Vragen over de mierenhobby

Vragen en info die nuttig zijn voor mensen die starten met de hobby
Plaats reactie
Mb
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 39

Vragen over de mierenhobby

Bericht door Mb »

Hallo, aangezien ik te horen kreeg langdurig geblesseerd thuis te moeten zitten dacht ik aan een nieuwe hobby namelijk mieren houden. Gelijk heb ik een anthuis besteld en 2 dagen later kreeg ik een "raam" en een reageerbuis met mieren. In het raam heb ik nat zand gedaan en de reageerbuis aangesloten op de slang die naar het raam leidt. In het bakje tussen het raam en de reageerbuis heb ik wat suikerwater en een klein stukje banaan en een vlieg gelegd. Volgens mij ben ik niet helemaal goed begonnen aangezien de mieren veel in hun nest in de reageerbuis zitten. Wel is er activiteit zoals zand halen en ik zie eieren. Volgens mij ben ik er niet goed mee omgegaan zo wist ik bijvoorbeeld niet dat het donker moest zijn dus heeft de koningin de eerste paar dagen bloot gestaan aan tv en dergelijke. Ook snap ik nu niet hoe ik verder moet en wat ik allemaal kan doen kan iemand mij helpen?

Mvg martin
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen over de mierenhobby

Bericht door XToF »

Welkom hier. Ik vermoed dat je een L. niger kolonie ontvangen hebt. Kun je dit bevestigen? Hoe groot is de kolonie?
Mb
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Vragen over de mierenhobby

Bericht door Mb »

Ja dat klopt die heb ik:)het zijn ongeveer 20 werkers en een koninging!
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen over de mierenhobby

Bericht door XToF »

Ik denk dat je er beter aan doet om dat soort kleine kolonies eerst voldoende op te kweken in een buizennestje. Eens de kolonie enkele honderden werksters heeft, kan je ze verhuizen naar een zandnest.
Mb
Lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 23 augustus 2011
Gender:
Leeftijd: 39

Re: Vragen over de mierenhobby

Bericht door Mb »

Oké bedankt voor de moeite om te reageren!maar hoe doe ik dAt?ik heb de reageerbuis aan het raam gesloten, daar halen ze zand uit en brengen dit naar hun buis. En ze aten in een half uur een vlieg op dus wat ze eten ben ik nu achter:)kan ik ze nog andere dingen geven?fruit of iets dergelijks?en heb je verder nog tiPs waar ik op moet letten?groet martin
Gebruikersavatar
XToF
Teamlid
Berichten: 2581
Lid geworden op: 28 juni 2007
Locatie: Gent
Gender:
Leeftijd: 42
Contacteer:

Re: Vragen over de mierenhobby

Bericht door XToF »

Veel tips en informatie kun je vinden in het menu bovenaan. Daar kun je klikken op de knop 'mierenhobby'. In het uitklapmenu vind je bovendien een antwoord op veel gestelde vragen.
Plaats reactie