gras/stenen terras
-Nestplaats: /

Mier:
-Koningin/mannetje/werkster: mannetje en werkster?
-Grootte: niet opgemeten
-Kleur: zwart-geel / zwart-wit
-Aantal delen petiolus: /
-Uitgebreide beschrijving:
Het mannetje heeft een geel zwart gestreept lijf een grote kop en vleugels. Ik heb ook andere mannetjes gezien die vliegen meebrachten en naar binnen sleepten. De werkster heeft een zwart lijf met een witte streep, dit was de grootste die ik kon vinden en de kleinere hebben niet zo'n witte streep geloof ik.
-Foto:
Afbeelding

Afbeelding

Meer foto's: http://imageshack.us/g/707/dsc3308f.jpg/
Laatst gewijzigd door tacit op 04 aug 2011, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Mier/wesp?

Bericht door Floris »

De gele is een wesp.
De zwarte is waarschijnlijk een werkster van Formica fusca.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Gebruikersavatar
ricardovdh
Lid
Berichten: 775
Lid geworden op: 29 april 2011
Locatie: utrecht, vleuten
Gender:
Leeftijd: 28

Re: Mier/wesp?

Bericht door ricardovdh »

Ja ik ben het met Floris eens :D .
3x lasius flavus.
5x lasius umbratus.
6x lasius niger.
1x Messor barbarus.

De vraag des levens is: Gaan we door of slaan we af? Maar voor mij als visser is het: Slaan we door of gaan we af?
Wie geen vlieg kwaad doet is gewoon te traag.
tacit
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Mier/wesp?

Bericht door tacit »

Waarom zou zo'n wesp vliegen naar een kolonie brengen is het een soort samenwerking?
Of is het helemaal geen mierenkolonie?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mier/wesp?

Bericht door XToF »

Het hoopje zand dat je ziet is een wespennest. De mier die je gefotografeerd hebt, heeft geen link met de wesp in de eerste foto.
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mier/wesp?

Bericht door AlmeloRW »

Als een wespenkolonie op en mierenkolonie stuit , of andersom, breekt er in de meeste gevallen een gevecht uit.
Het schijnt dat een mierenkolonie in het voordeel is van een wespenkolonie omdat wespen niet gezamenlijk een mier aan kunnen vallen en andersom gebeurt dit wel.
Wie de winnaar is heeft ermee te maken wie bij wie in het territorium komt en welke de meeste bewoners in een kolonie heeft.
Hier staat wel een stukje van op youtube, genaamd: green ants vs paperwasps.
Maar goed niet iedere mieren en/of wespensoort is het zelfde dus zal ook niet elk gevecht het zelfde aflopen.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mier/wesp?

Bericht door Mika »

Ik denk dat dergelijke mieren tegen wespen gevechten iets is dat je vooral in tropische streken moet gaan zoeken.

Bovendien denk ik dat de wesp een solitaire wesp is, een graafwesp, die vliegen brengt naar haar eigen nestje.

Ik zal vanavond eens proberen uit te zoeken welke.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
Phantom
Lid
Berichten: 2377
Lid geworden op: 23 augustus 2008
Locatie: Groesbeek, Gelderland
Gender:
Leeftijd: 35
Contacteer:

Re: Mier/wesp?

Bericht door Phantom »

De gele is geen gewone wesp, maar een bijenwolf.

Een paar jaar geleden zag ik er een paar door m'n tuin zweven, door de grote ogen wist ik niet wat het was. Ze komen veel voor in zanderige gebieden, maar ook elders. Ze vangen bijen en voeren die aan een larve in een ondergrondse kamer.

Dat terzijde. :mrgreen:
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mier/wesp?

Bericht door XToF »

Dit is een solitaire wesp, dus het zou telkens om dezelfde wesp moeten gegaan hebben die je gezien hebt. Zou dit kunnen kloppen tacit?
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mier/wesp?

Bericht door Mika »

Dit soort wespen is weinig plastisch in het gedrag: dat wil zeggen: per soort bouwen ze allemaal hetzelfde nest, vangen ze dezelfde prooi, etc. Daarom denk ik hier niet aan de bijenwolf, maar wel aan Mellinus arvensis, de gewone vliegendoder. Het nest past er ook goed bij.
DUCKDUCKGO!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Mier/wesp?

Bericht door AlmeloRW »

@ Mika
Het filmpje dat ik op youtube gezien had ging inderdaad over tropische mieren en wespen.
Maar ik heb zo achter het huis wel eens gezien dat 5 mieren een wesp aan het aanvallen was.
Beide hadden interesse in een ijslolliestokje waar nog zoetigheid opzat.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
tacit
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 33

Re: Mier/wesp?

Bericht door tacit »

Als het kan helpen om te determineren, het was niet telkens dezelfde wesp die ik gezien heb. Er zijn namelijk wel een stuk of 30 van die hoopjes in de tuin. De bijenwolf trekt er wel op maar ik zie ook weinig verschil met Mellinus arvensis. Maar de antennes van deze wesp zijn eerst geel en lopen dan zwart uit na de hoek, ze staan ook zo goed als tegen mekaar op de kop. De kaken zijn ook geel. In alle geval al bedankt voor de voorlopige determinatie.

Nog een vraag over de mier omdat iedereen blijkbaar meteen ziet dat het om Formica fusca gaat. Hoe zie je dit? Wat is bijvoorbeeld het verschil met Lasius niger?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Mier/wesp?

Bericht door XToF »

Bedankt om ons meer details te geven omtrent de wespen die je gezien hebt. Hoewel je verschillende hoopjes in de tuin ziet, zal het hier wellicht toch om een solitaire soort gaan. Elk hoopje stelt telkens één nestplaats voor. Deze nestplaatsen zijn bij solitaire wespen niet met elkaar verbonden.

Aangezien de veel leden hier zich al jaren met mieren bezig houden, hebben we de vaardigheid opgedaan om de meest voorkomende inlandse geslachten onmiddellijk te herkennen. De verschillen in oa. lichaamshouding of lichaamsbouw volstaan voor ons om werksters van het geslacht Lasius en Formica te kunnen onderscheiden.
Gebruikersavatar
Mika
Teamlid
Berichten: 4246
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Semmerzake - Gavere
Gender:
Leeftijd: 46
Contacteer:

Re: Mier/wesp?

Bericht door Mika »

Dit soort wespen is echt weinig plastisch volgens mij. Dus als ze vliegen vangt, is het een vliegenvanger.

Ik heb ooit een verhaaltje gelezen, over een wesp die een sprinkhaan enkel bij de kopaanhangsel in het nest trekt. Indien de onderzoeker alle kaaktasters en dergelijke afknipte, slaagde ze er niet in om de sprinkhaan naar binnen te brengen. Zelfs een poot die tussen de kaken werd gelegd aanvaardde ze niet.
DUCKDUCKGO!
Plaats reactie