Alternatief voor zand

Vragen en info over kunstmatige nesten
Plaats reactie
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Alternatief voor zand

Bericht door Debiru »

Dag mensen, vorig jaar was ik hier even actief, ongeveer tot kerst, toen werd mijn koningin tijdens een verhuizing gepakt door een spin toen ik sliep denk ik.

Maar goed, dit jaar nieuwe gevangen en heb nu meerdere gynes met eitjes. Ik ben nu dus mijn oude formicarium aan het herbouwen en ook met een mogelijkheid tot uitbreiding. Nu heb ik een buisje aan de zijkant van een ander buisje waarna een dun slangetje uitloopt in een groot glazen cilinder die verder gesloten is. Aan het andere eind van die filter maak ik nog een waterbassin maar in die cilinder wil ik een soort materiaal doen waar ze zelf kamers in kunnen maken zodat de grote ruimte goed benut wordt, maar ik wil er geen zand in doen omdat ik bang ben dat ze er dan overal mee naartoe gaan slepen. Het nest bestaat dus uit 1 buis met aan de ene kant het buisje met de koningin en aan de andere kant de buitenwereld. Aan de zijkant van dat buisje zitten 2 andere slangen, de ene slang leidt naar meer buisjes, sommige met en andere zonder water en de andere kant lijd naar de glazen cilinder en aan de andere kant van de cilinder dus een groot waterbassin. Ik ben ook van plan aan die doodlopende kant een andere uitgang te maken naar de buitenwereld. Ik hoop dat dit warrige verhaal een beetje duidelijk wordt :roll:

Maar heeft iemand een idee voor nestmateriaal?
Gebruikersavatar
Floris
Teamlid
Berichten: 4779
Lid geworden op: 16 juli 2007
Locatie: Zwolle
Gender:
Leeftijd: 43
Contacteer:

Re: Alternatief voor zand

Bericht door Floris »

Kun je een foto plaatsen? Dat verduidelijkt.
Als je mieren zelf kamer laat bouwen, zullen ze waarschijnlijk niet zichtbaar zijn.
🐜 Antwoorden op veel gestelde vragen zijn te vinden in de Introductie mierenhobby.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Alternatief voor zand

Bericht door Debiru »

Nee helaas heb ik geen camera. De cilinder is ongeveer 33cm en diameter 5 cm. Hij ziet er uit als een reageerbuis maar dan groter en heeft aan beide kanten rubberen doppen met kleine gaatjes (ongeveer een halve centimeter) waar ik 2 slangetjes doorheen heb gemurwd zodat de mieren er in kunnen. Nu moet ik alleen nog wat verzinnen om die ruimte te benutten, het liefst met verblijfplekken voor de mieren.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Alternatief voor zand

Bericht door Debiru »

Heeft niemand een idee? Kan ik iets doen met hout als met een ytong blok? Wat zullen ze doen met aarde?
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Alternatief voor zand

Bericht door XToF »

Hout kan je niet gebruiken omdat dat zal worden overwoekerd door schimmels. Je kan eventueel wel kurk gebruiken, maar daar zal je zelf kamers in moeten maken.
Debiru
Lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 21 september 2010
Locatie: Zoetermeer
Gender:
Leeftijd: 29

Re: Alternatief voor zand

Bericht door Debiru »

Kurk is een goed idee, dank je!
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Alternatief voor zand

Bericht door AlmeloRW »

Cocos aarde, heeft iemand daar misschien ook ervaring mee?
Want cocos aarde bevat geen voedingsstoffen en word ook veel in het terrariumwereldje gebruikt en het kann niet gaan schimmelen.
Verder heeft cocsaarde een gelijkmatige en fijne structuur, is zeer licht van gewicht en het is ook nogeens vrij van virussen, chemische toevoegingen en bodemziekten.
Ik heb er zelf helemaal geen ervaring mee op gebied van mieren, maar het klinkt mij persoonlijk goed in de oren voor mensen die een alternatief voor zand zoeken!!!
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 643
Lid geworden op: 14 april 2008
Gender:
Leeftijd: 27

Re: Alternatief voor zand

Bericht door Martijn »

Zijn probleem is dat hij niet wil dat ze ermee gaan slepen, voorkom je met cocosaarde dit probleem?
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Alternatief voor zand

Bericht door AlmeloRW »

Cocosaarde is niet echt zandachtig te noemen zeg maar, het is meer vezelachtig/draderig te noemen, denk daarbij maar aan de haren zelf op de cocosnoot.
Het zal voor de mieren (denk ik) een stuk lastiger worden om mee te slepen, omdat ze zichzelf hierbij ook in de weg lopen.
Daarom vroeg ik ook of iemand hier misschien ook ervaring mee heeft!
Voor de mensen die niet weten hoe het eruit ziet:
Afbeelding
Het enige nadeel zou zijn dat het aan de donkere kant is, waardoor je je mieren niet zo goed kan zien als op wit of geel zand.
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Gebruikersavatar
AlmeloRW
Lid
Berichten: 224
Lid geworden op: 25 juli 2011
Locatie: Almelo
Gender:
Leeftijd: 41

Re: Alternatief voor zand

Bericht door AlmeloRW »

Ik zit me net ook te bedenken dat (aquarium) grind misschien nog wel een oplossing is om slepen te voorkomen.
Als je grind haald van 2 a 3 mm komt het toch bij zand in de buurt en het lijkt mij een stuk moeilijker voor de mieren om te verplaatsen.
Als je bij een aquariumzaak komt kan je het vrijwel in alle kleuren krijgen, zelf de fluorescerende kleuren.
Ook hier heb ik geen ervaring mee bij mieren, maar ik probeer ook maar een beetje mee te denken;)
1x messor barbarus q + ruim 800 werksters
Plaats reactie